Reclamevrije NPO leidt niet tot meer reclames bij RTL

De televisiezenders van RTL gaan niet meer reclame uitzenden als de NPO reclamevrij wordt. Dat zegt commercieel directeur Ton Rozestraten van het mediabedrijf vandaag in het AD. Rozestraten wijst erop dat er een wettelijk maximum is van twaalf reclameminuten per uur. “Meer is ook niet wenselijk, omdat we daar volgens mij de kijker mee wegjagen. Maar een deel van het extra geld dat bij ons zou belanden, investeren we in het maken van programma’s“, zo vertelt hij.

Als de NPO reclamevrij wordt komt er zo’n 150 miljoen euro reclamebudget per jaar vrij. Een deel daarvan zal naar RTL vloeien, een ander deel naar Talpa TV.

Rozestraten is fel voorstander van een reclamevrije NPO. “Wij vinden het marktverstorend dat we hier in tegenstelling tot een aantal andere landen in Europa, waaronder België, een publieke omroep hebben die zich als een commerciële zender gedraagt. De kijker betaalt belastinggeld én krijgt ook nog een hoop reclame.

Het kan sowieso wel een tandje minder bij de publieke omroep, vindt hij. De NOS legt enorme bedragen neer voor voetbalrechten, waardoor de commerciëlen achter het net vissen. “Bedragen die wij echt niet kunnen betalen.’’

Het AD-artikel Hoeveel hebben we over voor een reclamevrije NPO? kunt u lezen op AD.nl of via Blendle.

Foto: RTL

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen