‘RTL 4 heeft stempel van familiezender losgelaten’

Het commerciële RTL 4 behaalt een half jaar na de ‘mediadeal van de eeuw’, de overname van Tien afgelopen zomer, nog altijd teleurstellende cijfers. Onder- tussen neemt Nederland 1 steeds meer een onverslaanbare positie in en groeit SBS 6 door. Gerard Timmer, directeur televisieprogrammering bij de Publieke Omroep, vindt RTL 4 niet langer de fami- liezender. “Nog voor de Talpa-deal heeft RTL het stempel van familiezender los- gelaten. Zonde, want daarmee hadden ze goud in handen.

Als familiezender bereik je de massa, weet Gerard Timmer. “Dus alle doelgroepen“, vertelt hij aan de GPD-bladen. “Maar ze wilden opschuiven in de richting van SBS, met onder meer een programma als 4 In ’t Land dat een soort Hart van Nederland moest worden. Doe dat nou niet, laat dat nou iets unieks van SBS zijn. Ik denk wel dat mensen die vroeger automatisch als eerste RTL4 checkten, nu steeds meer als Nederland 1 als eerste scannen. En daar bijna altijd wel wat van hun gading vinden.

Mediadeskundige Ruud de Langen, werkzaam bij Mediabureau MindShare, is van mening dat het slecht gaat met RTL. “Dat kan je wel zeggen als je 26 procent van je aandelen weggeeft, en er wat marktaandeel betreft nauwelijks iets mee opschiet. Ze hebben een totaal aan marktaandeel van 35 procent beloofd aan de adverteerders, en dat niet gehaald. Vergeet niet dat 1 procent marktaandeel gelijk staat aan tien miljoen euro reclame-inkomsten. Bij het profileren van de zenders is het misgegaan, zoals het verschuiven van een populaire serie als CSI van 5 naar 4.”

Het voetbal op 4 heeft vooral veel vrouwelijke kijkers weggejaagd, constateert De Langen. “Fons van Westerloo en Bart in ’t Hout zijn altijd gewend geweest het gevecht aan te gaan vanuit een underdogpositie, en nu zijn ze zelf marktleider“, vertelt hij in de krant. “Het is andere koek om deze Titanic op koers te houden. Ik ben benieuwd wat er gebeurt met RTL8, dat hangt er nu nog als een blinde darm bij.

Jan Slagter, directeur en voorzitter van ouderenomroep Max: “RTL blijft te lang voortborduren op oude successen, met een programma als Idols moet je ook eens durven te stoppen. We moeten leren van deze les van RTL.

Bart Maussen, pr- en imagospecialist, constateert dat op het moment dat de publieke omroep met veel kwaliteit komt, dat bij RTL juist ver te zoeken is. “Alles voor de kijkcijfers werkt niet nu de consument met de dag kritischer wordt. Om het tij te keren zou minder sensatie, minder platte programma’s gebracht moeten worden. Een programma als Boulevard is inmiddels redelijk uitgemolken, en op zijn minst aan vernieuwing toe. Ook RTL moet met zijn tijd meegaan en dat betekent dat het allemaal progressiever mag. Zelfs de EO brengt meer kwaliteit én meer vernieuwing.

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen