‘IS houdt geen rekening met deadlines westerse media’

Jean-Pierre Geelen, columnist van de Volkskrant, denkt dat terroristen er goed aan zouden doen om meer rekening te houden met de deadlines van westerse media. Dat heeft hij gezegd op Radio 1. Er zijn gisterenavond tientallen doden gevallen bij een aanslag op het vliegveld van Istanbul. Door het tijdstip valt de media-aandacht een beetje tegen, denkt Geelen. “Een beetje PR-strateeg van IS moet rekening houden met de deadlines van de westerse media, dus een paar uur eerder.”

Het nieuws over de terreur in Turkije werd rond 21.30 uur bekend. Dan zijn journalisten volgens Geelen een stuk minder actief. “De journalistiek in Nederland is sowieso voor de helft op vakantie en de andere helft is bezig met de Brexit en de sportzomer.”

Het is gewoon geen lekker moment, aldus Geelen. “Nieuwsuur had nog maar een kwartier om te handelen, dat is niet heel veel. Ik was al aangenaam verrast dat de voorpagina’s van sommige kranten, waaronder mijn Volkskrant, het wel hadden. Als het ’s middags om 14.00 uur was geweest, dan was er wel meer aandacht geweest.”

Geelen zelf lag niet echt wakker van het nieuws. “Ik wil altijd het aantal slachtoffers weten en wie het gedaan heeft, maar dat is in negen van de tien gevallen toch IS, en dan is het voor mij wel klaar.”

Frans Lomans, hoofdredacteur van Panorama, denkt dat er nog een reden voor de tegenvallende media-aandacht is. “Dit is toch alweer een beetje een ver-van-mijn-bed-show. Turkije was bovendien ook al uitgeschakeld voor het EK, waardoor je het verband met het EK niet kunt leggen.

Het gebeurt te vaak. Je went aan alles. Je went ook aan een slecht huwelijk. Alles went.

41 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Ad
juni 29, 2016 20:26

@Sven L.
Eens met je. Duiding heette vroeger gewoon opinie, sturend schrijven. Omdat steeds meer lezers, kijkers, luisteraars daar geen behoefte meer aan hebben en zélf hun mening willen vormen op basis van nieuwsFEITEN, noemen ze het nu duiding. Ze doen dus gewoon hetzelfde, simpel omdat ze het niet kunnen laten.

Gast
Darius
juni 29, 2016 19:17

Tsjonge jonge wat een vreselijke reacties. Heeft u nou echt niet door dat dit cynisme in zijn puurste vorm is?? Ik keek dinsdag al een paar uur afwisselend op CNN, BBC world en euronews waar volop nieuws werd gebracht over de aanslagen.
De Nederlandse media brengen alleen nog voorgekookt nieuws in opdracht van de overheid, de EU of PvdA. En muggezifterij over een zwarte piet of een tekort aan Marokaanse sportverslaggevers. Verder zijn ze te labbekakkerig op een enkele uitzondering na. Deze heren steken daar de draak mee.

Gast
Rappapa
juni 29, 2016 18:48

Eerder wat die Lomans zegt. Het is Turkijke. Maar niet vanwege voetbal, maar omdat we Turkije niet liev vinden want Erdogan. En moslims.

Gast
Sven L.
juni 29, 2016 18:41

Als de media nou eens begonnen met het nieuws gewoon te brengen ipv. die duidingsdrang die er heerst. Mening vorm ik zelf wel.

On topic: deze man is natuurlijk totaal krankjorum. Wisten we al, maar deze uitspraak slaat echt alles.

Gast
echtwaar
juni 29, 2016 17:14

Jean-Pierre Geelen: je bent een intens naïeve man, maar dat is te verwachten van zo’n Volkskrant.

Gast
Coeus
juni 29, 2016 15:47

Wat goed van meneer Geelen weet dat IS die aanslag heeft gepleegd. Het is namelijk niet heel logisch, daar Turkije de grootste sponsor is van IS. Maar goed, Geelen zal het wel weten heh.

Gast
Kees de Chinees
juni 29, 2016 15:28

@rara

Hoe hoger hoe naarder inderdaad. Verschrikkelijk!

Gast
rara
juni 29, 2016 15:20

@ kees de chinees,

Ah,hij is wel eerlijk ,want na de middel krijg je de Hoge nare school…;)

Gast
rara
juni 29, 2016 15:18

@petje af
Begrijp je zelf wel wat je schrijft…?

Gast
Kees de Chinees
juni 29, 2016 15:17

“Het lijkt er dus sterk op dat niemwnd hier naar de middelnare school is geweest?” Ironisch…

Gast
Petje af
juni 29, 2016 15:11

Nou had ik al geen hoge pet op van de nederlanders en alle anderen die denken ook nederlander te zijn, maar mijn pet gaat helemaal af voor de reageerders alhier.
Nederland bevind zich in een Tijdzone welke afwijkt van de vele andere tijdzones, novendien voeren wij ook nog zomertijd.
Meer dan een dagdeel verschil met Amerika, China en vele andere landen in de wereld. En hier denkt men dat alles draaid om nederland en de nederlandse media. .

Het lijkt er dus sterk op dat niemwnd hier naar de middelnare school is geweest?

Gast
Anoniem
juni 29, 2016 15:10

“Het gebeurt te vaak. Je went aan alles. Je went ook aan een slecht huwelijk. Alles went.“
Eens.

Het lijkt me een duivels dilemma voor media: je kunt het niet negeren, maar wilt het ook niet voeden. Ik denk dat het goed is als media betrouwbare feiten publiceren, om te voorkomen dat er een gevaarlijk informatievacuüm ontstaat, maar zie het nut niet in van door IS gemaakte onthoofdingsvideo’s volop vertonen: dan word je hun propagandakanaal.

Ook mee eens.

Gast
Sneu
juni 29, 2016 15:07

Anonymous (14:51)

Het lijkt me een duivels dilemma voor media: je kunt het niet negeren, maar wilt het ook niet voeden. Ik denk dat het goed is als media betrouwbare feiten publiceren, om te voorkomen dat er een gevaarlijk informatievacuüm ontstaat, maar zie het nut niet in van door IS gemaakte onthoofdingsvideo’s volop vertonen: dan word je hun propagandakanaal.

Gast
rara
juni 29, 2016 14:58

Is dit serieus? Zo ja,dan spoort de beste man niet,of hij weet meer…

Gast
Anoniem
juni 29, 2016 14:51

@ Sneu

Zonder aandacht stoomde IS(IS) ook aardig op in Irak en Syrië .Je kunt het onmogelijk stil houden ,dan krijg je toch een dynamiek op social media .

Gast
Islam is geen vrede
juni 29, 2016 14:50

Stuitend, deze man moet direct ontslagen worden.

Stuitend vind ik het ook dat men het woord islam zo zorgvuldig weet te vermijden bij elke vreselijke aanslag uit naam van de islam.

Gast
Annet Jongstra
juni 29, 2016 14:21

Wauw, deze man is echt volledig gestoord! Die heeft vast een flinke klap van de molen gehad. Zulke dingen zeg je niet.

Gast
Prector
juni 29, 2016 14:15

Moet je tegen rechtse mensen zeggen. Ben je meteen een wegkijker. Dombo’s.

Gast
Sneu
juni 29, 2016 14:13

Ik ben het met je eens, MM.

Gast
magere marc
juni 29, 2016 14:09

Kan het niet erger dan dit.

Gast
magere marc
juni 29, 2016 14:08

Nee. Aandacht is zuurstof voor terrorisme. Bovendien het niet erger dan dit wanneer je alleen kijkt naar het schokelement.

Gast
Freek
juni 29, 2016 13:43

Oei, de SpelD bedoelde ik.

Gast
Freek
juni 29, 2016 13:42

Lijkt wel een stukje van de Spelt.

Gast
insider
juni 29, 2016 13:28

sorry lees voor later….vroeger….

Gast
Sneu
juni 29, 2016 13:26

zouden – oef!

Gast
insider
juni 29, 2016 13:26

Nederland is weer het middelpunt van de wereld. Niet dus. The evening news casts van de grote Amerikaanse netwerken zitten allemaal ergens rond 6 PM Oostkusttijd en met Turkije 7 uur later.

Gast
Sneu
juni 29, 2016 13:25

@Thom

Denk je niet dat als de media minder zou publiceren van IS’ terreuracties, ze overgaan tot nog veel verschrikkelijker acties, om maar te zorgen dat ze de pers halen?

Gast
Ron B
juni 29, 2016 13:21

Is dit serieus?????????????????????? WOOOW ECHT SUPER DOM

Gast
Thom
juni 29, 2016 13:17

Sarcasme inderdaad. Een kanttekening, het gaat IS om angst zaaien en hoe meer publiciteit in de vorm van bangmakende Telegraaf-koppen, hoe groter hun succes. Dus hoe bizar het ook klinkt, zou de media inderdaad minder publiceren over hun verschrikkelijke acties, dan zou je daarmee IS wel raken. Niet te vergelijken uiteraard, maar zo werd de centrumrechtse partij van Janmaat in de jaren ’80 letterlijk monddood gemaakt…

Gast
Rutger
juni 29, 2016 13:16

De tijd dat kranten het beeld bepaalden in de media, ligt al een tijdje achter ons. Op de één of andere manier dringt dat niet tot Geelen door.

Gast
Ad
juni 29, 2016 13:05

Bij Geelen noemen ze het sarcasme (!), als anderen zoiets zeggen, zijn ze knettergek.

Gast
snuifje
juni 29, 2016 12:57

doe nu maar weer n Sylvana onderwerpje…

Gast
Anoniem
juni 29, 2016 12:54

Gewoon een hele rare mening.

Gast
!
juni 29, 2016 12:53

Sarcasme mensen. Moeilijk hè.

Gast
Joran
juni 29, 2016 12:38

Ik sta met mijn mond vol tanden. Ik ben gewoon verbijsterd.

Gast
Jan
juni 29, 2016 12:34

37 doden in de middag is inderdaad prettiger dan 37 doden in de avond. Klootzakken die terroristen.

Gast
Sneu
juni 29, 2016 12:34

Als IS zich toch moet aanpassen aan één westerse norm, weet ik toch wel ’n betere dan de westerse mediadeadlines, eigenlijk.

Gast
Mike
juni 29, 2016 12:33

Vergelijkt die Panoramabaas nou een slecht huwelijk met IS?

Gast
Anne
juni 29, 2016 12:32

Nou… Ik weet gewoon even niet of ik hier überhaupt nog op moet reageren. Het lijken wel twee gekken.

Gast
Marcel
juni 29, 2016 12:30

Hij meent dit echt he? Dat is nog het ergste….

Gast
Jorrit
juni 29, 2016 12:28

Krankzinnig.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen