‘Hoge notering Di-rect in Top 2000 is ook doorgestoken kaart’

Na de geruchten over de koppositie van Danny Vera in de Top 2000, wordt er nu ook getwijfeld aan de hoge notering van de band Di-rect. Hierbij zou een vriendjespolitiek een rol spelen.

Di-rect © Set Vexy

Rick Romijn, sidekick in de radiovariant van Veronica Inside, riep twee weken geleden dat de koppositie van Danny Vera in de ‘lijst der lijsten’ wel doorgestoken kaart móet zijn. En nu zet de gevreesde radionar Patrick Kicken zijn vraagtekens bij de twaalfde plek van het liedje Soldier On van Di-rect. Het is dit jaar de hoogste nieuwe binnenkomer in de lijst.

Nepotisme

Patrick Kicken denkt dat Di-rect deze toppositie te danken heeft aan vriendjespolitiek. “Het neefje van de hoofd muzieksamensteller bij NPO Radio 2 zit in de band Di-rect. Welke band denk je dat de hoogste nieuwe binnenkomer is in de Top 2000 en krijgt er zelfs een award voor?”

Volgens Patrick hangt de lijst sowieso aan elkaar ‘van vriendjespolitiek en politieke correctheid’. “Zo van: kijk ons een de Nederlandse artiesten omarmen.”

Op de hak

De tweet van Patrick Kicken wordt behoorlijk op de hak genomen door Radio 538-sidekick Jelte van der Goot. “Interessant. We hebben ‘m op 538 grijsgedraaid omdat Jamie Westland een keer op de foto is gegaan met een nichtje van onze kantinejuf”, giert hij.

En Martijn Biemans van Qmusic denkt dat Patrick Kicken ernaast zit: “Stond bij ons in de Q-top 1000 op 17. Het liedje is enorm populair en dus echt niet gek dat hij ook zo hoog in de Top2000 terecht is gekomen.”

Di-rect reageert

Zelf reageert Jamie Westland van Di-rect ook. “Kijk jongens: het is aardig om slim te zijn, maar slimmer om aardig te zijn. Overal vriendjes”, zegt hij cynisch.

Patrick: “Het gaat me niet zo zeer om jullie als band hoor, niet mijn muziek maar prima voor wie er wel van houdt. Ik was erbij in de 3FM muziekredactie toen jullie gebroken werden, mede met hulp van Basyl (de oom). Allemaal niet erg. Maar de vriendjespolitiek binnen Talpa en NPO Radio wel.”

Jamie: “Weet je dat het me echt geen reet kan interesseren?”

Patrick: “Dat snap ik, als artiest heb je niet zo’n last van die vriendjespolitiek. Als radiomaker of radioluisteraar daarentegen.”

Tweet

De tweet van Patrick Kicken:

55 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Remco van Loon
december 23, 2020 14:27

Het gaat er volgens mij om hoe vaak het nummer in alle ingezonden lijstjes staat. En aan gezien dat én Danny Vera vorig jaar een knijter van een hit had en dit jaar Direct kan ik zomaar in denken dat beide nummers heel hoog staan. Het zijn misschien niet de beste en mooiste nummers maar op dit moment zijn het liedjes die heel veel mensen mooi vinden. Niet zo zeiken Patrick Kicken

Gast
Paul
december 22, 2020 06:07

Ik vertrouw die hele lijst niet. Danny Vera heeft met Rollercoaster een top hit, maar weet in de top 40 niet hoger te komen dan de 19e plaats. Ter vergelijking brengt Marco Borsato in die periode met Davina een hele slechte plaat uit en staat direct op nummer 1? Dan komt de top 2000 en ineens stemt dan ook echt iedereen op Danny Vera? Ik zet er zo mijn vraagtekens bij, gezien radio 2 wel heel erg bezig was met het promoten van Danny.

Gast
Jannie
december 21, 2020 14:56

Een paar jaar geleden werd Ede Staal geweerd uit de Top-2000. Ik weet wel zeker dat deze lijst gemanipuleerd wordt.

Gast
Harry:-D
december 21, 2020 13:09

Als ze de Top 2000 iets aanpassen

dan zijn we van deze onzin verlost.
Zorg ervoor dat de Top 50 uit platen
bestaat die minstens 10 jaar oud zijn.
Zo voorkom je mogelijke invloeden
van derden èn behoudt deze ‘lijst
der lijsten’ zijn geloofwaardigheid.

Gast
Ronald
december 21, 2020 10:17

Die hele lijst is bagger.

Gast
Piepmuis
december 20, 2020 23:07

Di-rect is echt wel een overgewaardeerde band met een zanger die aardig kan zingen. De rest van de band is Middle of the road. Miss Montreal trouwens ook. Ilse de Lange ook zo,n zangeres die elk jaar ff komt roepen dat ze nu gaat doorbreken in Amerika. En dan juffertje Haas. Ach dat anabooltje ….

Gast
Hofnar
december 20, 2020 21:46

Wat maakt het uit, volgend jaar is alles weer anders. Als we nog bestaan tenminste…

Gast
hugo
december 20, 2020 21:04

Overigens is Di-rect een rock/boyband van origine en een van de redenen van de breuk tussen Edwin Jansen en Anouk. Ze was toen nog fel tegen idols/talentenjachten en kunstmatig bij elkaar gezochte bandjes. Kane schreef de muziek nog. Was wel 6 kinderen, 2 alimentaties en een hypotheek geleden.

Gast
West
december 20, 2020 19:59

Men moet eens voor de aardigheid de lijst eens bestuderen
en kijk de opzet van de lijst . Heel veel rockartiesten!, en voor de show zetten ze daar wat middle of the road genre tussen zoals o.a. Charles Aznavour, Johnny Cash om het te camoufleren ,omdat ze zelf de lijst hebben samengesteld
Ook Hollandstalige Nederpop artiesten , zijn bij voorhand al uitgekozen voor de lijst , op een paar uitzonderingen na dan, zoals Win Sonneveld met het dorp o.a. .Maar de grote groep Hollandstalige artiesten van het gewone Hollandse lied ,wordt er bewust uitgehouden
Kan me niet voorstellen dat er massaal op hardrock gestemd wordt en men goede Nederlandse artiesten voorbij gaat zoals BZN, , en het zogenaamde volkse repertoire staat er niet in zoals Frans Bauer, Marianne Weber, Benny Nijman , de Alberties , Corry Konings , Koos Alberts en de vele andere top artiesten die hoog in de top 40 lijsten stonden
om maar te zwijgen van Nederlandse artiesten die anderstalig zongen
Het publiek wordt voor de gek gehouden , en de lijst is echt geen afspiegeling van het Nederlandse publiek.qua muziek

Alleen zij, die jarenlang verzoekprogrammas maken , weten dat , en èèn daarvan ben ik!

Gast
Meneer Sjon
december 21, 2020 13:13
Antwoord op  West

De luisteraars van Radio 2 stemmen op de Top 2000, dus is het logisch dat de lijst vooral bestaat uit muziek die op Radio 2 gedraaid wordt. De Nederlandse muzikanten die jij noemt, worden niet gedraait op Radio 2 en vallen ook niet binnen de smaak van die luisteraars. Liefhebbers van Nederlandstalige muziek luisteren naar andere zenders die die muziek wel draaien. Als zo’n radiostation de luisteraars zou laten stemmen voor een dergelijke lijst, zou die lijst er uiteraard heel anders uitzien.

Gast
Ome Cor
december 20, 2020 19:42

Ik vind dat je pas mag stemmen als je aan kunt tonen dat je minimaal 4u p/d naar NPO Radio2 luistert, zeg maar gevaccineerd bent MET het Top2000-virus.

Gast
Giel Kartner
december 20, 2020 17:55

Kinderachtig gedoe, over 100 jaar nog steeds Bohemian Rapsody?

Gast
steef
december 20, 2020 17:21

top2000 was in t begin nog n lijst met mooie oude liedjes. Nu is t gewoon n populariteitspoll van wie t laatste jaar op tv of radio is geweest. Wie verzint om zoveel liedjes uit beste zangers erin op te nemen. Had gewoon de regel van minimaal 5 jaar oud laten bestaan. Dusalnietemin is soldier on gewoon n mooi nummer en heel erg 2020 gerelateerd. Maar de top2000 heeft al lang zn glans verloren

Gast
Fons
december 20, 2020 16:24

Patrick Kicken doet zich voorkomen als het geweten van de muziek, maar dat is niet zo.
Hij is van de complot theorieën en dat soort gekkies moeten we vooral niet serieus nemen.
Iedereen mag een mening over Soldier on hebben, feit is dat dit nummer heel veel gedraaid is op de radio dit jaar.
Dat dit nummer hoog staat in de top 2000 en andere jaaroverzichten is het gevolg van de populariteit van Soldier on.
Voor Di-Rect goed en mooi nieuws.
Logisch dat Jamie het niet interesseert wat men ervan vindt, het nummer heeft ze een gouden plaat opgeleverd en dat is een afspiegeling van de populariteit.
Dus laat Patrick Kicken en Rick Romeijn maar lullen, als de luisteraars en stemmers dat nummer omarmen en ze hoog binnen komen in jaar overzichten is dat terecht.

Gast
Albert Verhinderd
december 20, 2020 17:37
Antwoord op  Fons

Patrick Kicken leest moppenboekjes voor op de radio en daar lachen dan 4 geiten heel hard om. Dat is radio volgens Patrick Kicken.

Gast
Rob
december 20, 2020 16:24

Wat een gelul allemaal.
Ik heb beide platen in mijn voorkeurlijst vermeld.
Di-rect omdat dit de Coronaplaat en Danny Vera omdat dit gewoon een mooie plaat is en dit jaar voor mij nog meer lading kreeg.
Dus volkomen terecht deze hoge noteringen.

Gast
Geen kracht meer voor.
december 20, 2020 15:23

Een beetje zoals de Amerikaanse verkiezingen. Je weet dat er iets niet klopt, maar toch doet iedereen er maar aan mij om het te legitimeren.

Gast
Kevin puskop
december 20, 2020 13:52

“Als muzikant heb je zelf geen last van vriendjespolitiek”.

Euuhhh

Zelf +-10 jaar prof geweest in die bizz en je hebt wel degelijk last van vriendjespolitiek als muzikant.

Wat ben ik blij dat ik niet meer werkzaam ben in de entertainment bizz, nu hoef ik niet meer te liegen en mensen te bedonderen. Ik verdien nu ook meer als toen trouwens…

En direct? Pfff, mietjesmuziek met verkleedpartijtjes op een “maniertje” voor 14 jarige meisjes die het enkel luisteren omdat hun “dinnetjes” het ook doen; populair door groepsdruk dus, niet omdat het leuk is!

Gast
Help
december 20, 2020 13:32

Ook al bepaald door “notaris” John de M. ?
Voor de goede orde: NIETS is echt bij het mediakartel.

Gast
Paul Lamote
december 20, 2020 12:51

Sowieso moet je al die lijsten niet te serieus nemen.

Gast
Duco van Deugen
december 20, 2020 11:25

Iemand weleens gehoord van The Beatles? Zonder die gasten had er vermoedelijk vandaag helemaal geen popmuziek bestaan. Die gasten zouden toch zelfs in 2020 de top-2000 nog moeten domineren.
Ben ik nou gek of hebben de huidige muziekgeneraties totaal geen smaak en/of historisch benul of besef?

Gast
Pettie Fart
december 20, 2020 11:30
Antwoord op  Duco van Deugen

Nee hoor, jij bent niet gek. Je hebt he-le-maal gelijk!

Gast
Kuis
december 20, 2020 11:38
Antwoord op  Duco van Deugen

Het laatste Beatles concert was 50 jaar geleden. Iedereen die jonger is dan 50 is niet met de beatles opgegroeid. Voor hen is “de beatles” op z’n best die “goeie band die hun ouders leuk vonden”.
Die mensen stemmen op HEEL VEEL andere bands voordat ze er zelfs maar aan denken om de Beatles de top2000 in te stemmen…

Gast
Paul Lamote
december 20, 2020 12:53
Antwoord op  Kuis

Dat geeft natuurlijk aan hoe betrekkelijk dit soort verkiezingen zijn.

Gast
Anon
december 20, 2020 11:39
Antwoord op  Duco van Deugen

We rijden ook niet allemaal meer in een Ford T

Gast
Opa Jantje
december 20, 2020 12:09
Antwoord op  Duco van Deugen

Beste Duco.
Ik draai reeds een halve eeuw mee dus ik ken de Beatles van dichtbij om het zo te zeggen en ik vind de muziek van de Beatles echt helemaal kut dus ik zou er never nooit op stemmen of ook maar één liedje van de Beatles aanvragen.
Wings van P. McCarthy was niet zo slecht nog, weetjenogwel? en John Lennon vind ik persoonlijk een muzikale terrorist met dat gepiep van hem. Dus nee. Het ligt niet vast in een leeftijdsgroep of een generatie om een bepaalde muziekstroom positief te waarderen denk ik.

Gast
azijnzeiker
december 20, 2020 16:14
Antwoord op  Opa Jantje

Ben je echt pas 50?, was ik nog maar zo jong. Het mooie korte nummer Help vind ik nog steeds mooi om naar te luisteren.

Gast
Bericht Zonder Naam
december 20, 2020 11:17

Die hele TOP2000 is één grote farce. Bij het stemmen kun je nummers uitzoeken uit een database. Hier zouden m.i. alle nummers in moeten staan die ooit in de TOP40 hebben gestaan. Maar dat is dus bij lange na niet. Een voorbeeld: BZN komt in die hele database niet voor. Even afgezien wat je van die muziek vind (dus die commentaren kunnen achterwege blijven), ze hebben wel samen met Madonna de meeste TOP40 hits op hun naam staan en hebben zeker in de jaren 70 en 80 minimaal net zo’n grote stempel op de NLse popmuziek gezet, als de Cats en George Baker, die wel te kiezen zijn. De te kiezen nummers zijn dus vooraf uitgekozen en gedefinieerd. Ok, je kunt titels zelf toevoegen, maar die maken natuurlijk geen schijn van kans. Hoezo eerlijke stemming?
Dat nummer van DiRect is prachtig en past bij 2020, maar je kunt je inderdaad afvragen hoe dat ineens zo hoog heeft kunnen eindigen…

Gast
tevee
december 20, 2020 11:31
Antwoord op  Bericht Zonder Naam

Als je Radio2 moet geloven, is Kensington de beste band sinds Queen. Zo ook dat Jacqueline Govaert bij elke scheet op 3FM/BNNVARA te horen is. En van Miss Montreal werd gefluisterd dat zij het met Giel B. het bed gedeeld had, zoveel airplay dat zij kreeg. Nooit één radiohit gemaakt. Is van alle tijden.

Gast
Keta Minek
december 20, 2020 12:00
Antwoord op  tevee

Gadverdamme, Miss Montreal zou ik mijn hond nog niet op los laten gaan. Meest overschatte ‘zangeres’ van NL. Net als Van Velzen enkel doorgebroken vanwege een beperking.
Jacqueline daarentegen is een wilde. Die neukte in de Krezip hoogtijdagen meer in t rond dan menig mannelijke rockster dan ook. Liet zich door ‘fans’ graag in haar reet neuqen. Jaja, die brave meid he, tis wat.

Gast
West
december 20, 2020 20:23
Antwoord op  Bericht Zonder Naam

Het is ook een schande dat BZN er niet in staat, samen met the Golden Earring the Cats George Baker Sellection waren. of zijn ze nog de trots van Nederland traden op in heel de wereld .Als het oude Veronica op zee nog had bestaan , was dit nooit gebeurt , dan was er nog jaarlijks de top allertijden, met alle hits vanaf januari 1965 en hoorde je na de zangeres zonder naam ook die andere grote hits van allerlei artiesten
zonder te boycotten! Men trapt altijd op de muziek van Volendam ,maar de getalenteerde musici componisten met hun melodieuze werkjes komen wel uit het vissersdorp, en omstreken ,en Piet Veerman, Carola Smit ,Annie Schilder, of Maribel wel veel mooier dan al die Hollandstalige Nederpop
zanggroepen waar de vreemste onnederlandse teksen voorbij komen zoals , vandaag is rood, de kleur van je lippen !
en nog meer van die teksten ,,, wie verzint zoiets ?

Gast
Popped up
december 22, 2020 12:14
Antwoord op  Bericht Zonder Naam

In de muziekwereld draaid het alleen om de poen. De beste zanger van de Wereld heeft zelfs zijn rug toe gekeerd. Deze gast kan meer dan 6 octaven zingen en was bij de beste zanger van de Wereld al snel klaar met deze muziek kenners. Zoek maar een op Dimash Kudaibergen the 8 octave man. In Nederland hebben wij ook mensen die denken dat ze verstand hebben van muziek. Het draaid alleen om de poen.

Gast
Pettie Fart
december 20, 2020 11:14

Een band als Di-Rect verdient het om hoog te eindigen. Muzikanten met ECHT talent die al jaaaaaaren aan de weg timmeren maar vrijwel nooit een podium krijgen.
Nee, een Samantha Steenwijk [noem eens 1 hit van haar op], Kleuter Hazes en een Rene Le Blanc of hoe die mafklapper mag heten geven we dagelijks zoveel aandacht dat niemand nog weet wat ze eigenlijk doen naast het smeken om aandacht. Tokkies maken ‘ we’ groot, ECHT talent, daar kijkt men niet naar om.
Dit land is om je kapot te schamen!

Gast
Piepmuis
december 20, 2020 23:03
Antwoord op  Pettie Fart

Di-rect heeft op alle mogelijke manieren een te groot podium gekregen.

Gast
Cees
december 20, 2020 11:12

Ach ja Kicken… pffff

Gast
Jan van Eerten
december 20, 2020 10:47

Die Kicken kan beter afKicken

Gast
Cees
december 20, 2020 10:40

Zijn die radiojongens een keertje uitgelachen.

Gast
Geox
december 20, 2020 10:32

Kicken zegt soms rare dingen, maar soms ook niet. Eeen figuur als Kicken is in elke sector en elke organisatie nodig om die organisatie te behoeden voor een teveel aan zelfgenoegzaamheid, corruptie en wensdenken.

En dat zo’n top2000 doorgestoken kaart is lijkt me duidelijk. Al jaren.

Gast
Bars
december 20, 2020 10:30

Kicken is al jaren geleden aan zijn retour begonnen . Het enige wat dan rest is rellen , onwaarheden en hersenspinsels eruit te gooien. Hij schaart zich in een rij met andere vage mensjes die niets kunnen maar wel graag aandacht willen.

Gast
Tjonge
december 20, 2020 10:27

Het zijn ook behoorlijk typische Radio 2 liedjes. Zo’n beetje alle Radio 2 dj’s waren er het afgelopen jaar lovend over. De lijst en de stemming is niet direct gemanipuleerd maar de actieve promotie van de liedjes is wel duidelijk geweest. Tja, als een dj enthousiast is over een liedje is mag hij/zij dat toch uiten. En de toekomst zal ons leren of het blijvertjes zijn.

Gast
Hupsakees
december 20, 2020 10:26

Die hele Top 2000 interesseert me sowieso geen reet.
Maar die Patrick Kicken, dat is wel een echte kneus.
Zal er wel her en der uitgeknikkerd zijn vanwege gebrek aan talent (dan moet je wel heel slecht zijn bij de radio)
En nu schopt hij wild om zich heen, om toch maar genoeg hits te krijgen op zijn social media.

Gast
ome H
december 20, 2020 10:21

Voor plaatjes die nu populair zijn hebben we de top-40 voor, top 2000 is toch voor nummers waar mensen goede herinneringen aan hebben over gehouden? Heb altijd al gevonden ďat ze nieuwere nummers moeten ‘blocken’. Ik vind dat je 2020, 2019 en 2018 moet uitsluiten.

Gast
Idioot
december 20, 2020 10:21

Patrick, Rob Stenders zou toch ook naar Veronica gaan? Heb je nog meer weetjes, “ik denk”-datjes en andere vermoedens? Hou ze lekker voor je

Gast
Anaal_digitaal
december 20, 2020 10:20

Dus Patrick is nu ook een complotwappie

Gast
Oke
december 20, 2020 10:20

Ik heb ‘t lied nog nooit gehoord en zou het ook niet herkennen.

De Top 2000 is hoe dan ook gewoon de jaarlijkse samenstelling van de Nederlandse wansmaak. Dus in dat opzicht is alles prima in de lijn der traditie. Of ‘t nou wel of geen doorgestoken kaart is.

Gast
Stefie
december 20, 2020 10:19

Die top 2000 zou moeten gaan om de beste muziek ooit gemaakt. Nou dat was de eerste keer dat het uitgezonden werd redelijk weergegeven.
Maar die top 2000 is inmiddels allang aan gort geholpen omdat iedereen z’n iegen troep kan storten. Dat heeft dus niets te maken met de beste muziek aller tijden. De meesten zijn allang verdwenen.

Gast
Dada
december 20, 2020 10:17

Net als die toppositie van Boudewijn de Groot. Nergens een hit maar in babyboomer top 2000 op 1. Zo nep.

Gast
ZesEnVeertig
december 20, 2020 12:47
Antwoord op  Dada

Dus geen hit geen notering?

Wanneer stond Stairway to heaven ook alweer in de Top 40?
Oh wacht…. nooit.

Gast
Lee King
december 20, 2020 10:16

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen..

Gast
Jantje
december 20, 2020 10:15

Nou ik weet niet of met direct aan de lijst heeft gerommeld maar er wordt via tal van middelen gemanipuleerd

  • Door maar een selectie van nummers beschikbaar te stellen waar je uit kan kiezen
  • Je kan zelf nummers toe voegen voor je eigen gevoel maar hebben natuurlijk 0 kans omdat je nooit aantallen bij elkaar krijgt (tenzij lobby)
  • Lobby acties voor individueel nummers/artiesten
  • In de stemweek specifiek nummer te gaan promoten

Het gaat uiteindelijk voor het gevoel en niet of het uiteindelijk nu allemaal statistisch klopt

Het zou wel veel leuker zijn als men zelf geen lijst meer aan draagt maar mensen helemaal uit zichzelf 35 nummers moeten aan dragen. Dan hou je alleen muziek liefhebbers over en zou het allemaal veel spannender maken echter denk dat je dan met heel veel nummers komt de zitten die allemaal weinig of evenveel punten hebben en je geen volgorde meer kan bepalen maar dat is veel te eng voor Radio2 want dan haken wellicht veel luisteraars af.

Gast
Jaap Aap
december 20, 2020 10:09

Ongetwijfeld. Maar wie is de nietszeggende Jelte vd Groot?

Wat een praatjesmaker, maar ondertussen een enorme kneus zo te lezen….

Gast
Wendy's dealertje
december 20, 2020 10:07

Die hele top2000 is ongeloofwaardig

Gast
Top Tien
december 20, 2020 10:08
Antwoord op  Wendy's dealertje

☑️CHECK

Gast
Morris
december 20, 2020 10:06

Hahaha, gevalletje voor verwijt de ketel?
Mooi dat dit dus na twee dagen al op straat ligt.
Eerlijk duurt het langst.
De luisteraar is niet gek.

Gast
Morris
december 20, 2020 10:07
Antwoord op  Morris

Gevalletje Pot verwijt de Ketel.

Wat deed de spellingscontrole….???

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen