‘Televisiereclame niet meer in blokken’
Televisiereclame hoeft niet meer in blokjes te worden uitgezonden. Zenders mogen de spotjes over het hele uur spreiden. Zo luidt het compromis dat de minister van de EU-landen maandag hebben bereikt, meldt het ANP. Nu mag een televisieprogramma hooguit drie keer per uur worden onderbroken door reclame. Uitzonderingen op de beoogde reclamevrijheid zijn kinder- en nieuwspro- gramma’s. Die mogen pas na een half uur worden onderbroken voor reclame.
Het maximum van twaalf minuten reclame per uur blijft gehandhaafd. “We willen geen Amerikaanse stijl van televisie, met permanente reclame“, zei Europees Commissaris Viviane Reding (foto). Landen mogen overigens wel strenger zijn dan de Europese richtlijn, maar de verwachting is dat Nederland niet strenger zal zijn dan Luxemburg, waar de commerciële zender RTL is gevestigd.
Nederland probeerde in de EU-wet op televisie meer bevoegdheid te krijgen over buitenlandse zenders die zich op Nederlandse kijkers richten, maar die wens kreeg onvoldoende steun. De regering had dan de tv-zenders van RTL bijvoorbeeld kunnen verplichten om zenders te ondertitelen voor doven en slechthorenden. Het Europees Parlement geeft in december zijn oordeel over de EU-regels voor televisie.
Televisiereclame hoeft niet meer in blokjes te worden uitgezonden. Zenders mogen de spotjes over het hele uur spreiden. Zo luidt het compromis dat de minister van de EU-landen maandag hebben bereikt, meldt het ANP. Nu mag een televisieprogramma hooguit drie keer per uur worden onderbroken door reclame. Uitzonderingen op de beoogde reclamevrijheid zijn kinder- en nieuwspro- gramma’s. Die mogen pas na een half uur worden onderbroken voor reclame.
