Tina Nijkamp: ‘SKO krijgt last van Promenade-explosie’

Geplaatst op di 11 feb 2020 om 11:45

Tina Nijkamp, die jarenlang de bazin van SBS 6 is geweest, denkt dat Stichting KijkOnderzoek last gaat krijgen van de Promenade-explosie. Misschien is de tv-industrie toch iets te afhankelijk van 1.250 kijkcijferkastjes. Dat heeft ze gisteren gezegd in RTL Boulevard. Na de oproep van Diederik Ebbinge in De Wereld Draait Door aan mensen met een kijkcijferkastje, stegen de kijkcijfers van zijn programma Promenade explosief. Sterren als Britt Dekker stellen dat hij SKO heeft opgeblazen.

Promenade steeg van 288.000 naar 730.000 kijkers. “De oproep van Diederik heeft er zeker mee te maken, omdat het verschil ten opzichte van vorige week wel heel erg groot was in kijkcijfers.”

Krijgt SKO hier last van? “Ik denk wel dat wat Diederik Ebbinge heeft opgeroepen vorige week, dat dat iets in gang gaat zetten. Er hangt heel veel geld aan, omdat adverteerders daar ook naar kijken. Zo worden ook de reclameblokken gemeten. Daar wordt alles op afgestemd. De hele tv-industrie is eigenlijk afhankelijk van SKO.”

AD-diva Angela de Jong denkt er anders over. “Ik denk dat het eerder het podium is waar hij die oproep deed: De Wereld Draait Door dat 1,3 miljoen kijkers heeft elke avond. Ik denk dat het niet alleen de mensen met kastjes zijn, maar heel veel mensen die dachten: hé, dat programma ken ik niet.

Iemand op de Boulevard-bank: “Hoe oud is dat systeem nu eigenlijk?

De Jong: “Volgens mij 1965, toen Nederland 1 en Nederland 2 er waren.”

SKO-directeur Sjoerd Pennekamp komt in het AD met een uitgebreid verweer. “DWDD is een heel mooi platform om iets te verkopen“, zegt hij. “In mijn omgeving hoor ik ook meer mensen die het gekeken hebben dan de week ervoor. Daarbij was het natuurlijk een uitzonderlijke dag. Het was barslecht weer.

Lees ook:
Oproep aan kijkcijferkastjes werkt: topcijfers Promenade (10 februari)
SKO verdedigt kijkcijfermeting na Promenade-explosie (10 februari)

Foto: SBS








37 Reacties op “Tina Nijkamp: ‘SKO krijgt last van Promenade-explosie’”


  1. Erwin

    Ik roep het al maanden, onder andere op dit weblog. Waarom worden de mensen nu pas wakker? SKO zit nog in 1992, er moeten daar eens wat jonge mensen worden aangenomen die de hele bak op de schop gooien. Maar de grote televisiebazen hebben veel te veel macht en willen graag dat het zo blijft. Anders blijkt er opeens een heel ander beeld te ontstaan van de verhoudingen in televisieland. Vindt John niet leuk, is er geen SBS meer (of juist meer, want dan weten was echt het aantal campingtokkies in dit land).

  2. Pleurt op met je songfestival

    Het grappigste was dat volgens Angela de dames van de visagie achter de schermen nog nooit van Promenade hadden gehoord. Dus Angela vond het helemaal niet gek dat er zo weinig naar Promenade was gekeken. Peterrrr R. glimlachte besmuikt en zei dat de dames achter de schermen nou niet echt een doorsnede van de Nederlandse bevolking zijn :)

  3. Zigeunerschnitzel

    Wat een onzin

    Promenade begon later dan de andere weken.

  4. Jables

    Het was inderdaad barslecht weer. De weken hiervoor zat ik tijdens Promenade altijd lekker op het terras en kon ik niet kijken.

  5. Zomaar

    Het zal idd een mix zijn van slecht weer, nieuwe kijkers en een paar kastjes.

  6. jelle

    @erwin (en ongetwijfeld heel veel anderen hieronder):

    Hoe wil je het dan meten? Opvragen gegevens Ziggo en KPN mag niet vanwege privacywet.

  7. Job

    De afgelopen decennia waren de kijkcijfers torenhoog: Nooit iemand gehoord over SKO.

    Nu imploderen de zenders achter elkaar en is het opeens SKO die het gedaan heeft.

  8. sukkel

    Sterren als Britt Dekker ?? is dat nu weer een ster?? mijn god in het land van de blinden is 1 -oog koning

  9. StefanV

    Uiteraard hebben er zondag meer mensen naar Promenade gekeken dan voorgaande weken. Dat is een direct gevolg van de aandacht voor het programma in DWDD. In het verleden kreeg Zondag met Lubach een identieke boost. Zo was er voorafgaand aan de slotaflevering van het 2e seizoen ruimschoots aandacht in DWDD. Dat leidde tot 564.000 kijkers, meer dan het dubbele van de week ervoor.

    Toch is het kijkcijfer van Promenade nog aanzienlijk hoger dan dat. Er moet dus een zeker effect van de kijkcijferkastjes zijn. In een tijd van slimme energiemeters en dergelijke moet het toch mogelijk zijn om nauwkeuriger te meten hoe veel mensen daadwerkelijk naar een tv-programma kijken en hoe lang.

    #Promenade was zowat elke zondag trending topic op Twitter. Het leeft daar veel meer dan de matige kijkcijfers deden vermoeden. Ook stak #Jinek vrijwel dagelijks boven #Op1 uit, terwijl de kijkcijfers de eerste weken een ander beeld gaven.

  10. Sender

    Afgunsttttttttttttttttttttttt.
    Daar is ‘Hilversum’op gebouwd.

  11. Hallo!

    Angela de Jong heeft de opdracht gekregen om die kastjes te beschermen natuurlijk daarom steekt ze het op DWDD.

  12. Ron

    Al die zuurtjes met hun misplaatste verontwaardiging, en dat is nou exact waar Promenade over gaat. Het op de hak nemen van die hele oppervlakkige TV wereld met al die clichés, superlatieven en open deuren die voortdurend worden ingetrapt in deze sector. Missie geslaagd. Op naar een nieuw seizoen.

  13. Nebres

    Dankzij SKO heeft Hilversum nog inkomsten.

  14. Harry

    NPO is partner van SKO

    SKO is 1250 kastjes

    Nederland is 17,5 miljoen inwoners

    SKO rammelt aan alle kanten

  15. dynamische dennis

    Ik zou als Talpa zijnde allang een ander onafhankelijk bureau hebben ingehuurd voor de ‘kijkcijfers’

  16. Keta Minek

    Weer een nep bericht.

  17. Claude Fieaul

    Geenstijl toonde 10 jaar geleden al aan dat SKO een wassen neus-meting doet

    https://www.geenstijl.nl/1601491/kijkcijfers_zijn_wassen_neus/

  18. Onbekend maakt onbemind

    Over SKO
    Sinds 2002 is Stichting KijkOnderzoek (SKO) verantwoordelijk voor het onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking. SKO is verantwoordelijk voor de rapportering en de controle van de kijkcijfers en voor aanpassingen en innovaties in de methode van het kijkonderzoek.

    Missie
    De missie van SKO is het uitvoeren en doen uitvoeren van (continu) kijkonderzoek ten behoeve van omroepinstellingen en publishers, waaronder instellingen die zich bezig houden met reclame-uitzendingen bij die omroepinstellingen, adverteerders en mediabureaus. Het doel van SKO is het vestigen en handhaven van het TV Zendertotaal (voorheen KijkTotaal) en TV Schermtotaal voor het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking.

    Het gerapporteerde TV Zendertotaal (kijktijd naar zenders) uit het Nederlandse kijkonderzoek is een zowel voor de media-aanbieder als de media-afnemer vertrouwde kwantitatieve maatstaf waarmee de mediaprestatie die wordt aangeboden en afgenomen naar gangbare sociaalwetenschappelijke kwaliteitscriteria kan worden gemeten, te weten:

    statistisch betrouwbaar en nauwkeurig,
    methodologisch valide,
    marktrelevant (en)
    transparant
    Visie
    Het Nederlandse medialandschap verandert zienderogen. Met deze wijzigingen houdt SKO uiteraard zoveel mogelijk rekening bij het meten van het kijkgedrag. SKO zorgt voor het vestigen en bestendigen van maatschappelijk en marktbreed vertrouwen in het enige nationale kijkonderzoek waarin het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking wordt gemeten.

    Marktbrede organisatie
    SKO is een Joint Industry Committee (JIC), een organisatievorm waarin alle marktpartijen vertegenwoordigd zijn. De partners van SKO zijn: Nederlandse Publieke Omroep (NPO), Screenforce (TV-marketingcentrum), Platform Media Adviesbureaus (PMA) en Bond van Adverteerders (BVA).

    Omdat alle marktpartijen meedenken en meebeslissen over het kijkonderzoek voelt men zich collectief verantwoordelijk voor de kwaliteit. Door de krachten te bundelen is onder verantwoordelijkheid van SKO een algemeen aanvaarde, statistische ‘gouden standaard’ ontstaan. Op basis van deze standaard is een nauwkeurige, valide, betrouwbare en relevante vaststelling van het kijkgedrag mogelijk.

    Screenforce

    Screenforce is het Nederlandse TV-marketingcentrum. Screenforce vertegenwoordigt de belangrijkste TV-broadcasters. In samenwerking met deze participanten geeft Screenforce invulling aan haar doelstelling om adverteerders en bureaus te informeren en inspireren over TV en andere premium videoplatforms als reclamemedium.

    NPO

    De NPO (Nederlandse Publieke Omroep) is de organisatie die op grond van de Mediawet de samenwerking en coördinatie bevordert tussen de landelijke omroepen. De publieke omroep bestaat, naast de NPO uit (aspirant)omroepen, bij wet ingestelde programmaorganisaties (NOS, NTR), educatieve omroepen, kerkgenootschappen en genootschappen op geestelijke grondslag.

    BVA

    Als belangenbehartiger van het adverterend bedrijfsleven in Nederland, bundelt BVA (bond van adverteerders) kennis en kracht van alle adverteerders. BVA werd opgericht in 1919 en biedt transparantie in de relatie tussen bureaus, adverteerders, exploitanten en overheid op het gebied van commerciële communicatie.

    PMA

    De brancheorganisatie Platform Media Adviesbureaus is de vertegenwoordiger van de Nederlandse media-adviesbureaus.

  19. René

    Mag Promenade voor straf niet meedoen aan de Televizierring? Ze staan niet bij de enorme lijst van progamma’s Waarop gestemd kan worden.

  20. Jansen

    Dit systeem is zo beïnvloedbaar als wat en ze kunnen ook het totale aantal kijkers helemaal niet meten waardoor ze dus wel kunnen zeggen wat verhoudingsgewijs uit hun onderzoek het populairst is maar niet hoeveel mensen daar dan naar keken.

  21. Adriaan

    Terecht natuurlijk dat er twijfels zijn. Dit is een extreem groot verschil: DWDD kan zeker extra kijkers opleveren, maar 500.000 extra (een verdriedubbeling) is in elk geval opmerkelijk te noemen.

    Is er ooit op een alternatieve wijze onderzoek gedaan? Door andere bureaus, door Maurice de Hond… Ondanks alle kritiek op hem komen verkiezingsresultaten wel degelijk overeen met de uitslag. Uiteraard kan hij niet controleren wat iemand kijkt, maar kan er wel duizenden mensen over ondervragen. Zo gebeurt het met de radio-luistercijfers tenslotte ook: dat is ook geen live-meting maar een simpel dagboekje.

  22. SKO

    Wat een onnozel gedoe hier.
    Promo bij DWDD en later begintijdstip verklaart hogere kijkcijfers.

  23. MediaPrak

    Tina Nijkamp, goh da’s lang geleden? Had dan ook mw Zwagerman uitgenodigd. De Waldorf & Stetler (Muppets) van de Nederlandse media.

  24. Eva

    Ben ik dan echt de enige die maar blijft kijken naar de foto van Tina Nijkamp? Wat in hemelsnaam heeft zij zichzelf aan gedaan?!

  25. WEST*

    Bij de omroep hebben ze wel een meter kastje, waar de wijzer uitslaat, en kunnen globaal zien of er veel kijkers zijn
    als bij omroep Max bij een programma kunnen zien dat de wijzer naar het midden50% of 75% uitslaat dan weet men ongeweer hoe veel kijkers er op dat moment zijn en als hij op 75% staat van de schaal en de SKO geeft in kijkcijfers maar de helft aan , dan hadden de omroepen allang aan de bel getrokken
    SKO en de bedrijven die gegevens aanleveren zullen heus wel betrouwbaar zijn
    anders is er sprake van vervalsing van geschrifte, of fraude

  26. P

    In de beleggingswereld wordt allang gebruik gemaakt van social media voor het meten van onrust of beleggingskansen. Ik kan mij niet voorstellen dat je ook zo niet het bereik van een tv-programma kan meten. Je hebt KPN of Ziggo niet nodig. Trouwens, als KPN iedere klant of een representatieve groep in ruil voor gegevens 10 euro korting biedt op het abonnement, ben je er ook zo achter. Privacy lijkt mij sinds PSD2 een kulargument. Waarschijnlijk zijn er andere belangen.

  27. Mark

    @ René

    Promenade mag idd niet meedoen met de tv-ring want dat programma voldoet niet aan de criteria. Alle programma’s moeten iig toch wel minimaal 475.000 kijkers halen.

    Weliswaar haalde de laatste Promenade dat maar die aflevering telt niet mee voor kwalificatieronde 2 (alle programma’s van 1 november – 31 januari).

  28. Guttegut

    Ik begrijp wel dat ze vragen stelt. Wellicht dat haar programmaatjes dan meer als die 1,5 paardenkop trekt.

  29. René

    @Mark
    Bedankt voor de uitleg.
    Op twitter reageerde het Televizier account niet.

  30. A. Alstrom

    Misschien moet ziggy maart eens seintje geven waar het mis gaat.

    Naast elkaar leggen data brengt zwakke plekken naar voor.

    En misschien alle reclame op npo er maar gelijk uit. Tenzij npo commercieel gaat natuurlijk..

  31. Michiel

    Het probleem van de kijkcijfers begint al bij de manier waarop de kastjes verdeeld worden. De mensen die zo’n kastje hebben zijn vanzelfsprekend fanatieke tv kijkers. Mensen die sowieso geen tv kijken, hebben niet zo’n kastje. Hoe kan je dan op basis van zo’n systeem het kijkgedrag van de gehele Nederlandse bevolking bepalen?

  32. ikweethetbeter

    Het is een ouderwetse meting niet meer van deze tijd en dat met het digitale netwerk ,ongelooflijk dat daar nog nooit iets aangedaan is !!!!!!!

  33. Piet Pannelap

    Kunnen de mensen met zo’n kastje zich eens melden. Ik heb het idee dat die kastjes helemaal niet bestaan. Ik ken niemand, mijn kennissen en vrienden en familie ook niet. Iedereen die je erover vraagt kent niemand… echt heel vaag! Is dit geen jaren 50-60 verzinsel? Net als de maanlanding… men geloofde in die tijd alles.

  34. Jan de Wit

    Methode SKO is gebaseerd op een internationaal gebruikt wiskundig/statistisch rekenmodel. En dat klopt gewoon met een afwijking van plus/minus 5 %
    Waar dit model echt niet meer werkt en gewoon tekortschiet zit vooral bij de lage kijkcijfers. Kijken er nu 7,5 duizend of 15 duizend mensen??? Dat scheelt maar een kijkcijfer kastje!
    Mooi voorbeeld is de middag programmering van NPO 2. Voornamelijk 50+
    Met mooi weer is de doelgroep fietsen en bij koud guur weer zitten ze voor de buis.
    En de gemiddelde kijkersaantallen zit daar tussen de pakweg 50 en 100.000 kijkers.
    De tussen de 5 en 15 kastjes die aanstaan worden de kijkcijfers bepaalt. En dat klopt gewoon niet.

  35. Arie Schoenlepel

    ER BESTAAN HELEMAAL GEEN KASTJES…. WIE KENT IEMAND MET ZO’N KASTJE DAN????

    Het is een verzinsel van Boomers! Net als de zgn. maanlanding… heeft ook nooit plaatsgevonden. Er is geen onomstotelijk bewijs van.

  36. Joost

    Jan de Wit, 4get it!
    SKO is niet onafhankelijk en gebruikt vooroorlogse meetmethoden.

  37. Jan de Wit

    @ Arie : De grote adverteerders die per jaar honderden miljoenen Euro’s aan TV reklame uitgeven op RTL, NPO en SBS , zouden ZONDER deze kastjes en de betrouwbaarheid daarvan, Sante Pede stoppen met TV reklame. En dat zie ik niet gebeuren……

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord "moderatie". Reacties met daarin het woord "moderatie" worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.