Plan voor reclamevrije publieke omroep

De Werkgroep Andere Publieke Omroep (APO) heeft zaterdag een plan voor een reclamevrije publieke omroep gepubliceerd. Dat meldt het ANP. In dit plan wordt het aantal publieke tv-zenders van drie naar twee teruggebracht. De publieke radio zal het met drie zenders moeten stellen. Om de nieuwsfunctie te versterken zal de Wereldomroep in de NOS worden opgenomen.

De werkgroep denkt dat zijn plannen vanaf het seizoen 2007/2008 kunnen worden ingevoerd. De werkgroep waarschuwt dat de situatie voor de publieke omroep mede door de komst van Talpa, de verdeeldheid binnen de publieke omroepen en de snelle technologische ontwikkelingen alarmerend is. De werkgroep stelt voor sport niet langer als avondvullend vermaak, maar louter als nieuws te behandelen. De publieke omroep zal daarom de voetbalrechten die hij nu nog bezit, zoals die voor de Champions League, moeten doorverkopen. De uitgaven voor sport zullen daardoor dalen van 101 miljoen euro in de huidige situatie naar 18 miljoen.

De werkgroep schat de programma’s op de twee televisiezenders gemiddeld 22 procent van de kijkers boven dertien jaar zullen trekken. Dat is minder dan nu het geval is, maar dat komt doordat de sport die de publieke omroep nu nog uitzendt, veel kijkers trekt. De werkgroep verwacht dat velen die nu weinig tv kijken, zich weer tot de publieke ormroep zullen wenden, als de “storende” onderbrekingen door de reclameblokken komen te vervallen.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen