John de Mol: ‘Tien was geen succes’
Televisiezender Tien was geen succes. Dat concludeerde Talpa-baas John de Mol dinsdagavond in Nova. “Maar in mijn beleving was het ook geen flop“, aldus De Mol. “Het heeft langer geduurd dan ik dacht. Als ik kijk waar we nu staan met Tien, dan moet ik eerlijk zeggen dat ik had gehoopt dat we verder zouden zijn.” De Mol sloot een overeenkomst met RTL Nederland, waardoor zijn zender ophoudt te bestaan. “De emotionele gevoelens overheersen“, aldus De Mol in de actualiteitenrubriek.
De Mol moest het voltallig personeel van Talpa TV ontslaan. “Aan het begin van de dag wist ik dat om half zes de loodzware gang naar de kantoren moest worden gemaakt, waar 125 mensen je staan aan te kijken. En dat is geen pretje.”
Tijdens de lancering van Tien, toen Talpa, streefde De Mol naar een marktaandeel van tien procent. Bovendien wilde hij een tweede zender starten. “Er is nooit sprake geweest dat wij overwogen hebben om te gaan stoppen. Het is dat de opportunity voorbijkwam waar we op in zijn gegaan. Als die niet voorbij was gekomen, waren we gewoon doorgegaan en was die tweede zender er waarschijnlijk ook gekomen.”
Volgens De Mol is programma’s produceren iets ‘heel anders’ dan programma’s programmeren. “Daarom heb ik ook mensen aangetrokken die dat voor mij gedaan hebben. Ik heb zelf niet dagelijks de leiding van de zender gehad. Ik wil wel bekennen dat ik me er heel intensief mee bemoeid hebben. Maar ik hou met het liefst bezig met programma’s maken.”
Televisiezender Tien kampte met een imagoprobleem. “Ik denk ook dat je straks gaat zien dat diezelfde programma’s die in de afgelopen twee jaar dus niet de waardering hebben gekregen die straks op RTL 4 en RTL 5 wel gaan krijgen.”
Jack Spijkerman, die bij Tien tien keer zo weinig kijkers scoorde als bij de VARA, had volgens De Mol niet te kampen met een imagoprobleem. “Ik denk dat het Nederlands kijkpubliek een vast publiek is, die gewend was iedere zaterdagavond om acht uur naar de VARA te kijken waar een comedy-achtig programma te zien was met Jack Spijkerman. Op het moment dat Jack verdween, heeft de VARA heel slim en professioneel Paul de Leeuw erop gezet. Dus voor een heleboel kijkers was die avond, zaterdag om acht uur, Nederland 3, nu Paul de Leeuw in plaats van Jack.”
Het achterblijven van het succes bij Tien, heeft volgens De Mol ook met zichzelf te maken. “Ik denk het wel. Ik schijn een imagoprobleem te hebben. Ik weiger pertinent om energie en tijd te stoppen om aan het imago van iemand die achter de schermen werkt. Je zou het koppig of hardleers kunnen noemen. Ik vind het imago van een product of iemand die voor de camera’s staat veel belangrijker.”
Welke programma’s van Tien naar RTL verhuizen, is nog niet helemaal duidelijk. “We gaan het de komende weken bekijken. Voetbal gaat mee. Gooische Vrouwen, Deal or no Deal, Voetbalvrouwen, de Postcode Loterij-programma’s, De Gouden Kooi. Er zijn een aantal mensen waar sowieso plannen voor waren om nieuwe programma’s te ontwikkelen. Aan de andere kant moet bij RTL een herprofilering van de zenders komen. Als dat klaar is, kun je beter bepalen waar de programma’s thuishoren.”
RTL-baas Fons van Westerloo was minder enthousiast over De Gouden Kooi, maar heeft wel bevestigd dat deze naar RTL 5 toe zal verhuizen. De Mol: “Het is niet echt mijn kindje, maar wel één van de programma’s waar ik van denk dat het de moeite is om daar nog even mee verder te gaan. Het is een nieuw genre televisie waar ik erg veel van verwacht. Dat gaat internationaal nog een hoop betekenen.“