Kijkcijferhits bezorgen RTL 4 recordjaar

RTL 4 heeft een goed jaar achter de rug. Dankzij hits als The Voice of Holland en De TV Kantine werd 2011 voor RTL 4 het beste jaar sinds 1997, toen er nog maar zeven landelijke tv-zenders waren. Dat heeft RTL maandag laten weten. De finale van The Voice 1 was met 3,745 miljoen kijkers veruit het meest bekeken RTL 4-programma van 2011, gevolgd door de zesde auditie-aflevering van The Voice 2 met 3,704 miljoen kijkers. De TV Kantine was de enige andere RTL 4-titel boven de drie miljoen.

De nieuwe titels Hotter Than My Daughter, Iedereen is Gek op Jack, De Jongens Tegen de Meisjes, Ushi and the Family en de vertrouwde titels All You Need Is Love, Van der Vorst ziet sterren, Holland’s Got Talent, Ik Hou Van Holland, X Factor, RTL Nieuws en GTST passeerden de twee miljoen kijkers-grens.

Andere opvallende en succesvolle debuten waren er van Obese, Minute To Win It, Welcome Home en – het voor RTL 4 nieuwe – Dit Was Het Nieuws. Allen behaalden 1,7 miljoen kijkers“, zegt een woordvoerder van RTL.

RTL 4, als publiekszender de belangrijkste zender van RTL Nederland, kwam uit op een marktaandeel van 20,2 procent in de commerciële doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar. “De twee concurrerende grote publiekszenders Nederland 1 en SBS 6 daalden in 2011 naar respectievelijk 14,0 en 10,8 procent“, aldus de zegsman.

Oh Oh Tirol en Voetbal International

Ook de andere RTL-zenders deden goede zaken. Zowel in het voorjaar als het najaar lanceerde RTL 5 veel nieuwe programma’s, waarvan Oh Oh Tirol met ruim 1,1 miljoen kijkers de grootste kijkcijferhit werd. De zender groeide ten opzichte van het eventjaar 2010 met 6 procent. Het station neemt bovendien met SBS6 de derde plaats in onder jong volwassenen na RTL 4 en Nederland 1“, aldus de persvoorlichter.

RTL 7 was de enige RTL-zender naast RTL 4 met een recordjaar, met name dankzij het voetbal en Voetbal International. Het werd het beste jaar sinds de start in 2005. RTL 8 bleef stabiel ten opzichte van vorig jaar.

RTL Nederland verslaat concurrentie

Als geheel behaalde RTL Nederland een marktaandeel van 35,2 procent in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar.

De Publieke Omroepen vielen terug van 28,4 procent in 2010 naar 25,4 procent in 2011, een grotere daling dan de winst die de Winterspelen en het WK in 2010 opleverden. De SBS Groep kwam uit op 22,6 procent (23,8 procent in 2010).

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen