Commissariaat onderzoekt filmwinkel TROS

Geplaatst op wo 03 feb 2010 om 12:17

Het Commissariaat voor de Media gaat onderzoek doen naar de exploitatie van de Troskompas Filmwinkel. Dat bleek dinsdag bij het Cross Media Café van in- novatieplatform iMMovator in Hilversum. De dvd-winkel van Troskompas, een 100 procent dochter van de TROS, is een eta- lage van Movie Moguls, een winkel van het Hilversumse Keeno BV. De winkel is niet aangemeld bij het Commissariaat en daarom begint zij een onderzoek naar de wijze van exploitatie en de commerciële afspraken.

De TROS wil niets kwijt over de winkel en de wijze waarop ze wordt beloond. Het is publieke omroepen verboden om bij te dragen aan het maken van winst door derden.

Uit onderzoek van iMMovator blijkt dat de omroepen de omzetten van hun webwinkels geheim willen houden, met uitzondering van de VPRO. De omzet van hun winkel bedroeg in 2008 ruim 670.000 euro en liep in 2009 terug naar ruim 500.000 euro. Dat was te wijten aan het aanzienlijk inzakken van de dvd-markt in 2009.

De Troskompas Filmwinkel is te bezoeken via troskompasfilmwinkel.nl.








22 Reacties op “Commissariaat onderzoekt filmwinkel TROS”


  1. Ron de Weerd

    Het is ronduit absurd dat publieke omroepen geld verdienen met de verkoop van commerciële producten.

    Hoog tijd dat de PO ontbonden wordt. Gewoon één of twee NL-zenders met docus, nieuws, consumentenprogramma’s etc, en de rest mooi overlaten aan de commerciëlen. Meer dan de helft van wat ze nu maken, kan sowieso net zo goed op een commerciële zender plaatsvinden.

  2. Vinc

    Reactie op Ron de Weerd: Sterker nog…het is meer dan 80% wat de CO net zo goed zouden kunnen uitzenden. RTL heeft een prima nieuwsvoorzieing in vergelijking met de NOS. De sport, kun je uitstekend in handen laten van RTL, hun eredivisie uitzendingen deden zeker niet onder voor de NOS.

    Er zijn slechts enkele programma’s die niet thuis kunnen op de CO en dit zijn de geloofsprogramma’s zoals kerkdiensten, uitzendingen van de NMO en andere flauwekul wat sowieso niet thuishoort op tv. Verder zijn programma’s gericht op kinderen zoals school tv ook niet geschikt voor de CO. Maar een nieuws en actualiteitenprogramma zou bets op RTL kunnen. Dan moeten ze er wel het geld vor hebben, want dat heeft de PO dankzij ons meer als genoeg.

    Het is overigens inmiddels zo dat het totale presentatorenaantal van de PO ruim 400 man is!!!!

  3. Rene van Veen

    Mij is onbekend in welke wereld de beide reageerders leven, maar de CO heeft geen last van de molensteen die bezuinigingen heet.
    De CO kan veel meer omdat de NPO op de centjes moet letten.
    Wat misschien op het Mediapark moet gebeuren, is meer mensen met hart voor de zaak ipv hard voor de zaak zijn……………….fl fl fl

    Vergelijk eens met België……………..
    Kwaliteitsprogramma`s van A-Z. waar uw voorkeur ook ligt.
    De komst van VTM en co hebben er alleen meer voor gezorgd dat het beter werd bij de VRT.

  4. 123

    Ja,laten we gewoon alles wat Nederlands is bannen op de buis en de hele markt aan het buitenland (RTL Group en Pro7Sat1) schenken.

  5. Newhouse

    Reactie op Rene van Veen: Sorry, Rene, maar als je zegt dat de CO geen last heeft van bezuinigen en minder op de centjes moet letten als de NPO, heb je óf absoluut geen verstand van zaken óf totaal geen kennis van de CO.

    Het is zeer schrijnend dat in deze tijden van bezuinigingen de NPO ordinair de markt mag verstoren. Dit is voor de TROS al de zoveelste keer. Het zou mij niets verbazen als er (wederom) een aanzienlijke boete uit voortkomt.

  6. Anoniem

    Het ziet er niet best uit voor de CO de komende jaren.
    Ned 1 is al niet meer in te halen en Ned 3 is sterk in
    opkomst.

  7. Bjorn

    Reactie op Ron de Weerd: Reactie op Vinc: Reactie op Newhouse: Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik ben het volledig eens met jullie uitleg.

  8. Vinc

    Reactie op Rene van Veen: Pardon? Jij hebt duidelijk geen verstand van zaken anders hield je een dusdanige redenatie wel voor je. De NPO is de laatste jaren een geldverslindende molen geweest, waar niet alleen belastinggeld naar toe gesluist wordt maar ook nog eens vele reclamegelden. Het is onbegrijpelijk dat dit mogelijk is en het is voor een CO onmogelijk om dit te concureren.

    Belgie is een mooi voorbeeld, daar zijn de belastinginkomsten 30% lager en de reclameinkomsten van de VRT zijn zelfs 70% lager. En toch zetten ze een kwalitatief goede PO neer, zonder 400 presentatoren, maar slechts een handjevol mensen, met slechts een handjevol amusement. Onze PO misbruikt gelden van ons, misbruikt dat geld om nog grote reclame-inkomsten te scoren, door niet meer te kiezen voor kwaliteit maar kwantiteit. Belachelijk.

  9. MEDIA MAN

    Reactie op Anonymous: Opdoeken dan maar die C.O.
    Ook beter voor jan met de pet , of the spagettie parade
    want bij rtl, of sbs6 leren ze niets bij ,en blijven dom
    met achterlijke programmas als carlo en irene huis tuin en kookprogrammas . Laten ze eens wat meer naar de VPRO kijken
    of NPS waar de mooiste programmas komen voorbij
    maar half Nederland vermaakt zichmet onderbroekenlol en platte Amerikaanse series of speelfilms .
    Maar van een goede Franse, Italiaanse of een film uit G.B. daar hebben ze nog nooit van gehoord

  10. Haasje

    Reactie op MEDIA MAN: En dat zegt de man die hier telkens een plat Vader Abraham liedje loopt verdedigen. Mag ik het misschien ook allebei op zijn tijd kunnen waarderen? Mijn favoriete niet-Amerikaanse film is trouwens “Ko to tamo peva”. Maar je moet dan natuurlijk wel een beetje “Oost-Europa” deskundige zijn om die film te kennen!

  11. AK

    Reactie op MEDIA MAN: Aan jouw schrijfstijl te zien en de plaats van de punten en komma’s zou ik bijna gaan denken dat je zelf ook alleen maar RTL en SBS kijkt en niets geleerd hebt?

  12. MEDIA MAN

    Nou Haasje ,dan bent u abuis ,ik verdedig niets maar laat het wel zijn loop hebben, en geef iedereen in dit land een eerlijke kans
    maar ik ga me niet bij voorbaat negatief opstellen, ondanks dat het van Piere Kartner is

  13. Haasje

    Reactie op MEDIA MAN: Om over een “eerlijke kans” te spreken, als er keus is uit welgeteld één liedje, vind ik in dit geval een lachertje! Ik heb het lied gehoord en het verdient in mijn ogen (en oren) geen kans.

  14. Drama Queen

    Reactie op Haasje: Wie neemt jou nog serieus met zo’n naam Haasje

  15. MEDIA MAN

    Reactie op AK:
    Bent u neerlandicus of zo? Wat zult u veel schrijffouten tegenkomen
    van al die P.O. en C.O . kijkers.

  16. Anoniem

    Reactie op Vinc: En RTL zeurt al jaren dat het geld op is en herhaalt zich suf dus wordt het tijd dat mensen eens kappen met die onzind at iets b ij de commercielen thuis hoort… wat is nou precies het verschil? Wij betalen de TV bij de commercielen niet soms????? de commercieeltjes hebben het vgeel te druk met al die langlopende talentenjachtjes… altijd dat gezeur over dat geld… we zeiken hier over twee voor voor een NPO presentator maar vinden 1 miljoen voor een CO presentator dan weer prima, totaal onbegrijpelijk want wij betalen beide tot op de laatste cent en ieder die dat tegenspreekt zit onzin te kwekken….

  17. Suus

    Reactie op Drama Queen: Waar slaat jouw opmerking op? Gaat het over onze (bij)namen in deze discussie? Dan heb ik vast iets gemist! Over jouw naam laat ik me dan ook maar niet uit.

  18. Anoniem

    De Nederlandse Publieke Omroep is na die van Albanië -geen grap- de goedkoopste van Europa. De CO kwam op de markt toen de PO er al was. Ze wisten waar ze aan begonnen. De krapte op de markt moet natuurlijk tot gevolg hebben dat de commerciëlen inschikken. Zij hebben er sindsdien al die zenders opgeknald omdat ze dachten er veel geld mee te kunnen verdienen. En nu dat tegenvalt moet de NPO weg. Is dat nou het ondernemerschap waar we het van moeten hebben?

  19. Vinc

    Reactie op Anonymous: Wel een grap, je quote Henk Hagoort, die dit heeft meegedeeld dat wij verreweg de goedkoopste zijn van Europa, het is inmiddels gebleken dat Henk het iets te makkelijk nam en een hele hoop centjes vergeten was. Dat is overigens ook de publieke opinie. Frankrijk, Belgie, GB en Italie zijn prima voorbeelden hoe het beter kan, maar daar ga je omheen. Je hebt de klok horen luiden maar weet duidelijk niet waar de klepel hangt.

  20. Larss

    Feiten in dit bericht kloppen niet. Dit gaat over TrosKompas, daar heeft de TROS niets mee te maken…

  21. M@rk-Bred@.

    Dat het CvdM maar een onderzoek doet naar de Joop v.d. Ende-Musical-shows bij de AVRO! Dat is pas dikke reclame!

  22. Anoniem

    De TROS is een verkapte commerciele omroep.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.