Nikkie Plessen reageert eindelijk op woeste Douglas-klanten

Nikkie Plessen reageert eindelijk op de woeste Douglas-klanten die haar beschuldigen van racisme en discriminatie. “We hebben geen enkele intentie om wie dan ook uit te sluiten.”

Nikkie Plessen © WNL

Het is nu ongeveer een jaar geleden dat Nikkie Plessen het vertrouwen verloor van de inclusieve gemeenschap. Haar nieuwe make-uplijn bevatte voor niet-witte mensen namelijk slechts twee kleuren foundation. Daar bovenop kwamen beschuldigingen van discriminatie binnen haar modebedrijf, waar vrijwel uitsluitend blonde meiden werken.

Woeste klanten

Nikkie heeft nooit publiekelijk gereageerd op de beschuldigingen, waardoor het bij veel mensen onderhuids is blijven dooretteren. De bom barstte toen parfumketen Douglas vorige week een samenwerking met haar aankondigde. Daar zijn meer dan duizend woeste reacties over geplaatst op de Instagram-pagina van het bedrijf.

Veel boze mensen roepen dat ze Douglas gaan boycotten en noemen Nikkie een racist. De reacties zijn zó heftig dat de parfumketen er inmiddels al honderden heeft verwijderd. In tegenstelling tot wat Nikkie vorig jaar deed, snoert Douglas haar klanten niet volledig de mond; de meeste reacties staan nog steeds online.

Eindelijk reactie

Hoewel zowel Douglas als Nikkie tot ergernis van veel klanten nog altijd weigeren om publiekelijk een statement af te geven, sturen ze wel privéberichten naar klanten die klagen onder de berichten op Instagram. Daarin geven ze aan dat de make-uplijn van Nikkie stappen heeft genomen om inclusiever te zijn.

Nikkie’s bedrijf: “Vorig jaar hebben wij onze make-up lijn N BEAUTY gelanceerd. Wij hebben toen de beslissing genomen om met een beperkt aantal kleuren te beginnen en om ons assortiment bij gebleken succes verder uit te breiden. Inmiddels is dat zover en hebben wij bijvoorbeeld het aantal kleuren uitgebreid van 7 naar 15.”

Uitsluiting

Daar stopt het niet, aldus Nikkie. “Wij zijn voornemens om nog veel meer producten en kleuren toe te voegen. Vanzelfsprekend hadden en hebben wij geen enkele intentie om wie dan ook uit te sluiten met onze make-up. Wij gaan nog beter luisteren naar opbouwende suggesties over hoe wij zaken beter kunnen doen en zullen hierover open zijn.”

Ze belooft ‘nog hardere stappen’ voorwaarts te zetten. “Als bedrijf, maar ook als verantwoordelijke personen willen wij niets liever dan het juiste doen. Voor wat betreft onze make-up gaan wij werken aan een lijn die echt voor iedereen is en zullen in dit kader waar mogelijk de dialoog aangaan met mensen die ons hier op een positieve manier bij kunnen helpen.”

Douglas reageert

De belofte om inclusiever te worden klinkt prima, dus het is merkwaardig dat Nikkie haar statement niet gewoon openbaar maakt. Wat dat betreft is het natuurlijk een gotspe dat ze het over openheid heeft, want één ding is zeker: Nikkie is totáál niet open over dit onderwerp. Als er kritiek losbarst op haar socials, wordt haar censtuurteam direct wakker gebeld.

En wat zegt Douglas erover? Die stelt dat Nikkie inmiddels inclusief genoeg is. “Wij hebben gekeken naar het merk N BEAUTY in zijn huidige vorm. Inmiddels is het huidige aanbod van N BEAUTY uitgebreid en dat is, ons inziens, nu een assortiment waarmee op dit moment een groot deel van de markt bediend kan worden.”

Nietszeggend

Het juicekanaal Juice Channel, dat al een jaar bovenop deze kwestie zit, is niet overtuigd. “Toch altijd mooi om te zien hoe ze bij dit soort statements altijd veel woorden gebruiken maar eigenlijk niets zeggen.”

RTL Boulevard heeft niet bericht over deze ophef, ook niet op de website. De showrubriek zwijgt volgens Juice Channel altijd over relletjes rondom Nikkie, omdat zij zou betalen om aan de desk te staan.

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Heeft Nikkie Plessen de schijn tegen als het gaat om inclusiviteit?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Daphne Deckers als presentatrice van RTL Boulevard?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen