Q verstevigt commercieel marktleiderschap, 538 kabbelt

Geplaatst op di 28 jul 2020 om 10:30

De nachtmerrie waar Radio 538 in zit sinds het vertrek van Edwin Evers is niet mals. De zender is al anderhalf jaar lang het marktleiderschap verloren aan NPO Radio 2, maar twee maanden geleden raakte ze ook nog eens het commercieel marktleiderschap kwijt aan Qmusic. In de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20 tot 49 jaar is Radio 538 niet langer de grootste, maar Qmusic. Vandaag blijkt dat Q zijn commerciële marktleiderschap verstevigt, terwijl 538 doorkabbelt.

Waar Qmusic vorige maand nog uitkwam op 16,4 procent marktaandeel, stijgt de zender van Mattie Valk en Marieke Elsinga nu door naar 18,0 procent. Het Radio 538 van Frank Dane gaat tegelijkertijd slechts van 15,9 naar 16,0 procent marktaandeel.

Deze cijfers gaan over de periode mei-juni. “In de luistercijfers zit ook de junimaand die bij Qmusic traditioneel omgedoopt wordt tot de Foute Maand. De climax was de Foute 1500 met daarin de beste nummers uit 15 jaar het Foute Uur“, aldus de zender.

Het maakt al met al duidelijk dat de glorietijd van Radio 538 echt voorbij is. Het vertrek van Edwin Evers heeft flink wat blauwe plekken achtergelaten en Frank Dane is niet het alternatief waar Nederland voor warmloopt.

De commerciële top vijf wordt afgemaakt door NPO Radio 2 (12,7 procent), Radio 10 (10,4 procent) en Sky Radio (9,2 procent).

In de algemene doelgroep (6 jaar en ouder) blijft NPO Radio 2 de koning met 12,6 procent en volgen Qmusic (10,6 procent), Radio 538 (10,6 procent), Radio 10 (10,5 procent) en Sky Radio (7,5 procent).

De 6+-cijfers vindt u hier, de 20-49-cijfers hier.

Foto: Q, Talpa








20 Reacties op “Q verstevigt commercieel marktleiderschap, 538 kabbelt”


  1. J.P.

    Wie is die travestiet naast Mattie?

  2. Johan

    Dat is transgender Marieke.😂

  3. Geox

    Hoe die cijfers tot stand komen is echt een middeleeuws lachertje.
    De methode rammelt aan alle kanten.
    Ze vragen aan mensen of ze radio geluisterd hebben…net zo betrouwbaar als onderzoeken naar se ks en geluk.

  4. Zomaar een persoon

    Nog tweetiende punt lager, en 3fm zit onder de twee.

  5. Anne

    NPO3FM weer gezakt, marktaandeel van 2,2 naar 2,1% en op jaarbasis van 2,7 naar 2,1%

    Mevrouw Alles?
    Tja dat krijg je met identity politics

  6. Zomaar een persoon

    Sharid Alles: “Ik ga nergens heen”, in reactie op de lage luistercijfers (februari). Ik help het haar hopen. Met Kink schiet het trouwens ook niet op.

  7. Anne

    Identity politics is de identiteit boven het kunnen plaatsen. Dus bijvoorbeeld iemand op een bepaalde positie vanwege zijn identiteit en niet vanwege zijn kunnen. Voorbeelden van identiteit zijn: gender, kleur, afkomst, religie, se ksuele gevoelens etc etc.

  8. JobF

    Veronica stijgt wel in alle sectoren. Vooral 20-49 stijgt het flink met 0.7%. Verder heeft radio 10 het verloren marktaandeel van radio 538 voor een deel gecompenseerd. Skyradio verliest wel elke maand weer.

  9. peter

    Momenteel heb je op 538 Wietze de Jager en Klaas van der Eerder. Wat een leuk duo is dat zeg. Veel leuker om naar te luisteren dan die Frank Dane.

  10. MolTalk

    Drolpa Radio kakt binnenkort nog verder in.

  11. T.E.D.

    16+10.4+9.2=35.6% marktaandeel voor Talpa Radio, ja nee… die zitten echt huilend in een hoekje omdat Q-Music nu de grootste zender is… denk het dus even niet he!

  12. LD

    Hahah om toch nog marktleider te kunnen zijn verzinnen we gewoon de term “ commercieel marktleiderschap” …. lachen 😀

  13. Geronimo

    Het is allemaal kleuterradio bij de commerciëlen en 3FM en bij de andere NPO-troep is het staatspropaganda. Radio heb ik alleen voor de wekker en die tien minuten zijn eigenlijk al een tranendal.

  14. StefanV

    Als de boost in de luistercijfers van Q inderdaad komt door de “foute muziek”, dan is er kennelijk meer behoefte aan die muziek dan gedacht en is die muziek dus ook minder fout dan gedacht.

  15. Jan den Ouden

    Radio Seabreeze 1395 AM ook wereldwijd http://www.radioseabreeze.nl

    voor de leukste oldies en presentaties, geen ongein of gemaakt scoren.

  16. dd

    Mattie en Marieke zijn wel prettig om te horen in de morgen, als je aan het sporten ben. Helaas bij rtl zijn het weer galbakken, zal wel aan de sfeer bij rtrl liggen.

  17. Erro

    @Peter
    Klopt ja. Wietze en Klaas zijn een enorm goed koppel (ook met rest vh team). Snel, adrem, écht grappig en niet bang om foute grappen te maken. Ontzettend lekker om naar te luisteren! Ik ga ze straks na hun invalperiode enorm missen in de ochtend.

  18. Marco55

    Zelfs Radio4 heeft meer luisteraars😊

  19. Jan de Keizer

    Ik zie dat de duivel er nog zit.

  20. Jaap Aap

    Die twee kerels pruim ik echt niet op qmusic, en die foute hitlijst al helemaal niet. Wat een pauperzender.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.