Promenade blijft televisie voor nichepubliek
Heel even leek het erop dat Promenade aan het eind van het vorige seizoen, in februari, de weg omhoog vond: na de oproep van host Diederik Ebbinge aan mensen met een kijkcijferkastje, schoot het kijkersaantal omhoog van zo’n 250.000 tot 730.000 kijkers. Die mensen zijn deze maand niet teruggekeerd toen het tweede seizoen begon: na 271.000 en 188.000 kijkers, keken er gisteren 257.000 kijkers (5 procent) naar de NPO 3-talkshow. Promenade blijft dus televisie voor de niche.
Nu Promenade weer iets is opgekrabbeld, keert het programma wel weer terug in de kijkcijfer top 25. Het programma was gisteren de hekkensluiter van het kijkcijferoverzicht.
Het ging in de uitzending ook nog even over de kijkcijferval van Promenade. “Ik had eigenlijk met mezelf afgesproken om het in Zomer-Promenade niet over kijkcijfers te hebben, omdat het in zomerprogramma’s daar ook niet echt over gaat, laten we eerlijk zijn. Maar de dreun die wij afgelopen week te verwerken hebben gekregen, kan ik toch niet onbesproken laten“, sprak presentator Diederik.
Lifestyledeskundige Eva Crutzen: “Ik moet zeggen dat ik er ook ontzettend van geschrokken ben. Wat een downfall. Het is echt ongelooflijk. Ik moet zeggen dat je je dan ook af gaat vragen waar je het eigenlijk voor doet.”
Betweter Henry van Loon: “Ik moet er wel bij zeggen dat het de allerwarmste 9 augustus ooit gemeten was. Dan zit je lekker buiten.”
Diederik: “Dat zou dan toch ook voor andere programma’s moeten gelden? Een programma als Eén tegen 50, dat recht tegenover ons staat, daar kijken dan wel 800.000 mensen naar.”
Henry: “Ja, maar dat is echt een heel andere doelgroep hè?”
Ton Kas: “Laagopgeleiden. Dat soort programma’s worden vaak bekeken door ouderen en laagopgeleiden en die hebben veelal geen tuin of niet de energie om naar een terrasje te gaan. Die zitten dan naar zo’n spelletje te kijken.”
Lees ook: Promenade past leader aan vanwege woeste Patty Brard (gisteren)
Foto: NTR