Gerrit Hiemstra overdrijft graag: ‘0 graden maak ik -1’

Gerrit Hiemstra overdrijft altijd een beetje met zijn weersverwachtingen. Als er 0 graden voorspeld wordt, maakt hij er gewoon -1 van. Dat vertelt de weerman in gesprek met de VARAgids. Hiemstra is een van de meteorologen van de NOS en laat tv-kijkend Nederland elke dag weer weten wat de temperatuursontwikkelingen zijn. Af en toe dikt hij de voorspellingen een beetje aan. “Ik kijk naar de data die er is: als de trend is dat het wat kouder wordt, dan doe ik er een graadje af“, zegt hij. 

Is dat niet een beetje raar? “Wij willen een boodschap overbrengen, bijvoorbeeld dat het de hele week droog blijft en dat het aanzienlijk kouder wordt. Dat probeer ik dan duidelijk te maken met het materiaal dat ik heb. Dus als ik wil benadrukken dat het ’s nachts gaat vriezen, dan verander je de 0 in een -1. Omdat -1 meer zeggingskracht heeft dan 0.

Feitelijk zou hij dan 0 graden moeten aangeven. “Ja. Dus je probeert met al het materiaal dat je hebt – dat zijn niet alleen getallen, maar ook de weersymbooltjes, de plaatjes die je laat zien – je te verplaatsen in wat je doelgroep nuttig of interessant vindt. Dat benadruk je.”

Het VARAgids-interview met Gerrit Hiemstra kunt u lezen via Blendle.

Foto: NOS

38 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Flip de Beer
januari 15, 2019 09:51

Graadje er bij of er af, wat maakt het uit.
Weet iemand hoe ik contact met M kan komen? Ze reageert niet op mijn mailtjes. flipdebeer@hotmail.com

Gast
Nick
januari 14, 2019 19:44

Rooie griezel.

Gast
Woi!ter.
januari 14, 2019 19:36

2019, het jaar dat er een einde komt aan de klimaathysterie. Draait puur om de centen en daar overdrijft Hiemstra ook graag over.

Gast
Conservatief-liberaal
januari 14, 2019 16:18

Duh, natuurlijk brengt NOS fake nieuws.

Gast
Shaniqua van der Putten
januari 14, 2019 16:08

Wacht, WAT?!
Dan klopt het toch dat de NOS fake news brengt?

Gast
Flexi
januari 14, 2019 15:59

Nou, dit doet je betrouwbaarheid heel goed Gerrit!
en lol@trudy

Gast
Trudy
januari 14, 2019 14:36

Nou, dit relativeert de 22cm die hij mij in het vooruitzicht stelde waarschijnlijk ook flink.

Gast
Niet Vergeten
januari 14, 2019 13:57

Gerrit ga eerst eens terug naar school! “Ik kijk naar de data die er is:…”
Mocht hij letterlijk zo geciteerd zijn, dan moet men zijn weersvoorspellingen zeker met een flinke zak zout nemen…

Gast
Dirk
januari 14, 2019 13:47

We moeten van die lui ook altijd zo blij zijn als het gaat vriezen , ik heb een juist een pest hekel aan de winter .

Gast
Wendy's dealertje
januari 14, 2019 13:46

Weer-praatje duur sowieso te lang, gewoon zeggen wat het morgen wordt en klaar, kan in 10 seconden.

Gast
FlorisV
januari 14, 2019 13:44

Hiemstra gaat NOOIT in debat. De enige repliek aan zijn tegenstanders is roepen: “onzin, flauwekul”. Zonder argumenten. Als je je zo gedraagt in discussies omdat je geen zin daar in hebt, voeg je niets toe. Blijf dan gewoon het weer presenteren en hou verder je mond. Zijn geloofwaardigheid is met deze ontboezeming nog verder gedaald.

Want dit is precies wat de klimaathysterie ook doet: cijfers overdrijven voor meer effectbejag. Hij schaamt zich er niet eens voor want hij denkt dat hij hierdoor juist deugt.

Gast
Sven L.
januari 14, 2019 13:39

Vreemde uitspraak van iemand die zorgvuldig te werk dient te gaan.

Gast
Bart
januari 14, 2019 13:34

Kijk ook eens op https://www.groenerekenkamer.nl , een door ingenieurs, wetenschappers en journalisten opgerichte stichting met als missie.

Cijfermatige controle van economische en/of wetenschappelijke aannames, berekeningen alsmede de daar aan gekoppelde conclusies is de enig juiste wijze om vrij van emotie en objectief vast te stellen of beleidskeuzes productief dan wel contraproductief zijn.

Gast
Remi
januari 14, 2019 13:03

… Wanneer gaat-ie in debat met Thierry Baudet ?

… Durft-ie niet, deze linksdeugende klimaatmuts ;)

Gast
Geronimo
januari 14, 2019 12:55

Weten we nu wat we aan hem hebben als hij over het klimaat begint te zwetsen. Is een overdrijvinkie voor het showelement, meer nie

Gast
Marcel
januari 14, 2019 12:55

@M om 12.03,

Hé, kijk nou, Debiele M heeft zijn Prius even geparkeerd en plaatst even berichtje om MC om daarna met zijn bakfiets de kids naar school gaat brengen. M, is een believer van Jetten cs.

Gast
Sylvia Steens
januari 14, 2019 12:19

Roodharigen hebben geen ziel. Dat is ook de reden dat ze overdag allemaal binnen moeten blijven. Gerrit is een uitzondering; zo iemand heet een Daywalker.

Gast
M
januari 14, 2019 12:03

Hé, kijk nou, Debiele Pieter 10:43 heeft zn kop heel eventjes uit het zand gehaald om een berichtje op MC te plaatsen!!!

Gast
Steven
januari 14, 2019 11:58

Ik schrik hier een beetje van, Diana.

Gast
Keesie
januari 14, 2019 11:56

Nou nou Diana met het verkeerde been uit bed gestapt?

Gast
T
januari 14, 2019 11:54

Rooie draak, gadverredamme

Gast
Diana
januari 14, 2019 11:52

Gerrit Hiemstra is een onbetrouwbare, klimaatdrammende, lelijke rooie k/-\nkerhond.

Gast
Coeus
januari 14, 2019 11:50

Zelfs de weersverwachting verdraaien ze naar eigen inzicht bij het NOS Journaal. Zijn er nog mensen die echt geloven dat ze objectief zijn?

Gast
joost
januari 14, 2019 11:32

Dat doet hij ook met zijn opvatting over het klimaat. LOL !

Gast
scott_0
januari 14, 2019 11:30

Ik haat rooie mensen.

Gast
shrink
januari 14, 2019 11:29

In 2000 werden de schrijver Gerard Reve en zijn partner Joop Schafthuizen geïnterviewd in VARA TV Magazine:
Gerard: ‘Gerrit Hiemstra, de man van het wederbericht, prachtig.’
Joop: ‘Gerrit is de zoon van alle moeders en van alle vaders. Vanaf de eerste keer dat hij op televisie kwam was het mooi weer en als het geen mooi weer is, is het goed voor de planten. En als Gerrit wind voorspelt, verdwijnen de dooie takken van de bomen!’
Gerard: ‘Als Gerrit Hiemstra op de buis is, gaan wij op onze knieën. Gebruik maar gerust het woord opwinding.’

Gast
Alex
januari 14, 2019 11:16

Gerrit, man van de ghetto.

Gast
anonymous
januari 14, 2019 10:56

Dat weten we wel hoor, doet hij ook over het klimaat.

Gast
Maarten
januari 14, 2019 10:55

0 is niet vriezen, -1 wel. Is toch een ander beeld en blijkt uit zijn duim te komen. Op zulke snoeshanen zit niemand te wachten. Ik wil een eerlijk weerbericht zonder verzonnen franjes. Opzouten met die gast.

Gast
Paulus
januari 14, 2019 10:48

en zo doet hij dat ook over de leugens omtrent het klimaat.

Erger maken dan het is en ons opzadelen met hoge kosten

Gast
Deadly Viper
januari 14, 2019 10:43

Huiskamer, idioot. 1 biljoen heet zoiets. Nooit leren tellen op school? Of noem je duizend ook 10 honderd?

Gast
Pieter
januari 14, 2019 10:43

Weer zo’n klimaatdrammer. Er is sprake van NATUURLIJKE klimaatverandering. Het is niet warmer geworden op aarde na de ijstijd door toedoen van de mens… Wij moeten in Nederland onze kop niet gek laten maken door milieumaffiosi, groene leugenaars en geldrovers!

Gast
Gerrie
januari 14, 2019 10:41

Gradus, lul niet zo dom. 0 graden is wat anders dan 0 temperatuur! Hiemstra is overigens ook dom bezig. Weervoorspellingen worden al genoeg in twijfel getrokken en tegenwoordig heb je ook achterlijken als Baudet, Trump, Jensen en ene Steven die je alleen maar ammunitie geeft voor hun domme gebazel.

Gast
scott_0
januari 14, 2019 10:39

Die klimaatdrammende milieupaus zit goed bij de SStaatsomroep.

Gast
RaymondVL
januari 14, 2019 10:36

Zoete Lieve Gerritje overdrijft altijd al met zijn gezwets over het klimaat. Logisch, voor hem is het een lonend verdienmodel.

Gast
Huiskamer
januari 14, 2019 10:36

Nogmaals in de herhaling:
1000 miljard (=1000 x 1000 miljoen) moeten wij betalen voor 0,00007 graden opwarming. En Hiemstra en Dijkhoff-vvd (nu ineens “dat hebben we niet bedoeld’) verdienen daar namens ons een dikke boterham aan.
In maart gaan we weer normaal doen: dus verstand gebruiken en niet blindelings de staatsomoep+RTL volgen.

Gast
Gradus
januari 14, 2019 10:30

Groot gelijk. O graden is een raar getal. 0 zou betekenen dat er geen temperatuur is. Er is dus altijd temperatuur. 1 of -1 lijkt logisch

Gast
Steven
januari 14, 2019 10:22

Gelukkig strijden Baudet en Jensen tegen deze leugenaar. Het moet maar eens afgelopen zijn dat we blind de weermannen gaan vertrouwen. Niemand, behalve onze strijders, kunnen we nog vertrouwen.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen