Stichting IncludeNow wil moslims in kerstreclames

Nadine Ridder, creatief strateeg en medeoprichter de stichting IncludeNow die streeft naar meer diversiteit in de media en de reclame, vindt dat moslims ook thuishoren in kerstreclames. Dat heeft ze gezegd in EO’s Dit is de Dag op NPO Radio 1. Ridder maakt zich er net als NRC boos over dat er alleen maar witte mensen in de kerstreclames van de supermarkten zitten. “Het is pijnlijk om te zeggen dat kerst voor iedereen is en je dan een compleet homogene witte groep Nederlanders laat zien.”

De supermarkten kiezen na de traditioneel rumoerige Sinterklaas-weken expres voor wit, meent Ridder. “Het is op dit moment extra gevoelig tijdens de feestdagen. Daar ben ik van overtuigd. Je ziet dat er heel duidelijk wordt gekozen voor een luchtigheid, van: we hebben geen zin meer in dat gezeik, we willen weer gewoon normaal kerst met gewone normale Nederlanders. Dat sentiment proef je er doorheen.

EO-presentator Tijs van den Brink vindt het niet zo gek dat we geen moslims zien in kerstreclames. “Heel veel moslims vieren natuurlijk geen kerst. Zou dat geen rol kunnen spelen?

Volgens Ridder is er echter geen wetenschappelijk onderzoek over moslims en kerstviering. “Ik vind dat een argument wat ik vaak hoor, maar wat ik op zich met onderzoek nog niet goed onderbouwd heb gehoord. Daarnaast heb ik het over migranten en dat zijn niet alleen over moslims.”

Van den Brink: “Ja, maar wel voor een groot deel natuurlijk.”

Moslims vieren kerst op eigen manier

Ridder: “Ja, maar dan nog. Ik heb dit in mijn netwerk natuurlijk even nagevraagd en ik heb ook van veel moslims gehoord dat ze wél kerst vieren op hun eigen manier.”

Aangezien veel moslims de kerstdagen niet op onze manier doorbrengen, kun je kerstreclames ook wat minder kerstig maken, wil Ridder zeggen. “In Nederland vieren we kerst als in een officiële feestdag, dus mensen zijn twee dagen vrij. Dat zijn dus feestdagen die je op je eigen manier kunt invullen. Als jij in bedrijf of als persoon gelooft in de multiculturele samenleving, dan moet je dus kijken of je er voor iedereen invulling aan geeft en dat je dus niet gaat kijken: hoe gaan wij daar in ons eigen hokje iets van maken?

Als je als supermarkt zegt ‘wij zijn er alleen voor witte Nederlanders’, dan is het prima en heb je een goed verhaal, maar niet als je zegt dat je er voor iedereen bent.”

Het radio-item over dit onderwerp ziet u op de website van NPO Radio 1.

Foto: NPO Radio 1

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen