‘NPO lijkt met nieuw beleid net commerciële zender’

Foto: RTLHet nieuwe beleid van de NPO dat voorschrijft dat programma’s met een te oud publiek moeten worden verjongd of geschrapt, is wel erg commercieel. Dat schrijft Fons van Westerloo, oud-baas van RTL én SBS, in De Telegraaf. De NPO gaat RTL en SBS achterna, meent hij. “Het nieuwe beleid lijkt op dit punt meer op de strategie van de commerciële omroep waar de doelgroep 20-49 jaar nog steeds heilig is, terwijl de NPO zich van de overheid juist van RTL en SBS moet onderscheiden.

Het beleid is vooral ‘vanuit commercieel oogpunt begrijpelijk’, meent hij. Volgens de oud-tv-baas zijn de meeste adverteerders niet erg geïnteresseerd ‘in een oudere doelgroep die vaak merkvast is en slecht valt te beïnvloeden’.

Jaren geleden heeft Van Westerloo de KRO al eens gewaarschuwd voor zijn oude kijkerspubliek. “Ik vertelde niets tegen oudere kijkers te hebben, maar dat je langzaam maar zeker gaat uitsterven als je geen nieuwe jonge aanwas weet te creëren.

Veel publieke omroepen zijn boos over het nieuwe beleid van de overkoepelende NPO. Vooral MAX-baas Jan Slagter, die zich juist richt op oude kijkers, is er verbolgen over.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen