‘Nieuwe NPO-baas moet digitale visionair zijn’
De NPO zou er goed aan doen om zijn directeur Henk Hagoort op te laten volgen door een digitale visionair. Dat stelt mediakenner Marianne Zwagerman in haar column op BNR. Hagoort wordt per 1 september schooldirecteur en dat betekent dat de hoogste positie bij de NPO vrij komt. Zwagerman denkt dat de NPO de gelegenheid aan moet grijpen om het digitale roer om te gooien. “YouTube en Netflix veroveren de wereld, maar in Hilversum doen ze internet er een beetje bij.“
Ooit liep de NPO nog voorop, aldus Zwagerman. In 2003 begon het met Uitzending Gemist, drie jaar voor de start van YouTube. “Een visionaire stap. Maar de NPO is de voorsprong op het digitale vlak helemaal kwijtgeraakt.”
Hagoort hief de digitale unit op. “De webdevelopers werden naar huis gestuurd en de internetverantwoordelijkheid kwam ergens onder de tv-tak te bungelen in de organisatie. Tot de dag van vandaag is dat zo.”
“Laat de opvolger van Hagoort alsjeblieft een digitale visionair zijn, die heel snel orde op zaken stelt.”
De column van Marianne Zwagerman kunt u lezen op de website van BNR.