RTL Nederland ziet winst stijgen in 2009
De winst van RTL Nederland is in 2009 gestegen door kostenbesparingen. Het bedrijf verdiende 72 miljoen euro, twee miljoen euro meer dan in 2008. Dat heeft RTL donderdag bekendgemaakt. De omzet zakte wel, van 436 miljoen euro in 2008 naar 371 miljoen in 2009. “Met name ten gevolge van een forse krimp van de tv- en radioadvertentiemarkt in 2009“, legt een woordvoerster uit. De winststijging is mede te danken ‘aan de vroegtijdige focus op kostenreductie die al in 2008 is ingezet’.
Bert Habets, CEO van RTL Nederland, is trots op de behaalde resultaten. “We hebben meer met minder gedaan en niet afgewacht tot het economische tij zou keren. Die slagvaardigheid blijkt ook uit de vele nieuwe initiatieven in 2009, zoals nieuwe online platforms, de lancering van het eerste themakanaal RTL Lounge, de stap naar HD televisie en de verdere uitbouw van onze RTL Gemist-activiteiten.”
De vier tv-zenders van RTL Nederland bleven de concurrentie in 2009 naar eigen zeggen ruim voor. In de commerciële doelgroep boodschappers 20 – 49 jaar werd met RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een gezamenlijk zenderaandeel gerealiseerd van 32,3 procent (2008: 30,5 procent). RTL 4 behaalde een zenderaandeel van 17 procent (2008: 14,9 procent), het hoogste jaarcijfer voor de zender sinds 2005.
RTL 5 groeide ten opzichte van 2008 met 5,5 procent naar 9,6 procent zenderaandeel in de eigen doelgroep 20 – 34 jaar. Radio 538 handhaaft zijn positie als marktleider in de doelgroep 20-49 jaar met 16,2 procent.
In 2010 wil directeur Habets op dezelfde voet verder. “De strategie van enerzijds kostenbeheersing en anderzijds investeren in nieuwe producten in combinatie met nieuwe markten betreden, is ook het uitgangspunt voor 2010. De aankoop van Radio 10 Gold en de start van het online voordeelplatform VanVoordeel.nl zjin daar de eerste bewijzen van.”
De gehele RTL Group, dat 46 tv-kanalen en 30 radiozenders beheert, behaalde in 2009 een nettowinst van 298 miljoen euro.