Q verstevigt commercieel marktleiderschap, 538 kabbelt

De nachtmerrie waar Radio 538 in zit sinds het vertrek van Edwin Evers is niet mals. De zender is al anderhalf jaar lang het marktleiderschap verloren aan NPO Radio 2, maar twee maanden geleden raakte ze ook nog eens het commercieel marktleiderschap kwijt aan Qmusic. In de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20 tot 49 jaar is Radio 538 niet langer de grootste, maar Qmusic. Vandaag blijkt dat Q zijn commerciële marktleiderschap verstevigt, terwijl 538 doorkabbelt.

Waar Qmusic vorige maand nog uitkwam op 16,4 procent marktaandeel, stijgt de zender van Mattie Valk en Marieke Elsinga nu door naar 18,0 procent. Het Radio 538 van Frank Dane gaat tegelijkertijd slechts van 15,9 naar 16,0 procent marktaandeel.

Deze cijfers gaan over de periode mei-juni. “In de luistercijfers zit ook de junimaand die bij Qmusic traditioneel omgedoopt wordt tot de Foute Maand. De climax was de Foute 1500 met daarin de beste nummers uit 15 jaar het Foute Uur“, aldus de zender.

Het maakt al met al duidelijk dat de glorietijd van Radio 538 echt voorbij is. Het vertrek van Edwin Evers heeft flink wat blauwe plekken achtergelaten en Frank Dane is niet het alternatief waar Nederland voor warmloopt.

De commerciële top vijf wordt afgemaakt door NPO Radio 2 (12,7 procent), Radio 10 (10,4 procent) en Sky Radio (9,2 procent).

In de algemene doelgroep (6 jaar en ouder) blijft NPO Radio 2 de koning met 12,6 procent en volgen Qmusic (10,6 procent), Radio 538 (10,6 procent), Radio 10 (10,5 procent) en Sky Radio (7,5 procent).

De 6+-cijfers vindt u hier, de 20-49-cijfers hier.

Foto: Q, Talpa

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen