RTL: ‘Beste septembermaand in dertien jaar’

RTL Nederland heeft de beste septem- bermaand van de afgelopen dertien jaar achter de rug. De zendergroep kwam uit op 35,7 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 20 – 49 jaar, vooral dankzij recordcijfers van RTL 4 en RTL 5. Met dit marktaandeel blijft RTL de concurrentie voor. “Zowel de Publieke Omroep als de SBS Groep vielen terug afgelopen maand. Zij hadden zender- aandelen van respectievelijk 26,0 en 23,7 procent“, vertelt een woordvoerder van RTL vrijdag.

RTL 4 scoorde de beste september sinds 1999. In de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar bereikte de familiezender een zenderaandeel van 18,8 procent. “The voice of Holland behaalde het tot nu toe hoogste zenderaandeel voor RTL 4 van dit jaar: 43,5 procent. De geheel nieuwe show wist op vrijdag 24 september maar liefst 2,3 miljoen kijkers te boeien. De finale van Holland’s Got Talent werd door 2,6 miljoen mensen bekeken en behaalde 40,5 procent zenderaandeel in de doelgroep. Daarmee werd het het veruit best bekeken seizoen van Holland’s Got Talent in Nederland.

Hoogtepunten uit de programmering waren volgens RTL de finale van My Name Is (1,3 miljoen kijkers), Benidorm Bastards (1,4 miljoen kijkers) en RTL Extra: Joran Spreekt (1,8 miljoen kijkers). “Maar ook de zenderaandelen van Uitstel Van Executie (22,3 procent), GTST (25,3 procent), RTL Boulevard (34,6 procent), Dubbeltje Op Z’n Kant In Bedrijf (20,4 pocent), RTL Nieuws (28,2 procent), Editie NL (38,0 procent), Van Der Vorst Ziet Sterren (24,4 procent), Eigen Huis & Tuin (25,4 procent) en Life 4 You (22,1 procent) waren bovengemiddeld.”

RTL 5 scoort met Oh Oh Cherso

RTL 5 kwam in september uit op een ‘fantastisch’ zenderaandeel van 12,7 procent in haar doelgroep 20 – 34 jaar, 25 procent hoger dan in september 2009. “Vooral de succesvolle Nederlandse producties zorgen voor deze mooie groei. Het spraakmakende Oh Oh Cherso ging door het dak met ruim 1,4 miljoen kijkers en maar liefst 51,9 procent zenderaandeel op 23 september. Ook de BN’er-editie van Expeditie Robinson heeft alle verwachtingen overtroffen met ruim 1,3 miljoen kijkers en 37,9 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar, het hoogste ooit voor dit programma.

Andere hoogtepunten zijn volgens RTL Benelux’ Next Top Model en So You Think You Can Dance. “De vooravond van RTL 5 staat verder als een huis met Topchef, de nieuwe kookwedstrijd in de vooravond, dat een voorlopig hoogtepunt behaalde op woensdag 29 september (14,6 procent) en Take Me Out doet het aanmerkelijk beter dan vorig seizoen. Op buitenlands gebied scoort de Amerikaanse televisie-hit Glee met 15,8 procent zenderaandeel de sterren van de hemel en was afgelopen maand 27 Dresses de grootste film (24,1 procent).

Voetbal en films scoren op RTL 7

RTL 7 deed in september vooral goede zaken met voetbal en films. “De mannenzender kwam uit op een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar van 6,8 procent. Met name de Europa League-wedstrijden vielen in de smaak. Ook de voetbaltalkshow Voetbal International scoorde sterk met een zenderaandeel van 12,8 procent en de Formule 1 GP van Singapore trok ruim een half miljoen kijkers.”

Vrouwenzender RTL 8 sluit de maand volgens RTL ook goed af. De zender behaalde 3,1 procent in de doelgroep Vrouwen 20-49, 4 procent hoger dan september vorig jaar. “De film over de moord op het tienermeisje Natalee Holloway is de best bekeken film deze maand met 6,4 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar. Ook in september deden de dubbele afleveringen van Lipstick Jungle het goed op zondag. Op 19 september werd 4,4 procent zenderaandeel gehaald.”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen