Journalistiek bij Talpa: ‘John de Mol mikt niet hoger dan Hart van NL’

Het nieuws dat directeur journalistiek Marcel van Lingen vertrekt bij Talpa Network en géén opvolger krijgt, is veelzeggend. Dat vindt journalist Eric Smit, laat hij blijken op Twitter.

John de Mol Foto: William Rutten

Na acht jaar hoofdredacteur te zijn geweest van het ANP, begon Marcel van Lingen in april 2019 als directeur journalistiek van Talpa om het mediabedrijf ‘journalistiek verder uit te bouwen‘. Zijn komst had mede te maken met de plannen van John de Mol om een grote nieuwsdienst neer te zetten, zoals de NPO de NOS heeft en RTL het RTL Nieuws.

Nieuwsdienst van de baan

John de Mol was behoorlijk ambitieus. “Als je nu op mijn mobiel kijkt zie je best wel veel nieuwsbronnen: het AD, De Telegraaf, NPO, RTL, NU.nl. Daar moet ook Talpa Network tussen staan”, zei hij in december 2018 nog bij Pauw. Hij nam vervolgens zo’n twintig journalisten aan om hier invulling aan te geven.

Uiteindelijk meldde Het Parool in augustus 2019 dat de plannen alweer van de baan waren. “Dat de nieuwsvoorziening die De Mol nog geen jaar geleden aankondigde in feite neerkomt op het uitbouwen van Hart van Nederland kan worden gezien als de zoveelste gesneefde ambitie van de mediamagnaat”, aldus de krant.

Journalisten reageerden kritisch. “Er is niets mis met Hart van Nederland, maar ik weet niet of dat nou het programma is waarvoor een aantal zeer prettige collega’s is overgestapt naar Talpa”, zei NOS-verslaggever Martijn van der Zande bijvoorbeeld.

Talpa ontkende

Talpa Network kwam vervolgens snel met een ontkenning van het verhaal. Het mediabedrijf erkende weliswaar dat op de korte termijn de focus zou komen te liggen op het ‘uitbouwen’ van Hart van Nederland en Shownieuws, maar: “Daarnáást gaan we investeren in andere concepten en dat onderzoek loopt nog.”

Dat is niet van de baan, verzekerde Talpa-bobo Paul Römer. “Daar is de stekker niet uitgetrokken; dat gaat gewoon door. In die zin was het Parool-artikel gewoon onjuist.”

Afgelopen maart liet Talpa weten dat er alsnog een streep is gezet door de plannen voor een eigen nieuwsdienst. “Talpa Network heeft besloten om in deze tumultueuze tijden alle journalistieke focus in te zetten op de huidige programma’s en kanalen, zoals we nu met Hart van Nederland en Talpa Radio Nieuws aan het doen zijn.”

Journalistiekbaas vertrekt

Deze week werd bekend dat Marcel van Lingen per 1 februari vertrekt als directeur journalistiek van Talpa. “Het was een eer en een genoegen bij te dragen aan de inhoudelijke versterking van Talpa Network. Ik heb met veel plezier samengewerkt met de jonge generatie datagedreven nieuwsmakers bij Talpa Network”, zei hij.

Voor het puur en alleen uitbouwen van Hart van Nederland heeft Talpa gaan directeur journalistiek nodig. “Van Lingen krijgt dan ook geen opvolger”, aldus vakblad Adformatie.

‘John de Mol snapt het niet’

Het is allemaal veelzeggend, vindt Eric Smit, de hoofdredacteur van Follow the Money. “Hart van Nederland, hoger mikt De Mol niet met journalistiek binnen Talpa. Dat heeft alles te maken met het gegeven dat hij er he-le-maal niets mee heeft (en er ook niets van snapt)”, twittert hij.

Ene Corrie reageert daarop: “Ik ben zo blij dat het Talpa niet gelukt is om TMG, en dan met name de regionale kranten, over te nemen. Ze zouden zijn afgeknepen tot er niks meer van over was. John de Mol houdt niet van journalistiek, alleen van verdienmodellen.”

Marianne Zwagerman liet eerder al weten: “Er is geen nieuws DNA bij Talpa. Het zijn old skool tv mensen.”

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen