NPO 3-baas tegen opheffen NPO 3

Foto: EenVandaagNPO 3-baas Suzanne Kunzeler is tegen het opheffen van haar jongerenzender. “Jongeren zijn de levensader naar de toekomst“, aldus de tv-baas. Kunzeler kan zich niet vinden in de kritieken op NPO 3. “Iedereen vindt het volkomen logisch dat wij in Nederland een zender hebben met fatsoenlijke en volwaardige kinderprogramma’s met drama, nieuws en documentaires, maar zodra kinderen 13 jaar zijn moeten we het kennelijk aan de markt overlaten. Dan is Netflix en Coca Cola voldoende.

Critici vinden dat NPO 3 niet de tientallen miljoen euro’s waard is die de zender kost, omdat de meeste programma’s floppen vanwege het veranderende kijkgedrag van met name jongeren. “Ik denk dat het júist een doelgroep is die we moeten bedienen. Ik denk dat het heel belangrijk is voor de NPO.

Een voorbeeld van de geldverspilling van NPO 3 is de soap 4JIM, dat afgelopen zomer bekeken werd door anderhalve man en een paardenkop. “Het is een heel moeilijke, fluïde doelgroep vol subculturen. Het is moeilijk te vangen en ze zijn niet loyaal. Het is lastig, maar dat wil niet zeggen dat we het niet moeten doen. We zijn er hard mee bezig.

Kunzeler blijft bouwen. “Laten we er niet al te ingewikkeld over doen: we komen uit een periode van stilstand. Lange tijd hebben we niet heel hard getrokken aan NPO 3. Sinds januari zijn we dat aan het doen en bouwen we aan nieuwe avonden met nieuw elan met nieuwe programmering met onder meer Mindf*ck, Lubach en StreetLab.

NPO 3 moet een beter profiel krijgen. “We moeten heel erg zoeken naar een programmering die die zender weer smoel geeft en het op de kaart zet.”

Maar de tv-zender is volgens Kunzeler op de goede weg. “Dit voorjaar is goed gelukt. Het marktaandeel is gegroeid in alle doelgroepen. Er zit wel degelijk groei in, maar die groei mag absoluut meer en mag misschien ook wel eens een beetje harder.

Dit tv-seizoen komt NPO 3 met een nieuw programma op het belangrijke tijdstip acht uur: Jan Rijdt Rond. “Het programma komt uit de boezem van de Publieke Omroep en wordt gemaakt door de redactie van Man Bijt Hond. Zij gaan elke dag het land in op zoek naar verhalen die leven onder onze doelgroep. Het gaat dus om de leeftijdscategorie 20 tot 34 jaar.”

Al met al is NPO 3 volgens Kunzeler springlevend. “Wellicht dat we over vijf of zes jaar in een situatie leven dat het allemaal online kan, maar ik geloof heel erg in een én én strategie. Daarom zijn we ook NPO3.nl begonnen.

Maar ik denk dat we die grote tv-etalage nog steeds nodig hebben. Laten we ook niet doen alsof niemand meer lineair kijkt.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen