Qmusic spuugt 538 in gezicht, blijft commerciële #1

Radio is slow business: anderhalf jaar na het vertrek van Edwin Evers ziet Radio 538 zijn marktdominantie sterk afkalven. Voor het eerst in de geschiedenis was niet 538, maar concurrent Qmusic vorige maand marktleider in de belangrijke commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar: een mokerslag. Helaas voor Talpa Radio zien zij het tij een maand later niet keren, want ook in de nieuwste luistercijfers handhaaft Q zich nu als de commerciële nummer één met een stabiel aandeel van 16,4 procent.

Waar Q stabiel blijft, zit 538 wel weer iets in de lift ten opzichte van vorige maand: de zender noteert nu 15,9 procent marktaandeel (vorige maand 15,3 procent). Blijft Q zijn grote rivaal deze zomer voor of herovert 538 het goud?

De commerciële nummer drie is de publieke zender NPO Radio 2 met 13,9 procent aandeel, daarna volgen twee andere Talpa-stations: Radio 10 (11,3 procent) en Sky (8,2 procent).

Al langer geleden verloor Radio 538 het marktleiderschap in de algemene, brede doelgroep. Daar is NPO Radio 2 wederom marktleider met 13,0 procent aandeel, gevolgd door Radio 10 (11,2 procent), Radio 538 (10,1 procent) en Qmusic (9,7 procent).

Van alle partijen komen er vandaag jubelberichten:

Marktleider NPO Radio 2

De luistercijfers van april en mei zijn vanmorgen gepubliceerd met mooie resultaten voor NPO Radio 2: de zender blijft met afstand marktleider. NPO Radio 2 staat al 1,5 jaar als marktleider op 10+ bovenaan de lijst.

De zender groeit in deze meetperiode ruim 1% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en komt op een prachtig marktaandeel uit van 13%. Ook in de doelgroepen 25-67 en 25-54 blijft Radio 2 marktleider.

Qmusic

Uit de nieuwste luistercijfermeting blijkt dat Qmusic het marktleiderschap in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar prolongeert. De zender werd vorige meting voor het eerst sinds de oprichting in 2005 marktleider en weet die positie te handhaven.”

In de periode april-mei scoort Qmusic een marktaandeel van 16,4%. Dat is een stijging van maar liefst 13% ten opzichte van vorig jaar, toen het marktaandeel 14,5% bedroeg. Qmusic noteert al twee jaar achter elkaar groei ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Ten opzichte van vorige meting is het marktaandeel gelijk gebleven.”

Talpa Radio

Talpa doet geen jubelbericht de deur uit voor 538, maar voor zijn nieuwe vlaggenschip Radio 10. “Met een marktaandeel van 11,2% in de doelgroep 10+ verstevigt Radio 10 in april-mei ‘20 niet alleen haar nummer 2-positie, maar de zender met de grootste hits aller tijden is hiermee ook opnieuw het grootste commerciële radiostation van Nederland.”

Radio 10 laat een groei zien van 10% ten opzichte van dezelfde meetperiode vorig jaar. Ook in haar kerndoelgroep 30-59 jaar is een forse stijging zichtbaar ten opzichte van 2019. De zender scoort deze meetperiode in haar belangrijkste doelgroep een marktaandeel van 14,2%, een groei van 12%.

RadioCorp

RadioCorp, het bedrijf achter ‘kleintjes’ 100% NL en SLAM!, is ook blij. “100% NL laat in de meest recente meting van het luisteronderzoek een bijzondere stijging zien. Het radiostation met de beste muziek van Nederland heeft op dit moment een marktaandeel van 3,9% in de doelgroep 20-49. Dit is ruim 25% hoger ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden.

En: “De luistercijfers van SLAM! blijven stijgen. Zowel in de doelgroep 20-49 jaar als in de doelgroep Millennials ziet SLAM! de luistercijfers stijgen. Het marktaandeel in de leeftijd 20-49 ligt momenteel op 2,6%.

De cijfers van maart-april (6+), klik voor vergroting. De 20-49-cijfers vindt u hier.

Foto: Qmusic

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen