RTL Nederland: ‘2010 jaar vol kijkcijferrecords’

Foto: RTLRTL Nederland kijkt terug op een mooi 2010. Het was het succesvolste jaar voor de zendergroep sinds 1999. Dat heeft een zegsman van RTL zaterdag gemeld. RTL verbrak veel records. “Expeditie Robinson, Holland’s Got Talent, Ik Hou Van Holland, So You Think You Can Dance, Ushi, Voetbal International en X Factor deden het in 2010 beter dan ooit tevoren, terwijl nieuwe programma’s zoals The voice of Holland en Oh Oh Cherso ook bijzonder succesvol waren“, zegt de woordvoerder.

Familiezender RTL 4 noteerde in 2010 een marktaandeel van 18,4 procent in haar eigen doelgroep ‘Boodschappers 20 tot 49 jaar’, het hoogste cijfers sinds 2003. De absolute kijkcijfertoppers was The Voice of Holland met ruim drie miljoen kijkers in oktober. “Vier van de tien best bekeken programma’s van 2010 exclusief sport waren van RTL 4: The voice of Holland, Ik Hou Van Holland, All You Need is Love en Ushi & Loesie“, aldus de persvoorlichter.

RTL 5 scoort met Oh Oh Cherso

RTL 5 kwam in 2010 uit op 8,8 procent in de core doelgroep ’20 tot 34 jaar’ en levert daarmee iets in ten opzichte van 2009. Het meest opvallende RTL 5-programma van het afgelopen jaar was ongetwijfeld Oh Oh Cherso. “Het programma staat op nummer één van de best bekeken programma’s van het afgelopen jaar bij RTL 5 met op het hoogtepunt 51,9 procent aandeel in de eigen doelgroep en 1,4 miljoen kijkers in 6+.”

Expeditie Robinson beleefde haar beste seizoen ooit bij RTL 5 en noteerde op het hoogtepunt 1,3 miljoen kijkers. “Een ander record is weggelegd voor So You Think You Can Dance. Op 24 oktober beleefde de show de best bekeken uitzending met 24,2 procent zenderaandeel en 1 miljoen kijkers.”

Sport scoort op RTL 7

Mannenzender RTL 7 kijkt terug op haar beste jaar ooit met een aandeel van 7,1 procent in de doelgroep ‘Mannen 20 tot 49 jaar’. “Vlaggenschip Voetbal International had een recordjaar“, vertelt de persvoorlichter. “Met de reguliere uitzendingen werd op 6 december een voorlopige piek bereikt van 674.000 kijkers terwijl de dagelijkse WK-versie VI Oranje op 6 juli zelfs 917.000 kijkers trok.

Andere succesvolle RTL 7-titels waren Barend & Barend, Operation Repo en films. “Dat RTL 7 een echte mannenzender is, blijkt wel uit het feit dat de best bekeken programma’s voetbal- en autosportuitzendingen zijn. De tweedelige KNVB Beker-finale tussen Ajax en Feyenoord staat bovenaan met 2,5 miljoen kijkers op 25 april ruim 2,5 miljoen kijkers.”

RTL 8 behaalt record met Home Alone 4

Vrouwenzender RTL 8 sluit 2010 af met een zenderaandeel van 3,2 procent in de core doelgroep ‘Vrouwen 20 – 49 jaar’, 0,1 procent minder dan 2009. De film Home Alone 4 op 28 december was met 844.000 kijkers de best bekeken uitzending ooit sinds de start van RTL 8. “Home Alone 3, Bend It Like Beckham, Sound Of Music en Mom at Sixteen zijn de nummers 2, 3, 4 en 5 bij de best bekeken films in 2010.”

Verder scoorde het kostuumdrama The Tudors opvallend goed bij de vrouwenzender, met een hoogtepunt van 11,8 procent zenderaandeel in april. “In de vooravond wordt Style By Jury goed bekeken met op 20 januari zelfs 6,9 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar.

Gezamenlijk noteerden RTL 4, 5, 7 en 8 een aandeel van 33,0 procent in de doelgroep 20 tot 49 jaar, een stijging van 4 procent ten opzichte van 2009.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Moet Natacha Harlequin een tweede kans krijgen op tv?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen