‘Programma’s Publieke Omroep onderbreken voor tv-spots’

Foto: KROTv-deskundige Bert van der Veer denkt dat het geen moeilijke opgave is om het begrotingsgat bij de Publieke Omroep te dichten. Commercials zijn volgens hem de oplossing. “De STER mag in een uur niet meer dan twaalf minuten aan com- mercials uitzenden en wat echt geheel uit den boze is, ja, zelfs wel als vloeken in de kerk: centre breaks, reclameblok- jes midden in een programma. Tamelijk onaangenaam, nogal lucratief“, zegt hij. “Ik heb 25 miljoen voor de publieke omroep gevonden.”

Programma’s van de publieke omroep trekken miljoenen kijkers. Het bereik van de reclame-onderbrekingen zou dan ook groots zijn. “In de eerste volle week van 2011 staan op Nederland 1 om half negen de volgende kijkcijferkanonnen geprogrammeerd: Spoorloos, Blik op de weg, Tussen Kunst & Kitsch, Wie is de Mol, Flikken Maastricht, Op Zoek Naar Zorro en Boer Zoekt Vrouw. Als die zeven programma’s, die het best kunnen hebben, voor vijf minuten onderbroken zouden worden, schat ik dat de opbrengst op jaarbasis 25 miljoen euro kan bedragen.

Boer Zoekt Vrouw moet het meest opleveren. “Vanzelfsprekend is de KRO-hit van Yvon Jaspers koploper: een spotje van 30 seconden voorafgaand aan dat programma moet 16.000 euro opbrengen.

Volgens Van der Veer loont het de moeite om hiervoor de wet aan te passen. “Want als het slecht met je bedrijf gaat, en dat weet iedere middenstander, ga je niet alleen op de kosten letten, maar ook eens kijken of de inkomsten te verhogen zijn“, besluit de tv-deskundige in opinieblad HP/DeTijd.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen