NLZiet bepleit één Nederlands antwoord op VOD-invasie

NLZiet-baas Niels Baas pleit voor één Nederlands antwoord op de invasie van Amerikaanse videoplatforms als Netflix. Dat heeft hij laten weten in het NOS Journaal. Baas reageerde in een item over de megadeal in Hollywood, waarbij Disney voor 52 miljard dollar grote delen van Fox kopt. Volgens Baas is dit onderdeel van een ontwikkeling waar ook Nederland mee te maken krijgt. “Je ziet dat er een ontzettende consolidatie aan het plaatsvinden is op het contentvlak“, legt hij uit.

Het is een nieuwe stap in de transformatie van de tv-wereld. “Traditioneel krijgt de consument via zijn kabelmaatschappij een bundel met kanalen en dat gaat op de lange termijn vervangen worden door een aantal bundels met video-on-demand-diensten. Dat zullen er twee of misschien drie per gebruiker zijn.”

Als mensen straks hooguit twee of drie VOD-abonnementen afsluiten, dan moet je zorgen dat je opvalt, aldus Baas. “Je ziet nu dat grote partijen – dat zijn er nog meer dan drie – nu alles aan het bundelen zijn om een van die paar grote VOD-diensten worden waar uiteindelijk de consument straks zijn entertainmentbehoefte voor een deel vandaan gaat halen.”

In Nederland hebben NPO, RTL en SBS zich verenigd in één online terugkijk-initiatief: NLZiet. Maar daarnaast heeft RTL bijvoorbeeld ook Videoland, waar bepaalde series exclusief worden aangeboden.

Baas denkt dat er slechts ruimte is voor één Nederlands antwoord op de invasie van buitenlandse VOD-diensten. “Er is ruimte voor één Nederlands initiatief. Om enigszins met die grote partijen mee te kunnen, zul je je krachten zo veel mogelijk moeten bundelen en één grote Nederlands app maken, al is het alleen maar omdat de consument het wil.”

De markt is niet meer Nederland, de markt is de wereld geworden en dat is af en toe even wennen, ja.”

Door de miljardendeal met FOX krijgt Disney niet alleen het filmbedrijf en tv-zenders van Fox in handen, maar ook de rechten op films en series als Avatar, Titanic, X-Men, The Simpsons, Family Guy en Kung Fu Panda.

Disney wil die titels vanaf 2019, samen met zijn eigen titels, aanbieden via een eigen videodienst. Nu biedt Disney zijn titels nog aan via Amazon Prime en Netflix.

Foto: NOS

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen