Angela de Jong begrijpt kijkcijfers Meilandjes niet: ‘Zó niet origineel!’
De Meilandjes krijgen na lange tijd weer eens een gemene column van Angela de Jong naar hun hoofd geslingerd. De AD-opiniediva begrijpt niks van hun hoge kijkcijfers. “Niet origineel!”

Het is Angela de Jong een raadsel dat Martien Meiland en zijn familie nog zo goed scoren terwijl ze een wandelende herhaling van zetten zijn. Chateau Meiland En Route, waarin de tv-familie op reis gaat door Europa, is momenteel een van de best bekeken programma’s van SBS 6, terwijl heel veel mensen hen tegenwoordig niet meer leuk vinden.
Gekkigheid
Hoe kan dat toch? Angela begrijpt er helemaal niets van, zegt ze in haar AD-column. “Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen om alle zendtijd te vullen.”
Nu reizen ze weer door Frankrijk en Jersey om zogenaamd een vakantieappartement voor Martien te vinden. “Ondertussen houden ze het laatste woord van elke zin extra lang aan, want dat vult zo’n aflevering ook lekker op, weet je. En de kijker? Die vréét het.”
Doodverklaard
Angela wijst erop dat de aflevering van vorige week uiteindelijk 1,3 miljoen keer bekeken is. Ze schrijft dat het tv-fenomeen Meiland al zo vaak doodverklaard is, ook door haarzelf. “Maar het tegenovergestelde is waar.”
“Het maakt niet uit dat het wekelijkse toneelstukje in de camper niet te harden is. Gillen, schreeuwen, chemisch toilet legen, wijnen en nog harder gillen dat het zo nat en koud is – ooit vond ik het geweldig, nu is het allang niet meer authentiek en geloofwaardig.”
Niet origineel
Eén ding is volgens Angela zeker: “De Meilandjes doen zelf ook geen enkele poging om nog origineel te zijn.”
Ook het verhaal van de Meiland-dochters over dat Martien het gezin in hun jeugd twee keer heeft verlaten kennen we nu wel, besluit Angela. “Dat heb ik nu al tachtig keer gehoord.”