NPO 3 trekt dit tv-seizoen 20 procent minder kijkers

Foto: EenVandaagDe jongerenzender NPO 3 verliest in rap tempo kijkers. Hoewel het station een flink deel binnenharkt van de 800 miljoen euro die jaarlijks naar de NPO gaat, laat de doelgroep het afweten: jongeren kijken steeds vaker ‘on demand’. De Telegraaf heeft onderzoek gedaan naar de kijkcijfers van de NPO 3 en deze cijfers liegen er niet om: in september, oktober en de eerste helft van november keken er ’s avonds gemiddeld 264.000 mensen naar NPO 3 tegenover 336.000 kijkers in dezelfde periode in 2014.

Een simpele rekensom leert dat NPO 3 alleen al in de afgelopen twaalf maanden maar liefst 21 procent van zijn kijkerspubliek heeft verloren.

NPO 3 heeft het dan ook niet makkelijk: het station verloor begin vorig jaar De Wereld Draait Door aan NPO 1 en dit jaar de Champions League aan SBS 6.

Toch blijft zenderbaas Suzanne Kunzeler optimistisch. “Sinds 2015 programmeren we nadrukkelijk voor de leeftijdsgroep 20-34, een belangrijke doelgroep met het oog op de toekomst. Daarom blijven we volop met nieuwe initiatieven bezig, maar dat heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen.”

De eerste successen staan er al: Zondag met Lubach, Jeuk en Sophie in de kreukels. Maar ook Streetlab en The undateabels.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen