Sanoma verkoopt SBS voor 237 miljoen euro aan Talpa

Sanoma wordt inderdaad uitgekocht bij SBS. De uitgeverij verkoopt zijn belang van 67 procent in het mediabedrijf aan mede-eigenaar Talpa, waardoor John de Mol nu de volledige eigenaar wordt. Dat heeft Sanoma vandaag bekendgemaakt. Sanoma ontvangt een bedrag van 237 miljoen euro én verkrijgt honderd procent van de aandelen van Veronica Uitgeverij als onderdeel van de transactie. Dat betekent dat Veronica Magazine naar Sanoma gaat en geen eigendom wordt van De Mol.

Wel wordt De Mol honderd procent eigenaar van SBS 6, Veronica, Net5 en SBS 9. Dat geeft hem de mogelijkheid om meer te investeren in de tv-zenders. Sanoma hield de afgelopen jaren juist de hand op de knip.

Sanoma heeft besloten ‘om te focussen op haar zogenaamde ‘strongholds’, die bedrijfsonderdelen die een leidende positie in de markt hebben of kunnen krijgen’. “Uitkomst van voornoemde analyse is dat Sanoma niet de investeringen kan doen in SBS die nodig zijn om het verder te laten groeien. De verkoop aan medeaandeelhouder Talpa Holding geeft SBS uitstekende mogelijkheden haar positie op de Nederlandse markt verder uit te breiden.”

Nu de tv-zenders worden verkocht gaat Sanoma zich weer volledig bezighouden met de bladenbusiness en de bijbehorende websites. Het bedrijf is eigenaar van merken als vtwonen, Ouders van Nu, LINDA. en Libelle. Daar komen nu de merken van Veronica Uitgeverij bij: Veronica Magazine, Totaal TV en Superguide.

De samenwerking tussen de Sanoma-merken en SBS groeide de afgelopen jaren. Zo is vtwonen nu ook een programma op SBS 6. “Sanoma en Talpa onderkennen de voordelen van cross-medialiteit en de samenwerking daarin, in het bijzonder op de advertentiemarkt. Op basis van de positieve ervaringen van de afgelopen jaren hebben beide partijen afgesproken om te onderzoeken hoe deze samenwerking ook in de toekomst voortgezet kan worden.

Peter de Mönnink, CEO van Sanoma Nederland en SBS, zegt: “Met de verkoop van onze aandelen verandert voor onze adverteerders op korte termijn niets. Voor de toekomst blijft Sanoma haar sterke merken verder cross-mediaal ontwikkelen via haar magazines, evenementen, online video kanalen, sites en apps, met een nadrukkelijke focus op data en video.

John de Mol: “We begrijpen de strategische keuze van Sanoma, onze medeaandeelhouder waar we zeker de afgelopen jaren goed mee hebben kunnen samenwerken. Tegelijkertijd biedt dit ons een unieke mogelijkheid om 100% eigenaar te worden van SBS.”

De Mol: “Ik geloof sterk in een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf dat flexibel is om in te kunnen spelen op het veranderende medialandschap. De onderneming die ik wil bouwen kan 24/7 content via verschillende platformen aanbieden. Dit betekent dat SBS onderdeel gaat worden van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.”

De voorgenomen verkoop en acquisitie zijn onder voorbehoud van gebruikelijke condities inclusief de goedkeuring van toezichthouders. De transacties zijn naar verwachting in het derde kwartaal afgerond.

SBS werd in 2011 eigendom van Sanoma en Talpa. Het bedrijf werd voor ruim een miljard euro gekocht.

Lees ook: ‘John de Mol koopt Sanoma uit bij SBS’ (vrijdag)

Foto: Google Streetview

Meer in SBS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen