Historische dag in radioland: Qmusic is nu de állergrootste

Het is een historische dag in radioland. Ruim vijftien jaar na de lancering is het Qmusic gelukt om door te stoten naar de koppositie: de zender van Mattie Valk en Marieke Elsinga is nu de állergrootste.

Mattie Valk en Marieke Elsinga Beeld: Qmusic

Qmusic was al enige tijd marktleider in de belangrijkste commerciële doelgroep, maar in de algemene brede doelgroep bleef NPO Radio 2 pontificaal op nummer één staan. Dat is vandaag anders: in de meest recente luistercijfers, over de periode oktober-november, bekleedt Qmusic de koppositie met 11,8 procent marktaandeel.

Hoogste marktaandeel ooit

NPO Radio 2 daalt met 0,1 procentpunt naar eveneens 11,8 procent marktaandeel, maar had een lager weekbereik. Het weekbereik van Qmusic is 2,9 miljoen luisteraars, ten opzichte van 2,4 miljoen voor NPO Radio 2. “Nooit eerder bereikte Q zo veel mensen”, laat de zender weten.

De radio top vijf bestaat verder uit de twee Talpa-zenders Radio 10 (9,9 procent) en Radio 538 (9,7 procent), gevolgd door NPO Radio 1 (8,3 procent). Vooral de luistercijferval van 538 is pijnlijk: die zender zat een jaar geleden nog op 11,3 procent.

20-49

In de belangrijke doelgroep 20-49 jaar overstijgt het marktaandeel van Qmusic zelfs de magische grens van 20 procent, namelijk 20,5 procent. Dit is al twintig jaar geen enkele radiozender meer gelukt. Het betekent een stijging van 31 procent ten opzichte van vorig jaar.

Dave Minneboo, programmadirecteur Qmusic, legt uit: Elke maand zijn we opnieuw verbijsterd door de prachtige scores. Het marktleiderschap in de brede doelgroep 10+ hadden we nog niet voor mogelijk gehouden!”

“Het is een gek jaar en we vinden het heel fijn dat we met onze positieve radio 2,9 miljoen luisteraars per week een goed gevoel kunnen geven. En dat zij dat weten te waarderen. In de doelgroep 20-49 jaar zijn we zelfs 25% groter dan de nummer twee (Radio 538, red.).”

Q-prominenten lyrisch

Qmusic-boegbeeld Mattie Valk kan het niet geloven. “En zo komt de allerlaatste- onverwachte- stoute droom, op de valreep van 2020, alsnog uit. LOVE IT 🔥”, zegt hij op Twitter.

Collega-dj Domien Verschuuren: “Waanzinnig. 🤩”

Q-programmadirecteur Dave Minneboo: “Nummer 1 van iedereen ✅.”

En Q’s muziekbaas Rob Ester: “Het grootste radiostation van Nederland. Dat zijn wij.”

‘Alles ingepikt van 538’

RTL Boulevard-ster Luuk Ikink, in zijn vrije tijd radionerd, vindt het opvallend. “Q stijgt in een jaar 2,3 procentpunt. Allemaal ingepikt van 538. Wordt interessant jaar, R2 gaat er met de Top2000 overheen, maar wat gaat er daarna weer gebeuren! Plus: eervolle vermelding voor KINK. 0,8% daar al!”

Talpa-bobo Paul Römer liet zich onlangs nog neerbuigend uit over het succes van Qmusic. “Wij zijn met vier zenders in de achtervolging, dus dat marktleiderschap van Qmusic is per definitie tijdelijk”, sneerde hij in Broadcast Magazine. “We gaan het zeker weer terugpakken, de vraag is alleen hoe lang het duurt.”

Alle cijfers

De tweet van de trotse Q-muziekbaas Rob Ester met daarin alle cijfers in de brede doelgroep:

59 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Pieter Paardenbek
december 23, 2020 01:59

Goed dat het radio is!

Gast
Sport 7 kijker
december 22, 2020 19:46

Regionale en landelijke versies Qmusic
Wel moet bij de scores van QMusic vermeld worden dat deze cijfers zeer waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies ‘Qmusic Limburg‘ en ‘Qmusic Non-stop Maximum Hits‘ in de Randstad.
De laatste twee stations doen namelijk niet als zelfstandig radiostation mee aan de luistercijfers. De kans is groot dat luisteraars die naar de laatste twee radiozenders luisteren gewoon aangeven dat ze naar Qmusic luisteren.

Gast
aapje
december 22, 2020 18:22

Vreselijke zender. Die 2 lachende mannen staan me ook niet aan. Lijkt net cabaret.

Gast
Henk
december 23, 2020 13:47
Antwoord op  aapje

Wie?

Gast
Joop55
december 22, 2020 17:52

Zegt meer over de zouteloze muziekkennis van Nederland dan over de cijfertjes. Het op zich al dubieus dat ik overal aan me oren wordt geterroriseerd met Miley Cyrus (Disneywhore op een bal), Sanne Hans en Suus/Freek.

Kan niet wachten tot de Top 2000 begint eerdaags. Leve de NPO.

Gast
Covid sloopt de entertainment industrie, hoezee!
december 23, 2020 04:18
Antwoord op  Joop55

Zeiken over te weinig afwisseling en zoutloze muziek maar wel staan te trappelen om de top2000

Zelden een dommere comment gezien op deze site, en dat zegt wat aangezien er hier een hoop boze witte mannen racistische comments maken!

Jammer genoeg heeft covid nog niet huis gehouden in radio land; oh wat zou dat heerlijk zijn om de carrieres van al die kutmongolen kapot te zien gaan!

Gast
Frits Meurders
december 22, 2020 17:29

Het gaat gewoon niet goed op de Bergweg. Arrogantie, bezuinigingen en mismanagement maakte ruimte voor een nieuwe marktleider. Q is met afstand de grootste. Alle Talpa zenders zakken in 20-49. Marc Adriani moet zich echt afvragen wat zijn toegevoegde waarde is daar. Wellicht een goed moment om weer lullige discoliedjes te gaan draaien van belastinggeld. Ik zie het met het huidige team niet goed komen. Ook niet door de komst van zijn vriendinnetje Coco.

Gast
Ra de Maker
december 22, 2020 18:28
Antwoord op  Frits Meurders

Römer laat het allemaal maar gebeuren. Talpa, onverkoopbaar en ook nog eens onbestuurbaar!

Gast
Harry:-D
december 22, 2020 17:05

En dat die Marieke zo heerlijk boertig is

dat maakt haar ook zo… zo… authentiek…

Gast
Ra de Maker
december 22, 2020 15:26

En vergeet Veronica niet. Die peperdure ochtendshow met Judas, Niels en dat gierige meelopertje Rick, doet de cijfers voor deze zender ook al niet positief kantelen. Het management van Talpa zal wel weer een goed excuus weten te vinden. Hoe lang blijft John hier nog in geloven.

Gast
Klaploper
december 23, 2020 04:19
Antwoord op  Ra de Maker

Radio veronica heeff maar een playlist lijkt het wel, zo’n beetje alles wat saai is uit de jaren 80….

Gast
Gerit
december 22, 2020 15:12

Kink heeft SLAM! Bijna ingehaald en dat zonder FM frequentie knap

Gast
Gerit
december 22, 2020 23:38
Antwoord op  Gerit

Maar SLAM! Groeit wel weer nu ze Daniël Lippens terug hebben gehaald en er een soort avondploeg terug komt

Gast
[MikoS]
december 22, 2020 14:13

Hoe ironisch: in 2004/2005 was Qusic nog Noordzee FM, het sterrenkanaal van John de Mol, dat qua marktaandeel onder de middenmoot bleef dobberen. In die zin vergelijkbaar met SBS en Tien.

In 2005 nam John de Mol marktleider, Radio 538 over voor naar verluid honderden miljoenen. De vraag is of hij dit ooit terug heeft kunnen verdienen.

Als gevolg van deze overname moest John de Mol Noordzee FM van de hand doen, vermoedelijk voor een prikkie. Anders zou er volgens de autoriteiten te veel macht komen te liggen bij Talpa Radio.

Probleemkind Noordzee werd Qmusic en John de Mol ging er met het marktleiderschap vandoor. Nu 15 jaar later haalt Qmusic Radio 538 in.

Gast
anonymous
december 22, 2020 14:03

On-ge-loof-lijk
Radio is dus echt dood in Nederland

Gast
Zomaar een persoon
december 22, 2020 13:21

Saaie radio, liefdeloos muziekbeleid. Maar goed, zo horen mensen het nou eenmaal graag. Die playlists komen niet uit de lucht vallen, het wordt allemaal tot in de details onderzocht.

Gast
fag
december 22, 2020 14:02
Antwoord op  Zomaar een persoon

nee meen je dat nou? Goh, zou daarom sweet but psycho zo vaak gedraaid worden?

Soms wordt er ook “betaald”, als je begrijpt wat ik bedoel, bij de radio werken namelijk “muziek samenstellers”.

Leuk he, radio?

Zo nep als het maar kan! Mede dankzij u moet ik dus KUTMUZIEK luisteren op mn werk en in de auto

Gast
Zomaar een persoon
december 22, 2020 14:11
Antwoord op  fag

??? Ik mijd Q Music iig zo veel als mogelijk, en dat van die muzieksamenstellers dat wist ik ook al. Die baseren hun playlists op een mix van de jou genoemde omkoping (was mij al lang bekend) en de door mij eerder genoemde luisteronderzoeken, waaruit dan steeds weer komt dat interessante muziek luisteraars weg doet zappen naar een ander kanaal. Het levert uiteindelijk radio op waar ik nog net niet van in slaap val.

Gast
patrick 18 cm xxl
december 22, 2020 13:20

Die Marieke lijkt op deze foto op een geestelijk gehandicapt jongetje en mattie lijkt op een hamster.

Gast
Zomaar een persoon
december 22, 2020 13:30
Antwoord op  patrick 18 cm xxl

Marieke komt in Boulevard beter over dan als radio-dj, of op die reclameposters en promo-foto’s die daaraan gekoppeld zijn. Daar zit ze wel heel erg in een ‘ik moet altijd lachen, want de baas wil dat zo graag’-keurslijf.

Gast
hans klok
december 22, 2020 18:25
Antwoord op  Zomaar een persoon

Andere baan zoeken?!

Gast
Sjimie
december 22, 2020 12:00

Wij, bij de socialewerkplaats, liggen altijd blauw van het lachen bij coen en sander, dat gaan jullie ons niet afnemen?

Gast
Koen
december 22, 2020 11:53

..en dat met de twee meest irritantste mensen van Nederland, Mattie Valk en Marieke Elsinga. Ik wordt zo moe van die twee. #zucht

Gast
Ku t
december 23, 2020 04:21
Antwoord op  Koen

Ze horen zichzelf anders graag!

Gast
StefanV
december 22, 2020 11:49

3FM wordt niet eens meer genoemd. Na een heel kleine opleving nu opnieuw gezakt naar 2,2 procent. Hoog tijd voor een nieuwe zendermanager daar. Leuk om te zien dat Kink het zo goed doet.

Dat Q Music nu de populairste zender van Nederland is, zegt alles over de totaal verrotte muziekcultuur in dit land. Iets vrolijkers kan ik er niet van maken. Q draait de hele dag veilige Top 40-formulepop. Dodelijk saai en veilig. Past perfect bij een land zonder smaak en durf.

Gast
Ron
december 22, 2020 11:53
Antwoord op  StefanV

Helemaal mee eens.

Gast
Margje
december 22, 2020 22:32
Antwoord op  StefanV

De meeste mensen die muziek naar hun eigen smaak willen luisteren zetten überhaupt geen radio op. Dus nu Spotify gemeengoed is mag dit toch niet erg verbazen.

Gast
Bart
december 22, 2020 23:03
Antwoord op  Margje

Radio en Spotify kan en zal nog heel lang naast elkaar bestaan. Onzin dus wat je zegt.

Gast
Margriet
december 23, 2020 04:23
Antwoord op  Bart

Jajoh en anders verhuizen die twee irritante zelfpijpers van Q (m&m) toch gewoon lekker naar spotify met ren soort livestreampodcastvlogblognweet ik het.

Nederland moet en zal gebukt gaan onder het verschrikkelijke stemgeluid van die hamster en dat paard

Gast
Brigitte
december 22, 2020 11:36

De bezem door 538 dat zal ze leren!

Gast
Alex
december 22, 2020 11:30

538 had zichzelf al lang opnieuw moeten uitvinden.
Ze zijn te lang door gegaan met een middelmatige programmering en muzieksamenstelling en die neerwaartse spiraal zal nog wel een tijdje blijven.
Een beetje het 3FM van 5 jaar terug.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Alex
Gast
Koen
december 22, 2020 11:56
Antwoord op  Alex

ach FC Barcelona wordt ook niet altijd landskampioen maar dat maakt ze nog geen slechte ploeg.

Gast
Alex
december 23, 2020 10:59
Antwoord op  Koen

Ik zeg ook niet dat de slecht zijn, maar op dit moment is het niet meer 538 in topconditie zoals 5 jaar terug.

Gast
jmp
december 22, 2020 11:24

Hulde! Maar laat ze zich daar wel realiseren dat dat vooral is gekomen door de werkelijk tótale armoede van al die andere radiostations. Minst slechte is wat dat betreft een beter kwalificatie.

Gast
Kip
december 22, 2020 11:07

Sinds Mattie zijn collega naaide door achter zijn rug om een contract te tekenen heb ik niet meer naar Qmusic geluisterd. Ik gun het Marieke wel, maar vervang die schijnheilige mafkees naast haar.

Gast
Ron
december 22, 2020 11:04

Blijkbaar heel veel studenten in dit land. Q Music, de zender voor en door studenten. Meer kan ik er niet van maken. 3FM is echt over en sluiten nu, strik er om en afvoeren van FM in ieder geval.

Gast
Media Nederland wordt overgenomen door de Belgen
december 22, 2020 10:48

Nog heel even en alles in de media wereld is Belgisch.
Of we daar nu zo blij mee moeten zijn……

Gast
Neo
december 22, 2020 10:56

Zeker als je weet dat die Belgische bedrijven aan het handje van de EU lopen omdat ze afhankelijk zijn van subsidies vanuit Brussel.
Zo verlies je onafhankelijke journalistiek en dat is catastrofaal.

Gast
Bart
december 22, 2020 23:01

Die Belgen zijn in elk geval een stuk creatiever dan de meeste Nederlandse makers.

Gast
Neo
december 22, 2020 10:28

Stop eens snel met gemeenschapsgeld in 3FM te pompen. De zender is overbodig.

Gast
jmp
december 22, 2020 11:25
Antwoord op  Neo

Eens, datzelfde geldt voor al die bedrijven geld pompen in al die commerciële flutzenders.

Gast
MolTalk
december 22, 2020 10:19

Het is natuurlijk niet zo moeilijk, aangezien 538 z’n eigen graf graaft door allen maar te blijven teren op oude glorie. Die Coen (als ie niet overspannen is) en Sander kan echt niet meer, Frank Dane zal nooit een Evers worden, het is 1 ingekakte, volgevreten bende daar, daar win je nooit de oorlog meer mee.

Gast
Edy
december 22, 2020 10:19

Opvallend, Radio 5 heeft 5,9% (niet op FM) en Radio 3 heeft 2,2% (wel op FM). Radio 3 is op jongeren gericht, waarvan gezegd wordt dat deze alleen nog maar digitaal luisteren. Geef dan de FM frequentie van Radio 3 aan Radio 5.

Gast
oja
december 22, 2020 10:10

Ik luister ook veel Q. Kerstzender, Top40… betere mix dan al die zeikerige deuntjes op Sky en popijopi’s en wannabees op 538. Q is sympathiek. De Talpazenders niet. Achtervolging volgens Romer, sure, dat zal nog lang zo blijven.

Gast
Rita
december 22, 2020 09:48

Qmusic kleuterradio

Gast
kevin puskop
december 22, 2020 09:45

ik begin mij serieus af te vragen of deze website wel echt nieuwswaardig is en hoeverre ik dit nog serieus moet nemen……

“De zender van Mattie en Marieke”…… Euhmmm, nee, hun twee zijn geen eigenaar van Q music, dat is DPG media, UIT VLAANDEREN!!!!! Q music is van een stel Belgen, niet van Nederlanders! Lekker voor jullie!!

Netzoiets als dat deze site roept dat Lucille Werner aanstaand kamerlid is terwijl ze nog gekozen moet worden (wat niet gaat gebeuren!).

Ik noem dat: op de feiten vooruit lopen!

Gast
Sport 7 kijker
december 22, 2020 19:43
Antwoord op  kevin puskop

Misschien kun jij ook gewoon Nederlands leren, want “de zender van Mattie en Marieke” betekent gewoon dat zij de boegbeelden zijn van die tent. Je kunt van NPO radio 4 toch ook zeggen dat het “de zender van Mozart en Bach” is?

Gast
Kevin puskut
december 23, 2020 04:28
Antwoord op  Sport 7 kijker

Misschien kun jij ook gewoon je lekijke bek dichtgouden domme nukubu iwab (nutteloze kut burger ik weet alles beter).

Heb je je reactie met een rood aangelopen hoofd getypt, keihard op enter gedrukt en toe gedacht je

“zo!!!!!!!!! Dat zal hem leren!”

Pffffffffffffff

Mozart en bach zijn allang dood dus radio 4 is niet van hun! Radio 4 is van de NPO!

Gast
Ne-ll-y
december 22, 2020 09:43

Gefeliciteerd NPO radio 2!

Gast
Karel
december 22, 2020 09:43

Als je 6x roept dat je de grootste bent ook al ben je dat niet en het nog een keer doet bij gelijkspel, dan past ‘we zijn superverrast’ niet echt als reactie.

Gast
Ne-lly
december 22, 2020 09:41

Gefeliciteerd NPO radio 2!

Gast
Ik zeg niets
december 22, 2020 09:39

Top dag de mol en nu wegwezen

Gast
Tim
december 22, 2020 09:34

Talpa slechte verliezers zeg! Gaan luisteraars van vier zenders bij elkaar optellen

Gast
JobF
december 22, 2020 10:00
Antwoord op  Tim

Dat staat er helemaal niet. Er staat dat hij zegt dat als je 4 zenders hebt je een grotere kans hebt om met een van die vier de grootste te worden.

Gast
sander
december 22, 2020 10:09
Antwoord op  JobF

Daar vier zenders voor nodig hebben om dat misschien te bereiken…. Just saying

Gast
Beppie
december 22, 2020 13:25
Antwoord op  sander

Dat de vier zenders 40% pakken van de radiomarkt en Q 11% is het punt. Just… saying……..

Gast
Youri
december 22, 2020 10:54
Antwoord op  JobF

Ooh jee we hebben een Talpafan hier

Lezen, dat is precies wat hij bedoelt, maar al koop je 80 zenders, een kan er maar de grootste zijn en dat is NIET de ene van Talpa, ergo slechte verliezers

Gast
Beppie
december 22, 2020 16:48
Antwoord op  Youri

Een Talpa dan. Hoe oud ben je Youri? Volgens mij zet je moeder zo de WiFi uit dus ophoepelen. Kleuter. Net als die vreselijke burgertrutten zender van Q.

Gast
Jaap Aap
december 22, 2020 22:36
Antwoord op  Tim

En bij Q, de zender van die twee kerels in de ochtend, worden de stemmen van de regionale zenders opgeteld…

Prima dat ze de ‘grootste’ zijn, ik luister het in ieder geval niet. Bij de manier waarop ze opeens zo groot zijn geworden kun je zondermeer vraagtekens zetten…

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Jaap Aap
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen