Omstreden concert Madonna bij de VARA

Geplaatst op di 24 okt 2006 om 17:41

De VARA zendt in december het laatste concert van Madonna in zijn geheel uit. Dat meldt een woordvoerster van de omroep. De Amerikaanse tv-zender NBC zal het concert eind november op de buis brengen, maar heeft er voor gekozen de omstreden kruisigingsact niet te tonen. De VARA zendt het concert waarschijnlijk rond de jaarwisseling uit op Nederland 3 en laat de scène wel zien. Het concert was onderdeel van de Confessions-tour.

NBC zendt de bewuste scène niet uit onder druk van conservatieve christelijke groepen, die Madonna van heiligschennis beschuldigen. Madonna hangt tijdens het nummer ‘Live to Tell’ aan een groot kruis met een doornenkroon op haar hoofd. De Amerikaanse kijker krijgt op dat moment andere beelden van het concert te zien. Als Madonna het crucifix weer verlaat, krijgt de Amerikaanse kijker haar weer te zien.

Madonna zorgde met de scène over de hele wereld voor opschudding. Het twee uur durende concert, dat in Londen werd opgenomen, komt in de Verenigde Staten op 22 november op tv. De VARA zendt het concert waarschijnlijk rond de jaarwisseling uit.








69 Reacties op “Omstreden concert Madonna bij de VARA”


  1. Jordy II

    Ochja nu kan ik wel een heel verhaal gaan vertellen over de grote tegenstrijdigheden van Amerika en hoe hypocriet het niet-vertonen van de scène is . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Maar dat doe ik niet :P
    Prima, die scène hoort erbij. En anders kijk je maar niet. Er wordt wel meer met religie gedaan en de symboliek in de kunst. Ook al valt Madonna eigenlijk meer onder commerciële zangkraaien dan kunstenaars.

  2. Twan

    Ach die scène viel mee! niks ergs te zien!

    Ik wed dat ze in Amerika de preek over Busch er ook uit zullen halen! (No more war, no more blood, we want peace, Fuck George Busch! ect.) :D

  3. Theo

    Ach het Christendom mag natuurlijk wel weer flink op z’n pik getrapt worden.

    Madonna durft natuurlijk niet zo controversieel te zijn om verkleed als Mohamed van de berg af te komen.

    Christenen kwetsen is al jaren hip en leuk en super cool en lekker veilig.
    Maar de Moslims emanciperen( iets wat die Godsdienst heel hard nodig heeft) door die Godsdienst eens ter discussie te stellen……… nee zo controversieel zijn we niet.

    Stel je voor… dat heeft namelijk wel consequenties.

    Madonna is een hypocriete grafsnol.
    Wel op adientie bij de paus willen voor de doop van haar dochter,
    maar vervolgens HET symbool van het Christendom belachelijk maken, om er zelf (financieel) wijzer van te worden.

  4. Mickey

    NBC laat zich de censureren door de christelijke bevolkings groep, belachelijk laat de gelovigen eens met zelfs-spot tegen zoiets aan kijken.

    Theo de christelijke emancipatie in een moderne maatschappij is in veel delen van the US of A ver te zoeken en niet in de buurt van het (in hun ogen) controversionele europa (laat staan het progresieve nederland)

    verder neemt dat niet weg dat madonna ook wel eens haar critische blik (zie: speren) richting een nog conversatievere religie (zie: Islam) mag richten ;)

  5. Theo

    Dit heeft niets met zelfspot te maken Mickey.
    Dit is kwetsen om te kwetsen, ter meerdere glorie van een bak publiciteit (lees Madonna’s bankrekening)

    Een heel groot gedeelte van Amerika is Christen.
    NBC houd gewoon rekening met zijn kijkers.
    De show zal er echt niet minder om zijn als dit stukje niet te zien is. Rekening houden met de gevoelens van anderen is niets mis mee. Dat heet respect.

  6. NBC

    Kijk, als die groep de adverteerders zouden belagen met brieven en hun leden oproepen die bepaalde producten niet meer te kopen daalt hun omzet (en dat is haalbaar want is in het verleden al gebeurd) en uit vrees daarvoor zouden de adverteerder hun advertenties niet in of na of tijdens die uitzending willen brengen, gevoel weinig of geen inkomsten dus.NBC is een station dat het van geld moet hebben, dus ze zeiden op voorhand die scene niet te tonen zodat er geen adverteerder hun spotjes zouden terug trekken. Er zijn veel mensen die stoer roepen van nou ze moeten maar lef hebben en niet zwichten voor de groep, maar ze hoeven helemaal geen lef te tonen, NBC hoeft alleen maar elk seizoen zoveel mogelijk poen te maken zodat ze nog jaren door kunnen gaan met leuke programma’s maken. En momenteel die scene wel tonen en miljoenen mislopen is iets wat NBC niet kan hebben aangezien ze met geldproblemen zitten, 700 miljoen dollar moeten besparen, en zelfs geen series meer tussen 20u en 21u gaan uitzenden omdat ze de duur zijn en ze geld willen besparen door dat tijdslot vol te proppen met goedkope reality.

  7. Theo

    Begrijp me even niet verkeerd.
    Ik ben geen zedenprediker die roept dat die scene niet uitgezonden mag worden.
    Censuur is in een democratie een wapen waar je ontzettend zorgvuldig mee om moet gaan (als je het al wilt gebruiken)

    Ik wou een punt maken om even de hypcrisie van Madonna aan de kaak te stellen.
    Grote groepen mensen de grond in trappen alleen vanwege publiciteit en om er zelf beter van te worden is verwerpelijk.

    Extreme wantoestanden in godsdiensten aan de kaak stellen vanwege een maatschappelijke overtuiging is uiteraard van een heel ander kaliber.

    Daarbij komt dat alleen altijd maar weer naar Christenen wijzen (en de overige godsdiensten buiten schot laten, omdat dat weleens vervelende gevolgen zou kunnen hebben) niet alleen laf en afgezaagd is, het is ook nog eens geweldig hypocriet.

  8. osman

    De scene was het meest indrukwekkende van de hele show.Het was Madonna’s confession!En zonder deze scene is het concert geen Confessions tour.Oordeel niet eer je het zelf niet gezien hebt.Madonna gelooft zelf ook in god en in Jezus en had er geen baat bij een geloof te beledigen.Integendeel,het ging om kinderen met AIDS in Afrika die aan hun lot worden overgelaten.Daarom vind ik het ook nergens op slaan dat sommige mensen menen dat ze het moslim geloof had moeten beledigen en dat ze dan wel lef had gehad.Het ging niet om beledigen.Maar zoals Madonna zelf al zei:”If you want to be shocked,be shocked!

  9. Mickey

    Ik vind het censuur, alleen al omdat het de show van madonna is die nu niet in z’n geheel en zoals bedoeld voor de kijker beschikbaar is.

    Theo NBC houd rekening met hun kijkers??? als dat het zelfde is als schijt hebben aan de artestieke vrijheid van een van de grootste artiesten van de afgelopen 20 jaar???

    Verder hoeft NBC geen rekening te houden met haar kijkers, de kijkers die bewust niet kijken naar het concert van Madonna hebben bod uit tich regionale en nationale tv-stations dus kunnen met al het gemak hun eigen gevoelens sparen door gewoon niet naar Madonna te kijken en zo op die manier de artestieke vrijheid die een democratie geeft aan madonna te respecteren, USA heeft toch het Democratische gedagte goed hoog in het vaandel staan!

  10. Jorzz

    RTLProgramma schema’s van Decembe rzijn bekend! Ga naar de Novemberschema’s en verander ‘November’ in ‘December’

  11. Theo

    @Osman
    Ik zeg nergens dat Madonna moslims moet gaan beledigen.
    Verre van dat!!
    Als het aan mij ligt wordt er helemaal niemand beledigd, of het moet een zware maatschappelijke functie hebben.
    Ik zeg alleen dat het altijd weer het Christelijke geloof is wat belachelijk gemaakt moet worden.
    Door jezelf als Christus op het podium te zetten weet je dat je heel veel mensen voor hun hoofd stoot. Dan kom je aan het fundament van het Christelijke geloof.
    Ze had ook voor een ander concept kunnen kiezen om haar standpunten duidelijk te maken, maar die hadden natuurlijk niet zoveel publiciteit opgeleverd.
    Overigens is Madonna geen Christen, maar hangt zij een zijtak van het joodse geloof aan (kabbala) (als er iets is waar Joden niet in geloven is het Christus trouwens!!)

    @Mickey
    Als NBC het niet doet uit respect voor hun kijkers, dan doen ze het gewoon uit respect voor het geld, zo simpel is dat.
    Ze zijn bang dat ze reclame inkomsten mislopen.
    Met democratie heeft dat dus niet zoveel te maken.
    Het geld bepaald heden ten dagen hoe de democratie eruit ziet.
    Dat zie je ook weer in Nederland, waar het geld bepaald dat bepaalde televisieprogramma’s niet meer gemaakt mogen worden omdat er teveel ouderen kijken.
    Het verschil tussen Amerika en Nederland is wat dat betreft dus niet zo groot.

    Overigens valt het met de democratische rechten en de persvrijheid zwaar tegen in Amerika. (met dank aan George W.)
    Amerika stond op de 47ste plaats qua persvrijheid in een onlangs gepubliceerde lijst. Nederland op 1.
    The land of the free and the brave, is dus met een grote korrel zout te nemen.

  12. Jorzz

    RTLNieuws-jaaroverzicht op Woensdag 27 December.

    Life and Cooking zend eindelijk ook uit op oudejaarsavond! :P

    All you Need is Love komt op kerstavond vanaf 21.00

    Frans Bauer’s Concert wordt ook uitgezonden op de vrijdagavonden

    De donderavond wordt alsvolgt:
    20:30 de bouwers
    21:00 Kees&Co (hh)
    21:30: Jouw Vrouw mijn Vrouw.

    Op woensdag 20 December wordt het Friends for Warchild uitgezonden

  13. Mickey

    @ Theo

    als ik madonna was stak ik persoonlijk een stokje voor deze schijnvertoning.
    Ze heeft haar confessions tour met een reden gemaakt, en NBC weigert het in zijn geheel zoals bedoeld uit te zenden, dan zocht ik als ik haar was een netwerk dat het wel wilde, en anders koopt men maar de DVD! ik zou zwaar beledigt zijn hier door!

  14. Jorzz

    Mooie programmering van RTL4 in December, alleen RTL7 is nog steeds een herhaalkanaal

  15. Mickey

    herhaling van kees en co, mooie programering hoor ;) … ze gaan er van uit dat het doorkijk effect van uit de bauers hoog is dus dat ze een spot goedkoop half uurtje hebben op de donderdag!

  16. Jorzz

    He Mickey, Dat Talpa van jouw gaat ook herhalingen uitzenden neem ik aan hoor ;) en Kees&Co wordt altijd wel goed bekeken, beter dan Talpa programma’s

  17. Theo

    Citaat van Mickey
    als ik madonna was stak ik persoonlijk een stokje voor deze schijnvertoning.
    Ze heeft haar confessions tour met een reden gemaakt, en NBC weigert het in zijn geheel zoals bedoeld uit te zenden, dan zocht ik als ik haar was een netwerk dat het wel wilde, en anders koopt men maar de DVD! ik zou zwaar beledigt zijn hier door!

    Ze kijkt wel lekker uit!!
    Haar show bij NBC of een netwerk met een veel kleiner bereik.
    Een overtuigde kunstenaar die werkelijk iets te zeggen heeft en zijn werk ziet als een missie zou hier wel protest tegen aangetekend hebben, en waarschijnlijk niet accoord gegaan zijn.

    Ik heb zeer mijn twijfels bij de integere bedoelingen van Madonna, en die worden hier alleen maar door bevestigd.
    Een kleiner netwerk zal haar niet de CD en DVD verkoop opleveren die NBC haar kan bieden.
    En dat het bij Madonna alleen om de doekoe draait staat voor mij als een paal boven water.

  18. Richard

    @ Mickey

    Beter een herhaling van Kees en Co dan dat vreselijke Looking Good.

  19. Mickey

    @ Jorzz

    dat zegt niet dat ik dan positief ben over herhalingen op prime time, althans ik begrijp RTL4’s keuze en had wellicht de zelfde gekozen, maar om dan te spreken van een mooie programering?

    De bauers is het enigste mooie, Kees en Co (hh) is natuurlijk een lachertje (letterlijk ;) :P )
    Jouw vrouw mijn Vrouw lijkt uitgewerkt te zijn, gezien de kijkcijfer instorting op de maandag avond zappen 1 miljoen kijkers weg na CSI! (als er bij talpa een miljoen mensen weg zappen moet je de bloggers hier eens horen ;) :P , maar bij RTL4 lijkt dat gepermiteerd te zijn ;) )

  20. osman

    Beste Theo,
    Kabbala is geen geloof maar een leer.Het maakt niet uit wat voor geloof je hebt om de kabbala te studeren.Geloof mij als trouwe Madonna fan dat Madonna wel degelijk in Jezus gelooft!

  21. Rene[ van Gee]

    Mooi dus RTL4 valt af in december. Scheelt weer zappen.

  22. Rene[ van Gee]

    Religie en politiek frusteren de samenleving omdat ze verdeeltheid in de hand werken. Religie zou minder invloed moeten hebben in de samenleving, dan zou de wereld er stukken beter uitzien.

  23. Theo

    @Osman

    De kaballa bevat een hoop stellingen en aannames waar geen wetenschappelijk bewijs voor te vinden is, en gaat ook uit van een oppermacht (=God) je hebt dus wel degelijk geloof nodig om je er serieus me bezig te houden.
    Bewegingen die zich baseren op een (niet te bewijzen) God noemen wij geloven of religies.
    Als jij het een leer wil noemen vind ik dat best.
    Overigens heb ik het geen geloof genoemd, ik had het over een zijtak van het Joodsche geloof.

    En over geloof van Madonna in Jezus??
    Zou kunnen, maar dan in een vreemde copie waar de meeste christenen zich niet in herkennen.
    Het is in ieder geval niet het beeld van Jezus wat 99% van de protestante en katholieke stromingen vertegenwoordigd.

  24. Twan

    Jorzz, waar staat dat overzicht? Wil ‘m ook ff zien :)

  25. Jorzz

    Je moet naar de RTLsite gaan, Adverteren, Dagchema’s en dan November bovenin de balk vervangen door december

  26. Jeroen1

    Ik heb geen enkel bezwaar tegen Madonna aan een kruis, maar wat ik mij wel afvroeg is wat zij daarmee wil zeggen. Dat is mij nooit echt duidelijk geworden.
    @ Rene
    Dat een wereld zonder religie er stukken beter zou uitzien is een veelgehoorde opvatting, die helaas door de geschiedenis is achterhaald. Wat je wel over religie in Nederland wel kan zeggen, is dat christenen statistisch gezien minder crimineel gedrag vertonen dan andere Nederlanders, en dat het vrijwilligerswerk zonder christenen op z’n gat zou liggen. Dat is natuurlijk een cliché, maar in ieder geval een die feitelijk juist is.

  27. Jordy II

    René heeft gedeeltelijk gelijk. Als er geen religie was zou er toch wel een verschil te vinden zijn. Dan wordt er onderscheid gemaakt tussen blank/zwart, Arnhemmer/Nijmegenaar, voetbalfan/TV-shots fan en man/vrouw. Verschil blijft er altijd.

  28. Theo

    @Rene

    Oneens.
    Religie kan juist ook een bindende factor hebben in een samenleving.

    In de jaren 50 toen half Nederland nog naar de kerk ging was er meer gemeenschapszin, stabiliteit en zorg en aandacht voor elkaar
    dan heden ten dage.
    Een gemeenschappelijk doel of religie hebben heeft juist een grote bindende factor.

    Ik ben met je eens dat door religie (of uit naam van religie) ontzettend veel misstanden zijn ontstaan, en ik moet er niet aan denken dat ik in de jaren 50 zou zijn opgegroeid, maar dat religie mensen tegen elkaar opzet en voor verdeeldheid zorgt is per definitie niet waar.

    Ik denk dat jij de extremistische uitwassen uit religie bedoelt, die wel voor onrust zorgen en de wereld in verschillende kampen verdelen, maar dat is natuurlijk maar een hele kleine minderheid (helaas wel zeer fanatiek) die ook met alle mogelijke democratische middelen bestreden moet worden.

  29. Jordy II

    En zelfs met het communisme is dat niet te voorkomen.. (voordat Mao en Castro-fans uit een rode grot kruipen)

  30. Dayslover

    Is er al bekend wat er in Januari op RTL 4 gaat komen om 16:00 ?? in plaats van the Bold ?

  31. Theo

    René heeft gedeeltelijk gelijk. Als er geen religie was zou er toch wel een verschil te vinden zijn. Dan wordt er onderscheid gemaakt tussen blank/zwart, Arnhemmer/Nijmegenaar, voetbalfan/TV-shots fan en man/vrouw. Verschil blijft er altijd.

    Een verstandige opmerking Jordy.

    Religie is vaak gebruik als machtsmiddel om volken te mobiliseren voor oorlogen en dergelijke.
    Dat zegt weinig over de religie zelf, maar wel over het gevaar van oorlogszuchtige leiders die religie als motief opvoeren.
    Als er geen religie meer zou zijn, zouden mensen andere bronnen zoeken om zich te onderscheiden (politiek, ras, sexuele geaardheid, of desnoods een favoriet voetbalclupje).
    Het is dus een utopie om te denken dat als religie de wereld uit zou zijn, we ook een betere wereld zouden hebben.
    Ga op zondag maar eens bij een uitwedstrijd kijken.
    Dan zie je al een heel klein voorbeeld van hoe weinig er nodig is om een (mini) oorlog te ontketenen.

  32. Jordy II

    Oh :D Een verstandige opmerking! Noteren! ’t Is m’n eerste! ;) :P

  33. Jordy II

    Weet iemand wanneer Voetbalvrouwen op Talpa van start gaat?

  34. Martijnjdd

    @Jordy II: Volgens Omroep Flevoland start de serie in januari.

  35. Theo

    @Jordy

    Valt wel mee, je komt wel vaker verstandig uit de hoek, maar ik ben altijd zuinig met complimenten :P

    But don’t worry….
    Vaak spuien wij hier ook een hoop onzin.
    En in die rol weet ik jou ook meestal wel te waarderen.

    Fuck dat was een heavy discussie op de dinsdagavond……..
    Ik ga maar eens aan de koffie en kijken of er nog iets spannends op TV is :D

    Laterzz

  36. johan b.

    Ben het weer met je eens Theo. De christelijke waarden worden vaak misbruikt door artiesten en kunstenaars. Ook bepaalde cabaretiers maken zich hier graag schuldig aan onder het mom van vrijheid van meningsuiting. En inderdaad, de islam wordt zelden bekritiseerd. Niet dat ik dat wil, maar typisch is het wel. Vandaag werden de moordenaars van Bali vrijgelaten vanwege ramadan, terwijl een paar weken christenen ter dood werden gebracht. Om over Sudan maar te zwijgen. En christenen worden aangevallen om hun waarden tav bv. homo’s (zie BZV), terwijl ze in Iran worden opgehangen. En natuurlijk, vele moslims zijn het oneens met het vele geweld dat extremisten gebruiken. Maar toch. En dat excuus over AIDS, ach iedereen weet dat als je sex hebt met 1 partner deze ziekte als sneeuw in de zon zou verdwijnen. Maar we willen dat niet, dus is het condoom de oplossing. Want sex met alleen je vrouw of man dat is pas “ouderwets”. Of ……..

  37. eric

    Beste Theo,

    Om kritiek te uiten lijkt het mij toch zo dat je wel moet weten waar je het over hebt..of te wel heb je de show gezien???/
    Want het lijkt mij niet… Madonna doet ook degelijk wel iets met t Islam-geloof… een vrouw gesluierd in een kooi…. die vrij komt , of is dat iets wat in de belevenis past van de christenen, dat vinden wij toch gewoon dat die vrouwen onderdrukt worden… maar nee niet aan het kruis komen… terwijl de boodschap tijdens deze act zoooo mooi is, opkomen voor alle aidskinderen die er jaarlijks bijkomen(12 miljoen..) terwijl in de westerse wereld, lees christenwereld daar niet naar om gekeken wordt en olie en geld belangrijker zijn om oorlog en verderf voor te maken.

    Denk wat je wil, ik heb heel veel respect hiervoor, dat ze het zo aan de man brengt en t enige wat ze wil is dat we er over nadenken en dat is haar gelukt…

  38. eric

    Beste Theo,en alle anderen…..

    Om kritiek te uiten lijkt het mij toch zo dat je wel moet weten waar je het over hebt..of te wel heb je de show gezien???/
    Want het lijkt mij niet… Madonna doet ook degelijk wel iets met t Islam-geloof… een vrouw gesluierd in een kooi…. die vrij komt , of is dat iets wat in de belevenis past van de christenen, dat vinden wij toch gewoon dat die vrouwen onderdrukt worden… maar nee niet aan het kruis komen… terwijl de boodschap tijdens deze act zoooo mooi is, opkomen voor alle aidskinderen die er jaarlijks bijkomen(12 miljoen..) terwijl in de westerse wereld, lees christenwereld daar niet naar om gekeken wordt en olie en geld belangrijker zijn om oorlog en verderf voor te maken.

    Denk wat je wil, ik heb heel veel respect hiervoor, dat ze het zo aan de man brengt en t enige wat ze wil is dat we er over nadenken en dat is haar gelukt… En alle commotie rond deze act, daar ligt ze echt niet wakker van….

    En ik ook niet….

    We leven in een maatschappij waar iedereen mag denken wat hij of zij wil… dus denk wat je wil maar baseer deze op gronden van dat je het gezien moet hebben om te kunnen oordelen…

  39. eric

    AMEN!!

  40. Jordy II

    Halleluja!

  41. Jeroen1

    @ Eric
    Ik begrijp nog steeds de relatie niet tussen Madonna aan een kruis en aidskinderen. In ieder geval heeft zij er niet mee bereikt dat mensen zich zijn gaan ontfermen over aidskinderen. Het enige wat zij ermee heeft bereikt is dat mensen het hebben over Madonna. Dat laatste was natuurlijk ook de daadwerkelijke bedoeling.

  42. Theo

    Ik lig er ook niet wakker van eric.
    Ik heb wel een schurft hekel aan hypocriete figuren als Madonna, die ter meerdere eer en glorie van zichzelf en haar bankrekening
    religie & aids-kinderen misbruikt voor haar uiterst omstreden en dubieuze “boodschap”.

    Maar nogmaal “overal de kerk de schuld van geven” is cool, makkelijk en lekker veilig.
    Helaas is het allemaal weinig genanceerd en een even grote leugen als mensen die roepen dat “de buitenlanders overal de schuld van zijn” of dat “alle homos viezerikken zijn”.

    Als je mensen wilt winnen voor je boodschap en je missie, en je wilt mensen overtuigen en veranderingen teweeg brengen dan doe je dat niet door grote groepen tegen je in het harnas te jagen.
    Je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop dan met azijn.

    Daardoor blijft de boodschap van Madonna voor mij omstreden, ongeloofwaardig, tegenstrijdig en hypocriet.

  43. stefan

    MADONNA RULES

  44. Theo

    Gelukkig!!………. er komt ook nog een fanboi voorbij met een overtuigend sterk argument :D

  45. Theo

    Overigens heb ik ook nog 3 cd’s van Madonna in de kast staan.

    Zometeen eerst maar eens even naar de brandstapel ;)

    Of zal ik Ray of light toch bewaren :)

  46. Mickey

    @ Dayslover

    wellicht neemt Days of our Lives die plek in, het is naast The Bold en As the World Turns de enigste amerikaanse soap die overblijft in het RTL pakket, dus jij kan je pret waarschijnlijk niet op met deze verschuiving ;) :P

  47. osman

    Beste Theo,
    We hoeven het toch niet eens te zijn?!Zo heeft ieder zijn mening.Maar waar zijn ze bij jou op gebasseerd?Want je hebt nog geen antwoord gegeven of je de act hebt gezien.De 1 ziet het zo de ander zo.Maar jij doet alsof alles feitelijk zo is.Ik vind het in ieder geval een mooie act.En Madonna is in ieder geval bezig met een project in Malawi om weeshuizen te bouwen voor die kinderen.

  48. Jordy II

    Ray of Light is een erg goed album. Ownee, wacht even, ik overdrijf. Ray of Light bevat een goed nummer.

  49. Joost

    @ Mickey. Ik heb zo het idee dat ze Oprah Winfrey door gaan schuiven naar 1600, Dr Phil naar 1500 en de rest opvullen met belspelletjes. Days trekt slechts weinig kijkers, dus ik zou niet inzien waarom ze dat naar RTL 4 zouden verplaatsen.

  50. Theo

    Ik heb de show niet live gezien als je dat bedoelt.
    Heb wel het filmpje/clip op internet gezien.
    En natuurlijk is dat een fragment van 5 minuten uit een show van 2 uur dat realiseer ik me ook wel.

    Verder doe ik niet alsof ik de wijsheid in pacht heb, als het feitelijk klinkt, is het omdat het mijn mening is en die is nu eenmaal niet gebaseerd op wat hapsnap geneuzel of op een paar headlines die ik uit de kranten opgepikt heb.

    Verder ken ik de reputatie en het verleden van Madonna ook wel een beetje.
    Madonna wil altijd schockeren. Is het niet met een lesbisch nummertje bij MTV, dan wel met een 5 minuten durende masturbatiescene voor een nieuwe tour, een clip waarin zij (wederom) de katholieke kerk te grazen neemt door de stigmata van Christus te suggereren, of ze lanceert haar nieuwe cd samen met een controversieel boek “Sex” waarin ze zich in allerlei standjes met diverse partners laat bevredigen.

    Op zich heb ik daar allemaal niet zoveel moeite mee, ik ben niet zo snel te schockeren.

    Waar ik wel pissig van wordt is van mensen die nu net doen alsof Madonna ineens het leed van de hele wereld op haar schouders neemt en ineens van een slimme geldmachine en ordinaire bitch is verandert in een integere wereldverbeteraar die haar show alleen maar brengt om zielige aids kindjes in beeld te brengen.

    En verder irriteer ik me aan de onderliggende boodschap dat de kerk weer overal de schuld van is, het is te simpel, te makkelijk en een leugen.
    Maar ik heb m’n standpunten al eerder duidelijk gemaakt en ik val in herhaling.

    En natuurlijk hoeven wij het niet eens te zijn.
    It’s a free country.

    Ondanks alles blijft Madonna wel een fascinerende persoonlijkheid, die ik muzikaal ook in bepaalde nummers weet te waarderen.
    Jammer dat ze zo nu en dan uit de bocht vliegt, vooral jammer omdat ze het eigenlijk helemaal niet nodig heeft, en ze daar (wat mij betreft) niet geloofwaardig van wordt.

  51. Jorzz

    RTL5 scoort weer net hoger dan SBS6. RTL4 scoort gemiddeld en Nederland 1 is weer de Topper met 19%!. Nederland 2 en 3 zakken weg.

  52. osman

    Beste Theo,

    Ik respecteer jou ook hoor,Wij kunnen tenminste normaal discussieren zoals het hoort zonder te gaan schelden.Je hebt mij in ieder geval wel aan het denken gezet.Maar ik blijf fan hoor.
    Alleen wil ik nog even kwijt dat Madonna zich niet laat bevredigen in haar boek “Sex”.Groetjes,Osman.

  53. Theo

    @Jorzz
    NED2 zakt weg??
    toch niet in vergelijking met vorige week dinsdag, of jij moet andere marktaandelen zien dan ik.

    @osman
    Je hoeft het niet met elkaar eens te worden om toch een boeiende discussie te hebben.
    En wat betreft het boek, ik heb het niet op m’n nachtkastje liggen, misschien is bevredigen niet helemaal het goede woord, maar de foto’s waren redelijk expliciet, en ze was i.i.g. niet bezig met het voeren van de kippen :D

  54. Jorzz

    @Theo,

    Nee, in tegenstelling tot bijvoorbeeld 2 maanden geleden ;) , maar ik geef toe dat het niet duidelijk was ;)

  55. Rene[ van Gee]

    “En verder irriteer ik me aan de onderliggende boodschap dat de kerk weer overal de schuld van is, het is te simpel, te makkelijk en een leugen.

    Natuurlijk is de kerk schuldig, Daar is niets simpels aan. Als je leiefde predikt en verdeeldheid in de samenleving in de hand werkt dan ben je schuldig aan alles waardoor mensen in naam van hun geloof tegenover elkaar staan.
    Als je in naam van het geloof de samenleving dan ben je schuldig aan de ellende die dat geloof daardoor veroorzaakt.

    Als Madonna op een kruis wil afdalen moet ze dat gewoon zelf weten. Het feit dat vele mensen zich niets aantrekken van wat hun religies voorschrijven is een teken dat we op de goede weg zijn de invloed van religies te verminderen in de samenleving.

  56. Theo

    Allereerst, ik ben een andere Theo dan degene die tegen het concert is. Ik heb de show 4 keer echt gezien (Hannover, Parijs en 2x Amsterdam) en ben van mening dat deze scene een essentieel onderdeel van de show is. Het feit dat NBC de show censureerd vind ik dan ook een verminking van dit kunstwerk.

    Dat de Vara de show in zijn geheel uit gaat zenden, vind ik een bijzonder goede zaak: vrijheid van meningsuiting! Ben benieuwd hoe de SGP hierop gaat reageren haha!

  57. Mickey

    licht dat bij days ook niet een beetje aan het tijd stip? zo na Oprah zal dat wel gaan scoren lijkt mij :)

  58. Jeroen1

    Theo van Dijk, jij komt als geroepen. Jij hebt het concert 4 keer gezien, dus jij bent een specialist. Van mij mag Madonna zich aan een kruis hangen. Ik vroeg me alleen af wat zij daarmee wil aantonen, en waarom dit een essentieel onderdeel van de show is. Tot nu toe heeft niemand mij dat kunnen vertellen. Overigens vind ik het een beetje overdreven om de show van Madonna een ‘kunstwerk’ noemen, vind je ook niet?

  59. Theo

    @TheovanDijk.

    Ben ik tegen het concert??
    Ik weet niet waar je dat opgepikt hebt!
    Ik pleit ook nergens voor censuur (sterker nog ik ben een groot tegenstander van censuur)
    Ik plaats wel kantekeningen en vraagtekens (over de integriteit van Madonna en haar provocaties) bij een bepaalde scene uit het concert.
    Dat is een compleet andere insteek & conclusie dan degene die jij trekt.

  60. robster

    De kruisigings-scene is verre van respectloos. Punt is dat niemand dat weet omdat het merendeel van de bevolking die negatief staat tegenover deze scene, hem niet eens ooit gezien heeft. en dankzij het schrappen van de scene lijkt het alleen nog maar erger dan het werkelijk is. Alsof ze de meest shunnige dingen doet aan dat kruis.

    De reden waarom ze aan het kruis hangt is deze. Het nummer ” live to tell” gaat over het meemaken van de dag, of ze de dag nog mee zal kunnen maken om te vertellen wat ze gezien heeft en meegemaakt heeft en of er nog iemand luistert. Door zelf aan het kruis te hangen, en beelden te tonen van talloze aidswezen in Afrika ontstaat er een visuele link tussen de woorden en daden van Christus en de aidsproblematiek in Afrika. Zullen deze kinderen ooit de dag meemaken om hun verhalen te vertellen, zullen ze sterven of leven? Tijdens de performance zien we ook bijbelteksten, onder andere een passage uit Mattheas, die de vraag stelt, als ik naakt ben, zul jij me kleden? als ik honger heb, zul je me eten geven? en afsluit met de tekst. Behandel anderen zoals je zelf behandelt wil worden.

    Zo word de performance een oproep van Madonna aan haar publiek om te denken aan het leed in de wereld en in actie te komen. Om er voor elkaar te zijn, om elkaar te geven. Een belangrijke boodschap die Jezus ook uitdraagt in de verhalen in de bijbel. Aan het einde van het optreden stapt Madonna van het kruis en gaat nederig voor het kruis op de grond liggen met haar handen en benen gestrekt. De performance is erg aangrijpend, ontluisterend en kan alleen maar gezien worden als oproep om in actie te komen voor en vergeten generatie in Afrika. Een oproep aan alle mensen om aarde, ongeacht religie om iets te doen. Niets schandelijks. Ze geeft de kerk nergens de schuld van, maar herhaald eigenlijk dezelfde boodschap die Jezus zelf uitdroeg. een boodschap die destijds misschien als rebels gezien kan worden, maar aangezien nu alle heilige huisjes worden afgeschermd en beveiligt en niets meer openstaat ter interpretatie is religie een stilstaand iets geworden, een relikwie van geschiedenis. Madonna doorbreekt op deze manier wel dit patroon en roept op tot dialoog en interpretatie, ze laat mensen nadenken over dingen, wat toch ook moelijk als negatief kan worden ervaren.

    Dat de VARA deze performance wel toont kan ik alleen maar prijzen, zo hebben mensen eindelijk de kans om eens te ZIEN waar deze commotie allemaal om gaat, en ik weet zeker dat maar zeer weinigen geschokt kunnen zijn. De film “Life Of Brian” zet de kruisigingsscene meer voor schut dan Madonna ooit doet. Mijn advies is, KIJK, en geef dan een mening. Of kijk niet, maar hou dan ook je mond.

  61. Jeroen1

    Robster, bedankt voor je heldere uiteenzetting. Overigens heb ik wel zo’n mijn twijfels bij popsterren die menen met veel tamtam en grootse gebaren het leed van de wereld op een schouders te moeten torsen.

  62. Gerrit

    zendt het dan uit. sjongejonge he als het nix voorstelt volgens madonna waarom mag het dan niet worden uitgezonden?

  63. Theo

    Inderdaad, wat robster zei.

    Overigens vind ik het zeker niet te ver gaan om Madonna’s show een kunstwerk te noemen. Waarom zou een toneelstuk als kunst gezien kunnen worden, en een popconcert niet? Madonna’s show komt meer in de richting van Broadway theater dan een standaard concert.

  64. osman

    Robster,Jij hebt het precies zoals Madonna het bedoeld uitgelegd!
    Gerrit,als het aan Madonna was dan werd de scene wel uitgezonden.Helaas heeft zij de rechten voor het concert aan NBC verkocht.Maar je krijgt dus een herkansing het wel te zien bij de Vara.
    Jeroen1:Madonna is niet zomaar een popster.Ze is een legende!En haar concerten kun je zeker voor kunst aanzien.

  65. Theo

    Wederom een heerlijke column van Nico Dijkshoorn.
    Gelukkig ben ik niet de enige die twijfelt aan de integriteit van Madonna en haar publiciteitsgeile circus ;)

    http://www.nu.nl/news/861544/1203/Zwarte_Zielige_Kindjes.html

  66. Peter

    Het houd je nog al bezig Theo.Wat jullie niet door hebben is dat jij en je Nico allebei meedoen aan het “publiciteitsgeile circus” met jullie columns/berichten over Madonna.

  67. Theo

    @Peter
    Het lijkt me volkomen legitiem dat op het moment dat je tegengas op een onderwerp geeft, dat je er ook aandacht aan besteed.
    Doodzwijgen is ook een optie, maar daar heb ik duidelijk niet voor gekozen.
    Ik snap daarom je overbodige conclusie ook niet.

    En verder houd het me bezig zolang ik deelneem aan de discussie.
    Verder lig ik nergens wakker van, en mag iedereen er het zijne over denken.

    En het is niet mijn Nico.
    Maar zijn columns zijn over het algemeen wel lekker over de top, en dit keer sloot perfect aan bij diverse argumenten die ik in deze discussie naar voren heb gebracht.
    Normaal is de volkskrant erg zuur, maar Dijkshoorn heeft er gelukkig humor bij, en op dan is zuur zijn ook wel weer leuk :)

  68. ineke van Eerd

    Al geruime tijd erger ik me aan de manier hoe Life & cooking wordt gepresenteerd. Die Irene Moors moet terug naar haar kinderprogramma, Vreselijk dat idiote stemmetje, bij het inspreken. Wij zijn GEEN kleuters!!!! Bovendien vindt ze zich zelf erg belangrijk en kan niet luisteren. Zeer kinderlijk allemaal.

  69. Anoniem

    En dit heb dna weer geen kut met de hoer madonna te maken

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.