‘Verschil SBS en RTL buiten zomer nooit zo klein’
De televisiezenders van SBS (SBS 6, Net 5 en Veronica) maakten in de maand mei een flinke groei door ten opzichte van april met een gezamenlijk markt- aandeel van 26,5%. Dat meldt een zegs- man van de zendergroep vandaag. “Door dit resultaat was het verschil tussen de SBS-groep en RTL-groep (26,8%) buiten de zomermaanden nog nooit zo klein“, aldus de woordvoerder. “De Publieke Omroep behaalde in dezelfde doelgroep een marktaandeel van 24,2%.” Vero- nica brak alle records.
Veronica heeft de maand mei afgesloten met een marktaandeel van 7,5% (20-49 jaar). “Hiermee beleeft de nog steeds groeiende tv-zender haar beste maand ooit. In de doelgroep 13-19 jaar was Veronica met afstand de grootste zender van Nederland met een marktaandeel van 13,1%”, aldus de persvoorlichter.
Veronica heeft met de Meimaand Filmmaand een absoluut record gevestigd, meldt SBS. “Met vele trilogieën en tv-premières wist de zender de gehele maand mei veel kijkers te trekken. Op 24 mei beleefde Veronica zelfs haar beste avond ooit en was de tv-zender met de film Pirates of the Caribbean de grootste zender van Nederland. Mei was met recht een recordmaand, want in deze maand beleefde Veronica ook haar beste week ooit met onder andere de Matrix-trilogie. Ook de tv-premières Blade Trinity en The Last Samurai trokken extra veel kijkers.”
NET 5 heeft de maand mei volgens SBS ‘sterk’ afgesloten met een marktaandeel van 7,3% (20-49 jaar). “In de voor NET 5 belangrijke doelgroep vrouwen 20-34 jaar behaalde de zender een marktaandeel van maar liefst 11,2%. De maandag- en dinsdagavonden doen het meer dan uitstekend. Grey’s Anatomy blijft records breken met marktaandelen van bijna 30% in de doelgroep (vrouwen 20-34 jaar). De finale van Peking Express deed het ook goed met zo’n 600.000 kijkers.”
SBS 6 eindigde de maand mei met een marktaandeel van 11,7% (20-49 jaar). “Bijzonder is dat de zender prime time (20.30-22.30 uur) de grootste commerciële zender van Nederland was. Met het uitstekend presterende Hart van Nederland en Shownieuws op de late avond was SBS 6 late night veruit de grootste van alle zenders. Beide programma’s stonden in mei regelmatig in de top 5 van best bekeken programma’s. De finale van Popstar trok op het hoogtepunt 1,9 miljoen kijkers. De hitserie House blijft fantastisch presteren met gemiddeld een miljoen kijkers.“