3FM voor eerst onder 2 procent: ‘FM-frequentie echt niet houdbaar’

Nu NPO 3FM alwéér een nieuw laagterecord heeft neergezet, is het behoud van de begeerde FM-frequentie echt niet meer verdedigbaar. Dat vindt mediajournalist Jarco Kriek van Totaal TV.

Sander Hoogendoorn © Bullet-Ray

Voor de tweede maand op rij zet NPO 3FM zijn slechte score sinds de start in 1965 neer. Eergisteren werd duidelijk dat de zender voor het eerst in de geschiedenis onder de grens van 2 procent marktaandeel is gezakt. Het station kwam in de meetperiode december-januari niet verder dan een score van 1,9 procent.

FM-discussie

Het doet de discussie over de FM-frequentie van 3FM weer oprakelen. Zusterzender NPO Radio 5 heeft zónder FM-frequentie een veel beter marktaandeel, namelijk 5,1 procent. Dat station zou met een FM-frequentie nog verder kunnen groeien, terwijl de gedachte is dat 3FM-luisteraars juist relatief weinig via de FM luisteren.

Die FM-frequentie moet dan ook worden overgeheveld, stelt mediajournalist Jarco Kriek. “De vraag is hoe lang NPO het nog kan maken om NPO Radio 5 in FM uit de ether te houden nu NPO 3FM onder de twee procent marktaandeel is gezakt. Dit temeer omdat het grootste deel van de doelgroep van NPO 3FM allang niet meer via FM maar juist digitaal en online.”

Potentie Radio 5

NPO Radio 5 zal alleen nog maar verder groeien met een FM-frequentie, verwacht Jarco. “Het huidige marktaandeel van rond vijf procent kan alleen gaan stijgen als NPO Radio 5 de FM-frequenties van NPO 3FM overneemt. Met andere woorden: hoelang steekt NPO nog de kop in het zand om de realiteit maar niet onder ogen te hoeven zien?”

Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum denkt dat 3FM radicaal op de schop moet. “Mijn advies: uithuilen, opnieuw beginnen en de zender vanaf 0 helemaal opnieuw op gaan bouwen”, zegt hij bij Adformatie.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen