Linda Hakeboom uit kritiek op YouTube-beleid Shula
BNN-presentatrice Linda Hakeboom denkt dat NPO-baas Shula Rijxman tv-makers ruim baan moet geven om hun programma’s ook aan te bieden op het commerciële videoplatform YouTube. Dat laat ze weten op Twitter. De NPO voert een beleid waarbij programma’s in principe alleen online mogen komen binnen het NPO-domein, maar sommige uitzendingen worden toch illegaal op YouTube gezet. Zo ook het nieuwe programma Linda’s Mannen, dat nu te zien is op NPO 3.
Hakeboom merkt dat Linda’s Mannen op YouTube veel meer bekijks trekt dan op NPO 3. “Even over de NPO. Docu over Lil’ Kleine is tot nu toe 620.000 keer bekeken. 140k op tv (😩), 110k op NPO.nl (🤓), en 370k (!!) op YouTube.”
Het bewijst volgens Hakeboom dat publieke content ook op YouTube hoort. “Ik vind het allemaal best hoor. Als maker wil ik gewoon dat mensen het zien. Op welke manier maakt mij niet uit. Maar leest u wel mee, Publieke Omroep? Waar het meeste gekeken wordt, heeft u, los van een paar stoere stand alones, nog steeds geen kanaal.”
Ze begrijpt de bezwaren, maar ziet vooral de voordelen. “Blijft lastige discussie, want YouTube concurrerend platform enzo, WEET IK, maar moeten we niet áltijd gaan voor zo breed mogelijk aanbieden?”
“Je kunt er als NPO niet meer omheen om met je tijd mee te gaan. Op welke manier dan ook.”
Het aanbieden van publieke content op YouTube leidt ertoe dat de Amerikaanse internetreus geld verdient aan met Nederlands belastinggeld betaalde content.
Tegelijkertijd kan de NPO door het plaatsen van content op YouTube veel meer (jonge) Nederlandse kijkers bedienen terwijl het budget gelijkblijft.
Foto: BNN