RTL Nederland: ‘Sterke seizoensstart na succeszomer’

Foto: Nick van OrmondtRTL Nederland heeft een succesvolle zomer afgesloten met een ‘hele mooie’ augustus-maand en een sterke start van het nieuwe tv-seizoen. Dat zegt een pers- voorlichter van RTL dinsdag. “De eerste cijfers van de nieuwe programma’s Let’s Dance (RTL 4) en Wat Vindt Nederland? (RTL 4), de tweede reeks van So You Think You Can Dance (RTL 5) en de UEFA Europa League-voorrondes bij RTL 7 bieden daarbij de vooruitzichten op een prachtig nieuw tv-seizoen voor RTL“, laat hij weten.

In juni en juli kwamen in de doelgroep 20 – 49 jaar de gezamenlijke zenderaandelen van de RTL-zenders ver boven die van het vorig jaar uit. Dat is ook in augustus gelukt met 28,8 procent (augustus 2008: 27,8 procent).

RTL 4 scoorde in haar doelgroep, Boodschappers 20 – 49 jaar, een zenderaandeel van 14,7 procent (augustus 2008: 12,7 procent). “De vooravond bood zeer hoge zenderaandelen met Editie NL (33,2 procent op 20 augustus), RTL Boulevard (32,2 procent op 25 augustus) en het RTL Nieuws (28,4 procent op 17 augustus). ’n Dubbeltje Op Z’n Kant en ’t Is Hier Wéér Fantasties gingen met bovengemiddelde zenderaandelen van start (respectievelijk 21,2 procent en 19,3 procent)“, aldus de woordvoerder. “Het afgelopen weekend trokken de allereerste afleveringen van Let’s Dance en Wat Vindt Nederland? maar liefst 1.040.000 en 1.086.000 kijkers en zenderaandelen van respectievelijk 23,9 procent en 20,3 procent.

Het jongere RTL 5 behaalde in de doelgroep 20 – 34 jaar een zenderaandeel van 8,1 procent. “Wie Is De Chef? viel met een celebrity reeks zeer in de smaak (met een gemiddeld zenderaandeel van 12,7 procent), evenals de film Gladiator. De series Coleen’s Real Women en House M.D. eindigden ook hoog in de kijkcijfer top 10 van RTL 5. So You Think You Can Dance, één van de paradepaardjes van de zender, trok afgelopen zondag meteen 581.000 kijkers, goed voor 20,0 procent van de doelgroep van RTL 5. Het nieuwe Over De Kook begon gisteravond met 11,4 procent.

RTL 7 kwam in augustus in de eigen doelgroep (Mannen 20 – 49 jaar) uit op een zenderaandeel van 7,2 procent (augustus 2008: 6,4 procent). “De mannenzender wist de rechten van een aantal voorrondes van de UEFA Europa League te bemachtigen en deze live uitgezonden wedstrijden van Ajax, PSV en sc Heerenveen werden goed bekeken (op 20 augustus zelfs 1,13 miljoen kijkers). Vier Nederlandse clubs konden zich kwalificeren voor de UEFA Europa League, die vanaf 17 september 15 speelweken kent. RTL 7 heeft de komende drie jaar de uitzendrechten van dit Europese voetbaltoernooi. Voetbal International doet het erg goed dit seizoen, de voetbaltalkshow van Wilfred Genee en Johan Derksen brak met 609.000 kijkers zelfs haar eigen kijkcijferrecord. Ook ‘mannelijke’ films zoals Behind Enemy Lines, Jackie Brown, Reservoir Dogs en Sniper 2 & 3 scoorden sterk in de doelgroep.”

Vrouwenzender RTL 8 kwam in augustus uit op een zenderaandeel van 3,6 procent in de doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar. “Oprah en As The World Turns kwamen uit op nieuwe records bij RTL 8 met gemiddelde zenderaandelen respectievelijk 7,6 procent en 8,6 procent. Films als Big, Perfect Romance, Someone Like You en Revenge Of The Middle-Aged Woman wisten eveneens hun weg naar de vrouwelijke kijker bijzonder goed te vinden.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen