AD dreigt VVD: ‘We kunnen ook Wilders premier maken’

AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis heeft de VVD gedreigd om PVV-leider Geert Wilders premier te maken. Dat heeft hij zelf gezegd in het NTR-programma What The Hague. Nijenhuis werd enige tijd geleden woest toen hij De Telegraaf opensloeg en een interview met Mark Rutte zag. Hij besloot een mail te sturen aan de premier. “Ik heb gezegd: ‘Je staat in de verkeerde krant. Je staat weer in een Amsterdamse krant, een krant van rancuneus Nederland. Wij zijn de krant van héél Nederland.’

Naar aanleiding van die mail werd Nijenhuis gebeld door de VVD. “Ik werd toen gebeld en in een opwelling heb ik wel gezegd: ‘Luister eens, we kunnen ook Wilders premier maken als je dat wilt, hè? Dus je doet het via ons voortaan.’ Misschien moet je dit niet onthullen, maar dit is wel een beetje hoe het gaat.

Mijn belang is: ik heb bijna één miljoen lezers en ik wil dat zij die politici in hún krant zien en dat ze niet moeten horen dat ze ergens anders staan. De boodschap van de politici wil ik zo goed mogelijk overbrengen: daar wil ik ze niet over doorzagen. Maar het moet wel bij ons.

Deze wonderlijke uitspraak van Nijenhuis werd maandagavond laat ook uitgezonden in het programma Pauw & Jinek: De Verkiezingen, waar zowel Mark Rutte als Telegraaf-hoofdredacteur Paul Jansen te gast waren.

Rutte liet blijken dat hij de uitspraak over het premier maken van Wilders nogal hooghartig te vinden. “Ik heb nieuws: dat doen de kiezers in Nederland.

Paul Jansen reageerde op het verwijt dat hij rancuneus zou zijn. “Na dit soort uitspraken word ik dat wel, ja. Dan denk ik: we hebben nog wel een appeltje te schillen. Toen ik het zag, dacht ik: volgens mij moet je in de journalistiek nooit tegen de politiek zeggen: als jij niet dit, dan wij dat. Het komt nogal hooghartig over. Ik vind het onverstandig om dit soort dingen te vertellen. Als je het al doet, doe het dan niet op camera.”

Ik denk niet dat de burgers hier erg blij van worden, laat staan de AD-lezers. Misschien wordt het tijd voor een alternatieve krant.”

Foto: NTR

34 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Xerxes
maart 7, 2017 20:11

@Tonnie van der Heijden

Gaat niet gebeuren, nitwit! En dat is maar goed ook!

Gast
Rob
maart 7, 2017 18:58

Meer en meer moskees meer en meer hoofdoekjes als dat niet ziet dan draag je er vast een.

Gast
F'iscadel
maart 7, 2017 18:52

Dit land gaat naar de verdoemenis. Wij hebben Wilders nodig!

Gast
anoniem
maart 7, 2017 16:24

Het AD blokkeerde mijn reacties… Terwijl racisme gewoon mocht..

Gast
Tonnie van der Heijden
maart 7, 2017 14:43

NEXIT

Gast
Doe
maart 7, 2017 14:27

De hedendaagse AD is gewoon een pulp krantje geworden.

Gast
Bart V.
maart 7, 2017 13:29

@Wolter:
Wie heeft jouw blonde held dan als kandidaat ministers ?
Met welke partijen wordt er dan een kabinet gemaakt ?
Wilders twittert veel maar heeft nog niks voor elkaar gekregen.
Gevalletje de beste stuurlui staan aan wal.

Gast
joost
maart 7, 2017 13:15

AD een linkse krant met vreemde, niet zulke goede columnisten als b.v. De Telegraaf.

Vroeger stond het AD voor neutraal en onafhankelijk.

Nu niet meer en zelfs de sportkrant is onleesbaar geworden.

Jammer, want ik ben Rotterdammer.

Gast
Henk III
maart 7, 2017 13:09

Aha, dus de media zijn wel degelijk partijdig. Hebben Trump en Wilders dus toch gelijk.

Gast
Aleida Schonewille
maart 7, 2017 13:09

Ik heb een waarschuwing van deze MC gekregen , trouwensmijn lunch pauze is voorbij ,doei..

Gast
Kaaskijker
maart 7, 2017 13:06

Natuurlijk is hij gewassen. En als jij hem naderhand nog ff schoonl¡kt, gaat hij ook weer gewassen in de brоek.

Gast
Henk II
maart 7, 2017 13:01

BIJNA éěn miljoen lezers. Nou nou.

Gast
Aleida Schonewille
maart 7, 2017 13:00

p.s. Ik moet nix hebben van die patricia paay achtige vulligheid . Die ouwe bejaarde slettekop.

Gast
Aleida Schonewille
maart 7, 2017 12:58

Hans Nijenhuis op de foto hierboven is een leuke man. Zie jij dr ook zo’n beetje uit dan? Kaaskijker?

Gast
Aleida Schonewille
maart 7, 2017 12:56

Mmmmm, Maar heb je hem goedgewassen kaaskop? Volgens mij heet je niet voor nix iets met kaas erin of op. bweh.

Gast
Kaaskijker
maart 7, 2017 12:49

@Aleida Schonewille

Als jij mij een paar keer flink aan de p¡k trеkt kan ik jouw gezichtje ook mooi wit kalken.

Gast
Coeus
maart 7, 2017 12:41

Helaas beloont de samenleving mensen met een grote bek, want die stralen zelfvertrouwen uit. Dan krijg je dus dit soort zilverrug gorilla’s op machtsposities.

Gast
Aleida Schonewille
maart 7, 2017 12:39

Anoniemus Wil jij ook zo graag in zo’n wit gekalkt dorpje wonen ? Gezellig in de Algarve of zo. p.s. Hoe zie je eruit? Wil ik eerst weten.

Gast
Aleida Schonewille
maart 7, 2017 12:35

Mmmm, leuke man om te zien trouwens . Mag wel eens een beschuitje komen eten bij me.

Gast
Anouk
maart 7, 2017 12:25

Patser!
Wie denkt hij wel helemaal wel niet wie hij is dan? Zelden zo’n bespottelijke uitspraak gehoord van iemand die die gewoon journalistiek moet bedrijven, maar gewoon ligt te dreigen en chanteren.

Sinds wanneer neemt het AD het zo opzichtig op voor GW?
GW die dezelfde media watjes noemt, zo las ik vanmorgen.
En zelfs die watjes daar loopt hij voor weg; is hij nog te bang voor.

Gast
GVR
maart 7, 2017 12:23

Is Wolter/Walter soms vlaams??

Gast
Wolter
maart 7, 2017 12:21

Dankzij Geert spreken we in dit land nog Nederlands en zijn de kerken nog open.
Zodra de moslims het voor het zeggen hebben worden alle kerken gesloten en moeten jullie allemaal Arabisch praten, de vrouwen hoofddoekjes gaan dragen en wordt de bijbel verboden!

Gast
Anoniem
maart 7, 2017 12:15

Wolter lage opleiding… woont in een spierwit dorpje en bang voor alles wat er buitenlands uitziet.

Gast
Anoniem
maart 7, 2017 11:44

@Wolter, jij bent een prototype van tokky PVV-er. Herkenbaar door zijn herhalingen dag in dag uit, jaar in jaar uit zoals de wannabe blondie.
Herhalen is dure zendtijd vullen door gebrek aan kennis en kunde.

Gast
Anoniem
maart 7, 2017 11:34

Ja maak hem maar ‘premier’ dan zullen zijn volgelingen zien hoe Nederland af zal glijden naar het niveau van een derde wereld land. Geen land ter wereld die Nederland nog serieus wil nemen. Ik zeg doennnnnn!
Zijn we van al dat gezeik van zijn tokky volgelingen af, hebben ze ook geen uitkering meer. Nice!

Gast
Woodstock
maart 7, 2017 11:27

Deze man is niet helemaal lekker. Eruit knikkeren en snel!

Gast
Otto Groeneveld
maart 7, 2017 10:57

Wat een belachelijke reacties hier. Ik roep dit al jaren en nu is er het bewijs zogenaamd. Wat een stel wereldvreemde mensen die denken dat niet iedere krant of omroep zo werkt. Ja natuurlijk de vage achterbakse Telegraaf. Zij zijn zich rot geschrokken hoe hun eigen lezers denken over VVD en Pinokkio. Shit dat was niet de bedoeling. Nou dan maar geen reacties of net als bij kattenbakblad Elsevier alleen maar ziekelijke VVD standpunten. Natuurlijk dreigt Telegraaf Rutte om bij deze achterbakse krant een vraaggesprek te geven. AD had het nakijken maar daarentegen staat dat AD ook gewoon een afschuwelijk liberaal kut-krangje is. Al die kranten en omroepen zijn zo ondemocratisch bezig met manipuleren om de PVV de wind uit de zeilen te nemen. Ja daar wordt een compleet goednieuwsshow voor opgestart vol met leugens hoe goed het gaat maar voorlopig gaat het natuurlijk helemaal niet goed.
Een paar achterlijke flex baantjes zonder inhoud en na de verkiezingen komt de EU naheffing en je staat weer op straat. Het gaat nog net zo rot als 3 jaar terug. Realiteit ks 15.000 kinderen iedere dag thuis, geen school voor de meest kwestbare kinderen, wow wat gaat het goed. Speciaal onderwijs kapot bezuinigd door ook D66, KEIHARDE FEITEN.
2 miljoen mensen nog steeds op zoek naar werk. 300.000 kinderen dabelijks afhankelijk van voedselbanken. 600.000 mensen kunnen geen premie of zorg meer betalen. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Het gaat niet goed en het ergste is dat de media gewoon leugens verkoopt om GW maar klein te houden, dat zijn xe feiten en is de realiteit.

Gast
Jeroen
maart 7, 2017 10:52

AD is bezig met een stom relletje – prik je zo doorheen –

Gast
Ron
maart 7, 2017 10:52

Wat een eng mannetje die AD’er en Jansen ook trouwens. Allemaal neoliberale kranten.

Gast
Frits
maart 7, 2017 10:45

@Wolter

Repost.

Gast
Wolter
maart 7, 2017 10:33

Dankzij Geert spreken we in dit land nog Nederlands en zijn de kerken nog open.
Zodra de Moslims het voor het zeggen hebben worden alle kerken gesloten en moeten jullie allemaal Arabisch praten, de vrouwen hoofddoekjes gaan dragen en wordt de bijbel verboden!

Gast
Anoniem
maart 7, 2017 10:26

Deze hoofdredacteur gelijk op straat zetten.

Gast
René
maart 7, 2017 10:22

Inderdaad reden voor ontslag, hij kwam ook niet erg stabiel over.

Gast
Frits
maart 7, 2017 10:21

Schokkend. Zorgwekkend. Reden voor ontslag.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen