RTL Nederland: ‘Marktleider en recordbreker in maart’

Foto: Nick van OrmondtRTL Nederland was in de maand maart naast marktleider ook recordbreker. Dat laat een zegsvrouw van de zendergroep vandaag weten. De vier RTL-zenders boekten een zenderaandeel van 33,0 procent in de doelgroep 20-49 jaar. “De laatste keer dat RTL deze score haalde, was april 2005“, vertelt de zegsvrouw. Volgens haar stak RTL Nederland met kop en schouders boven de concurrentie uit. “De Publieke Omroep volgt in maart op afstand met 27.6 procent en de SBS Groep met 26.5 procent.”

Marktleider RTL 4 laat met een marktaandeel van 18,6 procent groei zien ten opzichte van februari (16,3 procent) in de belangrijke doelgroep Boodschappers 20-49 jaar. Het hoogste aandeel sinds mei 2005, toen de familiezender 18,7 procent haalde. “Dit is voornamelijk te danken aan topscores van de liveshows van X Factor (1,7 miljoen), Ik Hou Van Holland (1,7 miljoen) en de succesvolle introducties van Zeg ‘ns AAA (2 miljoen) en De TV Kantine (1,8 miljoen).

“Bovendien laten de succesformules Het Zesde Zintuig – Plaats Delict, Help M’n Man Is Klusser, Crime Scene Investigation, Uitstel van Executie en Postcode Loterij Miljoenenjacht een stevige start in maart zien, met elk een score van meer dan één miljoen kijkers. Hiermee is de zender zes avonden per week marktleider.

RTL 5 komt in maart uit op een zenderaandeel van 10.2 procent in de eigen doelgroep van 20-34 jaar. Dat is 15 procent hoger dan februari 2009 (8.9 procent) en ook hoger dan maart vorig jaar (9.9 procent). “RTL 5 blijft hiermee Net 5 (7.8 procent) en Veronica (8.0 procent) ruim voor in de jongerendoelgroep.

“Nieuwkomer Take Me Out (met Eddy Zoëy) doet het buitengewoon goed met een marktaandeel van 13,5 procent (20-34 jaar). Hiermee komt de vooravond (met How I Met Your Mother en My Name Is Earl en de Nederlandse programma’s Wie Is De Chef en Deal Or No Deal) op een marktaandeel van 12,2 procent. De derde reeks van Beauty & De Nerd ging op 30 maart jongstleden eveneens goed van start met een marktaandeel van 11,3 procent in de doelgroep van RTL 5. Ook de zondagavond blijft onverminderd scoren met Wipe Out en Peter Powers Payback.

Mannenzender RTL 7 komt in maart uit op een zenderaandeel van 5.9 procent in de core doelgroep mannen 20-49 jaar. “Vooral de maandagavond doet het goed met Voetbal International. Ook wisten veel kijkers de kwartfinales van de KNVB Bekerwedstrijden te vinden.”

RTL 8 behaalt een zenderaandeel van 3,3% in maart in de eigen doelgroep vrouwen 20-49 jaar. “De vrouwelijke kijker weet vooral de films te waarderen. Afgelopen maand deden Enough met Jennifer Lopez, de TV-première van Dr. Dolittle 3, Dangerous Beauty en Seven Years In Tibet erg goed.”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen