Paul van Liempt baalt van kijkcijfers: ‘Zo is het niet leuk’

Paul van Liempt is niet tevreden met de kijkcijfers die zijn talkshow Van Liempt Live het afgelopen seizoen heeft neergezet op de nieuwe tv-zender RTL Z. Dat heeft hij gezegd in The Friday Move op BNR Nieuwsradio. Van Liempt Live scoorde op het dieptepunt 2.000 kijkers en 0,0 procent marktaandeel. “Er moet wel versnelling in komen. Anders vind ik het ook niet leuk. Als het echt voor dit kleine publiek blijft, is het niet interessant. Het moet echt een stevige lift krijgen“, aldus de presentator.

Van Liempt heeft voor de slecht bekeken talkshow zijn carrière bij BNR Nieuwsradio opgegeven. In het begin – de talkshow begon in september – moest hij flink wennen aan tv. “Het leek in het begin op Jiskefet. Het zag er niet goed uit met dat tafeltje en ik was zelf ook niet op gemak. Ik heb nu een coach die me beelden laat zien waarop ik gek doe met mijn mond en ogen. ‘Doe eens normaal’, zei hij.”

De kijkcijfers stelden al direct zwaar teleur. “We wisten in het begin wel – de leiding ook – dat het tegen ging vallen, er gezeurd zou worden en dat mag ook. We hadden wel verwacht dat we na drie maanden een enorme stijging zouden gaan zien. Dat was niet zo. Maar er is wel gezegd: ‘We krijgen de tijd.’

Afgelopen december vreesde Van Liempt van de buis gehaald te worden. “Rond de kerst heb ik wel gedacht dat er misschien een telefoontje kwam. Ik had inmiddels zo veel mensen uit de tv-wereld gesproken die zeiden: ‘Let op, ze hebben het dan wel beloofd, maar…’

Het lijkt erop dat het programma volgend seizoen toch terugkeert, aldus Van Liempt. “Ja, we zijn nu bezig met proefuitzendingen. Het idee is om eind augustus door te gaan. Daar hebben we veel zin in. We gaan kijken wat voor goede proefuitzendingen er komen, maar als er geen goede tussen zit, dan moeten we het nog eens heroverwegen. Maar het gaat door.

Je weet hoe het werkt met kijkcijfers. Het is gewoon moeilijk. Het is een beginnende zender. Dat is heel vervelend. In het begin zei iedereen: ‘Paul, let op, er zullen niet veel mensen kijken.’ Ik dacht: dat zullen we nog wel eens zien dan. Maar het viel inderdaad tegen. Er keken een keer 2.000 mensen. Dat is heel weinig, dat klopt, maar wel midden in de doelgroep.”

Het is het voordeel van een kleine zender, RTL Z in dit geval, dat je langzaam kunt bouwen, net als op de radio. Het gaat niet heel snel. Het gaat stap voor stap. We gaan nu kijken wat het allerbeste werkt en dan hopen we dat er echt iets gaat gebeuren.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen