Jan de Jong: ‘Kijkcijfermeting deugt niet meer’

Jan de Jong heeft het gevoel dat de metingen van Stichting KijkOnderzoek niet langer doeltreffend zijn. Dat zegt de vertrekkend NOS-directeur in het NRC. De metingen laten de laatste jaren een dalende trend zien: mensen kijken steeds minder televisie. Maar De Jong is daar sceptisch over. “Omdat lineaire televisie alleen wordt gemeten als je tv kijkt. Als je kijkt via je mobiel, tablet of computer, meten ze dat niet. Het idee dat lineaire televisie spectaculair afneemt is gewoon níet wáár.”

Als álles wordt meegenomen in de kijkcijfermetingen, zullen die volgens De Jong een stuk hoger uitvallen. “Kijk naar de halve finale van het Songfestival en de gelijktijdig uitgezonden halve finale van Ajax in de Europa League. Ik weet zeker dat in veel gezinnen de een tv keek en de ander naar een tablet. Een van de twee werd niet gemeten.

Toch ziet ook De Jong dat veel mensen tegenwoordig on demand kijken via internet. De NOS speelt daar op in met bijvoorbeeld de Formatievlog op YouTube. “Daar hebben we ook het kanaal Mash-Up. Die staan op Facebook, overal. En daarmee is de publieke omroep veel succesvoller dan de politiek doet geloven.”

Tel alles op wat we doen op sociale media. Dan zie je het grote bereik.

Het NRC-interview met Jan de Jong kunt u lezen op de NRC-site.

Foto: KRO-NCRV

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen