‘Wegzakkend Radio 538 moet Coen en Sander op het matje roepen’

Nu de scores van de vroegere marktleider Radio 538 steeds verder wegzakken, zitten ze bij Talpa Radio met de handen in het haar. Radiokenner Patrick Kicken adviseert de zender in te grijpen bij De Coen & Sander Show.

Coen Swijnenberg en Sander Lantinga © Radio 538

Het is evident dat Radio 538 definitief is ingehaald door Qmusic, aldus Patrick Kicken. Hij wijst op de laatste luistercijfers, die ‘bewijzen wat iedere radiokenner al sinds jaar en dag voorspelde: als Evers vertrekt is het over-en-sluiten voor het marktleiderschap van Talpa’s vlaggenschip Radio 538’.

Showstoppers

Het grootste probleem van Radio 538 is het middagprogramma De Coen & Sander Show, stelt Patrick. “Als je het hebt over showstoppers dan zijn dit er wel twee. De hele tijd, minuten lang, ‘kaal lullen’ zoals we dat in vaktermen noemen. Niet eens de moeite nemen het tempo hoog te houden, nee, onze stemmen en interviewtjes zijn het belangrijkst. Die stiltes vullen we wel op met lachen, hahahaha, keihard lachen om elkaar.”

Het programma is niet doorheen te komen, aldus de radiodeskundige. “Dát zou het eerste moeten zijn wat kersverse Coco (Hermans, de nieuwe zenderbaas, red.) moet doen daar: deze twee eens bij de oren pakken en zeggen ‘Wat zijn jullie nou eigenlijk aan het doen? Elkaar aan het vermaken of de luisteraar?’.”

Hetzelfde trucje

Coen Swijnenberg en Sander Lantinga zijn echt een beetje passé, lijkt Patrick te willen zeggen. “Ook weer ieder jaar hetzelfde trucje uit de kast halen genaamd de ‘Faamnaam’, gaap gaap gaap. Ik zou me kapot schamen als ik wist dat ik dit zat te doen voor dát bedrag wat ik kreeg.”

Om Radio 538 te redden moeten er volgens Patrick drastische beslissingen worden genomen. Welke voorstellen hij nog meer heeft, leest u in zijn column op Spreekbuis.nl.

51 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Justin
december 2, 2020 01:06

Jongeren binnenhalen gaat met deze twee ook niet meer lukken. Die zullen toch écht gaan kiezen voor Bram Krikke.

C&S op 538 is inderdaad toe aan vervanging.

Gast
Corné Uijens
december 1, 2020 06:52

Al 22 jaar trouwe luisteraar… Edwin was een verlies, Henk Blok ook weer… Rudolf maakt fout op fout met zijn nieuws voorlezen.
Maar als ik om 16.00u thuis kom van mijn werk dan gaat hij toch echt op een andere zender… wat een kinderachtige shit zeg… daar kan ik echt niet naar luisteren!

Gast
Jeroen Smits
november 30, 2020 07:46

Puberradio flauwe grappen en die evenementen met kartonnen Decorstukken en kleding uit de feestwinkel is ook niet om te doen. Ook individueel zijn ze vet irritant.

Gast
critikast
november 29, 2020 21:37

Ik dacht dat 538 al was opgeheven!

Gast
Marco
november 29, 2020 21:41
Antwoord op  critikast

Nee natuurlijk niet. Het is van John de Mol en die spaart flops. Hij heeft al een hele verzameling thuis.

Gast
Said van biene
november 29, 2020 20:15

Ik luistwr eigenlijk niet meer naar 538
De ochtend show met frank dane nou die ochtend show is achteruit ook de middagshow van coen en sander ligt me ook niet zo was beter toen evers er nog werkte coen sander en frank dane eruit gooie en nieuwe presetators aanstellen anders vrees ik of 538 nog te redde is

Gast
Thom
november 29, 2020 20:08

Graag vanaf morgen die 2 van de radio!!!!klasse!!!
Sinds die 2 op 538 zijn gaat steevast de radio op radio 10.

Gast
Bart. M.
november 29, 2020 16:07

Coen en Sander; Radio op het allerlaagste niveau.

Gast
De normale Nederlander
november 29, 2020 15:34

Radio is met muziek luisteraars vermaken, wat gebeurd er op de Nederlandse radio? Ouwehoeren, ouwehoeren en nog eens ouwehoeren! Iedere ochtend op weg naar het werk erger ik me aan het geouwehoer: amper muziek te horen. Ik zap me rot masr overal hetzelfde. Uiteindelijk zet ik de radio af of stap over op nonstop muziek van Keizerstad, een verademing. Jammer dat niet 1 zendermanager ingrijpt en muziek laat draaien. Snap nu heel goed het succes van Spotify!

Gast
West
november 29, 2020 19:13

Gewoon pure bezuiniging ! plaatjes draaien kost geld, heel veel geld de Buma Sena bedragen zijn niet misselijk , als je wist wat 538 aan de rechten organisaties moet betalen per jaar, nou die rekening wilt u als luisteraar niet graag in uw postbus ontvangen

Gast
Margriet
november 29, 2020 13:46

Al dat commerciële zowel TV als radio niet mijn ding.
Laat wat diversiteit zien en ook het alternatieve genre.
Steeds maar teren op vergane glorie, achterhaalde programma’s en personen.

Gast
Sjimie
november 29, 2020 13:02

Bij ons op de socialewerkplaats
Staat staat altijd coen en sander aan
We kunnen hard lachen om hun poep
Pies en sex grapjes

Gast
Erik
november 29, 2020 12:29

Wie is Patrick Kicken om te zeggen hoe het moet.
Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben maar noem deze beste man geen “radiokenner”.
Hij is jaren geleden ontslagen bij Veronica en is nergens meer aan de bak gekomen.
Dat zegt genoeg.

Gast
Bart
november 29, 2020 13:14
Antwoord op  Erik

Omslagen is niet helemaal waar. Hij had een burn-out. Nu schrijft hij o.a. columns

Gast
Michiel
november 29, 2020 15:35
Antwoord op  Erik

Idd, net alsof half Nederland naar die sufgerukte zat te luisteren.

Gast
Jan met de pet
november 29, 2020 12:21

Tja, dat word ook een soort van “Gieltje Beelen-syndroom”:
Ook zij raken hun vrijheid of ook wel “creativiteit” kwijt. Ook zij moeten straks elke zin en eventuele band die ze willen uitnodigen, laten screenen door big boss J. de Mol.

Vervolgens gaan ze net als Giel Beelen “vluchten” naar de publieke omroep. Ergens in de nacht op NPO Radio 2 of NPO Radio 5 krijgen ze dan weer een programmaatje.

Maar 1 ding kunnen ze dan niet meer proberen: En dat is wekelijks verslapen of niet op komen dagen. Want dat ‘stuntje’ kennen we wel van meneer Beelen.

Gast
Harrie jansman
november 29, 2020 12:20

Ongelooflijk dat Jeroen van Inkel geen ander tijdstip krijgt. Wat een verademing is dat op de zaterdag en zondagochtend. Hij is gewoon de aller aller beste.

Gast
Tim
november 29, 2020 21:11
Antwoord op  Harrie jansman

Je hebt ‘vergane glorie’ verkeerd geschreven

Gast
Ik ik
november 29, 2020 23:19
Antwoord op  Harrie jansman

Inkel is niet meer wat het is geweest. Vanochtend klinkt het als radio uit de 80s en 90s qua manier en stijl van presenteren met te overdreven toon

Gast
Feitje
november 29, 2020 11:38

Geef hem wel gelijk, die 2 zitten vastgeroest. Altijd dezelfde grappen. Maar ga ervan uit dat deze 2 tot bittere eind gaan. Talpa je hoeft niet te wachten tot weer beter wordt want dat gaat niet gebeuren!

Gast
Michiel
november 29, 2020 11:29

Dalen niet gewoon alle luistercijfers? Nederland is massaal aan de Spotify en de mp3. Misschien mensen die in de auto zitten en naar het nieuws luisteren, maar daar houdt het ook wel mee op.

Gast
Olcay
november 29, 2020 11:18

Daarom dus, luister naar mijn RUUD!!! Die is wel volwassen en maakt geen kleutergrapjes! Ruud de Wild, onthou die naam.

Gast
Bart
november 29, 2020 10:46

In deze column heeft hij over de cijfers van 538 geen gelijk want ze scoren nog altijd bij de beste 4 zenders. Over Coen & Sander heeft hij wel gelijk. Dit duo zit al jaren het zelfde kunstje te doen op de automatische piloot. De show was de laatste 2 jaar al over het hoogtepunt heen. De aankoop van deze 2 door 538 was dom en ruim 4 jaar te laat.

Coen (te saai) en Wietse (kleuter) er uit.

Frank naar de ochtend van Veronica met Klaas van der Eerden en Hanelore. Sander Lantinga ook naar Veronica in de avond.

Wilfred Genee/Jan Joost van Gangelen met Niels, Rick, Dennis en de rest naar SKY in de ochtend van 7.00 tot 11.00u met de SKY ochtendshow. Proberen om voor de middag op deze zender toch Edwin Evers te strikken.

Op 538 de Ochtendshow Rob Janssen en Cielke Sijben. (beide binnenhalen)

De middagshow Bram Krikke en Tom van de Weert (zelf geen fan van maar het zal echt weer meer jongeren aantrekken) Dom om ze in het weekend te houden.

Ook Sander Hoogendoorn binnenhalen voor o.a. De TOP50 en een ogen dagelijks programma. Proberen de TOP40 terug te krijgen.

Gast
Tim
november 29, 2020 21:15
Antwoord op  Bart

Dus je gaat jocks halen van een zender met 2 procent marktaandeel om ook 538 naar dat marktaandeel te laten dalen? Goed plan!

Gast
Bart
november 29, 2020 22:52
Antwoord op  Tim

Het is zeker goed plan! De dj’s die ik noem hebben wel potentie om te groeien en hebben talent. Het zal de vernieuwing geven die 538 nodig heeft. Als jij een beter plan hebt laat maar eens zien dan.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Bart
Gast
Meubilair
november 29, 2020 10:46

538? Ik luister naar Sublime! :) Eens wat anders!

Gast
Bart
november 29, 2020 11:05
Antwoord op  Meubilair

Ik Radio 2. Beste zender!

Gast
Bla
november 29, 2020 11:13
Antwoord op  Bart

Ik Spotify. Geen reclame/gelul

Gast
Zomaar een persoon
november 29, 2020 12:39
Antwoord op  Bla

*tergende stem* “Nee echt! Je had ook naar de radio kunnen luisteren. Je had vinyl kunnen draaien. Je had een cassette kunnen afspelen. Of een 8track, als je die ooit gezien, of gehoord hebt. Maar je hebt naar Spotify geluisterd! Daar zijn we je dankbaar voor!” — Of je hebt de betaalde versie. Kan ook.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Zomaar een persoon
Gast
Bart
november 29, 2020 13:11
Antwoord op  Bla

Ja luister ik ook!
En ik heb ook platen maar meer gewoon omdat ik die leuk vind.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Bart
Gast
Bep
november 29, 2020 10:41

Blijven ,heerlijk na een dag hard werken en dn naar huis rijden.
Heerlijke onzin verkopenn die 2 kan er áltijd naar luisteren

Gast
Ron
november 29, 2020 10:37

Hier heeft Kicken helemaal gelijk. Coen & Sander zijn al jaren over datum, bij 3FM al. Hoogst verbaasd was ik dan ook dat ze naar 538 gingen destijds want ze tikten toen al ruim tegen de 40 aan beide. Misschien is het wat voor Veronica in de middag. Daar zit nu de nietszeggende Dennis Ruyer die een drivetime programma niet kan draaien.

Gast
Sjors van Sjimmie
november 29, 2020 10:27

Een aantal keer het “genoegen” gehad om er naar te moeten luisteren, maar het is een niveau dat je onder in de kelder kan vinden..

Elke keer niet meer bijkomen van dezelfde grap.. ga je bijna afvragen of het geheugen van die gasten wel werkt..

Is hetzelfde voor de ochtendshow..

Gast
Onze Held Geert
november 29, 2020 14:58
Antwoord op  Sjors van Sjimmie

Vreselijke dj’s , altijd al geweest.
Radio 2 komt ook niet meer aan vanwege die narcist de Wild …
meestal Sublime (na het gepraat in de ochtend)
Of lekker Spotify

Gast
Feitje
november 29, 2020 10:23

Goed onderhandelen met JdM het is je laatste seizoen. Kun je met vervroegd pensioen

Gast
Harry:-D
november 29, 2020 10:17

Coen en Sander houden nu de
naam van de zender juist hoog

want er luisteren gemiddeld nog 538
mensen naar hun radioprogramma’s

Gast
Kuis
november 29, 2020 10:05

Vernieuwing in die show kan zeker geen kwaad, het hoogtepunt van de show is het nieuws item met Jo op het halve uur.

Of je een duo leuk vind, is altijd een kwestie smaak natuurlijk.

Maar als je die “show” niet leuk vind, dan heb je bij 538 niks te zoeken, beter dan dat vind je niet bij die zender.
Het ochtendprogramma met Frank heeft nog minimaal 5 jaar nodig om iets te worden.

Gast
MM22
november 29, 2020 10:01

Als ze maar NIET naar Radio 2 komen

Gast
Patty Koot
november 29, 2020 10:12
Antwoord op  MM22

Bij de NPO kan alles (gratis geld!)

Gast
Bart
november 29, 2020 10:21
Antwoord op  MM22

Zal als duo zijnde niet snel gebeuren denk ik

Gast
Zomaar een persoon
november 29, 2020 09:57

Die Patrick Kicken is een vervelend mannetje aan het worden. En radiomakers dienen zich wmb niet te veel van zijn tips aan te trekken. Een station dat volledig naar Patrick’s smaak gemaakt is, lijkt me persoonlijk uitermate saai & bloedeloos.

Gast
Bart
november 29, 2020 10:35
Antwoord op  Zomaar een persoon

In deze column heeft hij over de cijfers van 538 geen gelijk want ze scoren nog altijd bij de beste 4 zenders. Over Coen & Sander heeft hij wel gelijk.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Bart
Gast
Rob rtl
november 29, 2020 09:54

Helemaal eens met de strekking van dit artikel.
INFANTIELEN-RADIO. Wat een pover niveau en wat gedateerd.

Gast
Neef Neuteboom
november 29, 2020 09:53

Patrick Kicken de Angela de Jong van radioland.

Gast
Psychiater Welgoed-Snik
november 29, 2020 09:45

Zat ooit in hetzelfde restaurant te eten als Lantinga. Die viespeuk vrat meer uit z’n neus dan van z’n bord. Zonder gene.

Gast
Teresa Green
november 29, 2020 09:40

Patrick Kicken is de Rob Goossens van de radio. Ze roddelen altijd over een ander maar ondertussen.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Teresa Green
Gast
Ikrobe
november 29, 2020 09:39

Poep en pies… hihihihi
Kinderachtige kleuters die 2.

Gast
Patty Koot
november 29, 2020 09:42
Antwoord op  Ikrobe

Niveau Johnny de Mol, maar dan zonder losse handjes.

Gast
Remco
november 29, 2020 09:35

Tja Talpa he, cijfers zeggen alles

Gast
Patty Koot
november 29, 2020 09:34

De radiotak en de tv-tak staan bij Talpa op instorten.

Gast
Bassie
november 29, 2020 09:34

Ze zijn ook duidelijk te oud geworden. Gênante vertoning.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen