Chateau Meiland plotseling weer megahit: ‘Kloppen de cijfers wel?’
Het leek begin zomer wel zo’n beetje voorbij met Chateau Meiland, maar de soap over de Meilandjes is ineens weer een megahit. Angela de Jong vraagt zich af of de kijkcijfers wel kloppen.
Toen de kijkcijfers ver onder de miljoen doken hoorde je ze niet, maar nu Chateau Meiland plotseling weer de kijkcijferlijstjes aanvoert deelt Martien Meiland gretig de laatste scores met zijn volgers. Er keken gisteren 1,2 miljoen mensen naar en dat is gewoon echt heel erg goed, zeker voor een programma voor SBS 6.
Meilandjes in de lift
Tina Nijkamp kijkt er ook wel een beetje van op. “In mei was Chateau Meiland nog bezig met een vrije val en noteerde op 29 mei slechts 680 duizend kijkers. Maar wat een verschil een paar maanden maken: gisteren bijna het dubbele met 1.210.000 kijkers”, schrijft ze op haar analysekanaal.
Alleen het aansluitend uitgezonden Vandaag Inside (1,3 miljoen) deed het nóg beter op prime time, aldus Tina. “Ook in de commerciële doelgroep 25 tot 54 jaar megascores: 30,7 procent voor VI en 28,3 procent voor de Meilandjes.”
Hoe kan dit?
Angela de Jong vraagt zich vandaag in haar AD-column af hoe dit in vredesnaam mogelijk is. Zelf is ze nog steeds uitgekeken op de tv-familie. “De tijd dat ik elke week uitkeek naar een nieuwe aflevering is al even voorbij. Ik heb ze genoeg zien behangen, verven en wijn drinken voor een heel mensenleven.”
Ze heeft gisteren toch maar weer even gekeken en zag vooral een herhaling van zetten. “En er moest weer veel heen en weer gereden worden in Mini’s en Fiatjes 500. Want vier Meilandjes opgepropt in een te kleine auto levert altijd gesnauw en veel geschreeuw op en dus spannende tv.”
Authentiek
Authentiek is het allemaal ‘allang niet meer’, aldus Angela. “De Meilandjes zijn één geworden met het karakter dat ze spelen en geven hun fans precies wat ze willen.”
Nou ja, daar lijkt het op, maar Angela houdt een slag om de arm: “Of er klopt iets niet met die nieuwe kijkcijfermeting. Dat kan natuurlijk ook.”
Het gaat in elk geval behoorlijk tekeer in kijkcijferland, met ook uitschieters naar de andere kant. Zo is Boer Zoekt Vrouw plotseling geen megahit meer en is Ik Hou Van Holland ineens zelfs een flop.