Erik de Zwart adviseert te stoppen met Radio Veronica

Erik de Zwart adviseert Talpa Radio, het dominante radiobedrijf van mediamiljardair John de Mol, om te stoppen met Radio Veronica. Er zou een nieuwe jongerenzender voor in de plaats moeten komen. Dat zegt hij in de podcast Van Je Af Is Harder van Joost Strootman. De Zwart, die tussen 2014 en 2016 zelfs aan het roer stond bij Radio Veronica, vindt de luistercijfers van het station heel slecht. “Radio Veronica scoort voor geen meter”, zegt hij onomwonden.

De radiobekendheid stopte als Veronica-baas toen de zender werd overgenomen door John de Mol, met wie hij na meerdere samenwerkingen inmiddels gebrouilleerd is. Op het moment dat De Zwart vertrok, stond het marktaandeel van Radio Veronica op 4,7 procent. Inmiddels is daar nog maar 3,5 procent van over, ondanks het aantrekken van grote, dure namen als Giel Beelen en Wilfred Genee.

Als het aan De Zwart ligt, verdwijnt Radio Veronica uit de ether. “Het heeft helemaal niets meer te maken met vroeger. Je kunt ervoor kiezen om er samen met Wilfred Genee een soort voetbalzender van te maken, maar ik zou Radio 10 erop zetten. Dan kun je op de frequenties van Radio 10 een jongerenzender starten en dan laat je Radio 538 wat breder worden. Het is heel slecht dat John de Mol vier radiozenders heeft, waarvan er geen eentje op nummer 1 staat. Dat kan niet.

Radio Veronica bestond vorige maand precies 60 jaar. Het huidige Radio Veronica is net als Radio 538, Sky Radio en Radio 10 onderdeel van Talpa, het mediabedrijf van John de Mol.

Van Je Af Is Harder is een podcast waarin Joost Strootman regelmatig iemand uit de radiowereld interviewt. In het interview vertelt Erik de Zwart verder onder andere over zijn bizarre interview met Freddie Mercury van Queen, de wilde jaren ’80 waarin alles kon, het opstarten van Radio 538 en zijn breuk met John de Mol.

Foto: Qmusic

57 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Ex DJ
juni 6, 2020 22:43

Wat een negatieve reacties, is er dan niets positiefs te melden?
Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet.
😊

Gast
Paul S
juni 6, 2020 20:03

Op internet luister ik naar: Lx classics, radio mi amigo, radio Monique, up40 radio,
Grolloo radio, radio extra gold, radio 192

Gast
JAN
juni 6, 2020 16:38

@Sander over J de M gesproken, goeie bazen bestaan niet je hebt slechte bazen en hele slechte als het om sport of business gaat, dan heeft men geen vrienden !

Gast
Sander
juni 6, 2020 13:10

Nou JAN dat gaat RTL evengoed wel.

Talpa blijft een klotebedrijf zonder hart voor het personeel.

Gast
HB
juni 6, 2020 11:51

Zet Arrow maar op de frequentie van Veronica, we love music zegt Veronica maar waarom dan zoveel ge O.H.

Gast
JAN
juni 6, 2020 11:18

@ SANDER dan gaat RTL ook ten onder

Gast
Sander
juni 6, 2020 08:04

De stekker kan uit heel Talpa als je na een reorganisatie de kern van het probleem, het middel en micromanagement in dienst houdt en de goede ontslaat.

Gast
Solidarikots
juni 6, 2020 07:39

Erik is racistisch.

Gast
Jack
juni 6, 2020 07:24

Radio maken is nu een hobby geworden, ook ik ben een radio station begonnen voor de lol omdat dat nu legaal kan, kost wat geld, maar dat heb je met iedere hobby. Mijn kinderen 18 en 21 luisteren en niet naar, die snappen mij niet, muziek luister je via internet zeggen ze. Dus zet ik er maar een internet stream bij. Met een 100 watt AM zender en een internet stream heerlijk bezig zijn. En de FM zal niet lang meer op zich laten wachten, dat zal ook beschikbaar komen als radio op
Dab+ overgaat. (Radio gewoon zien al hobby, niet meer en niet minder)
Voor de liefhebbers, radio POPCORN zendt nu nog onregelmatig uit op
1098 kHz regio Rotterdam. O ja, er is ook een internet stream.

Gast
Chelsey
juni 5, 2020 23:02

Stoppen met radio Veronica om daarvoor in de plaats een nieuwe radiozender op te gaan starten die anno 2020 gericht moet gaan worden op jongeren? En dat moet dan werkelijk als serieus advies gezien worden van Eik de Zwart aan John de Mol? Droom in dat geval maar lekker rustig verder beste Erik. Met zo’n ongevraagd gratis advies, die alleen van jou kan komen, is het overduidelijk dat óók jouw tijd al lang geleden voorbij is gegaan! Misschien dat je je in het vervolg maar beter kunt gaan richten op je verzameling treinen om jezelf daarmee zoet te houden beste jongen!

Gast
Johm
juni 5, 2020 22:26

Ooh heerlijke zin…

Het is heel slecht dat John de Mol vier radiozenders heeft, waarvan er geen eentje op nummer 1 staat. Dat kan niet.”

Scheelt dat SBS goed scoort haha

Gast
Joop55
juni 5, 2020 22:03

De Zwart is net zulke vergaande glorie als Veronica zelf.

Gast
Derhal Flynn
juni 5, 2020 21:42

Dat meen je niet?
Zijn alle zenders en alle radio stations van Talpa in de afgelopen tijd echt allemaal verworden tot dezelfde middelmatige eenheidsworst?
Dat kan toch niet als je als succesvol miljonair alle beste programmamakers en radio-dj’s inhuurt?
Ongelofelijk dit.
Mijn wereld stort helemaal in.

Gast
MediaPrak
juni 5, 2020 21:06

In deze podcast gaat De Zwart behoorlijk tekeer tegen z’n voormalige werkgever De Mol. Volgens De Zwart luistert hij Max een half jaar naar zijn adviseurs om het daarna, eigenwijs, zelf te managen. Zie resultaat. John de Mol, welke Radio Noordzee en Veronica de nek omdraaide.

Gast
JAN
juni 5, 2020 20:27

by the way En bij de zeezender radio veronica in de jaren op zee , kreeg bijna iedereen een kans
(met of zonder steekpenningen want dat gebeurde toen ook al ) maar het verdwijnen van de zeezender was enigzins goed voor de gevestigde artiesten./ groepen maar de semi prof kreeg het daarna wel moeilijk !

maar anno 2020 kan je die tijd niet meer terughalen met 100,000 radiozenders
van de 1000 cd demo`s die er uitkomen van beginnende artiesten heeft er maar 10 het geluk dat het doorbreekt Alleen de grote namen worden gedraaid de meeste pluggers zien hun cd demo van beginnende artiesten nooit gedraaid zien worden, zelfs cd demos van grote Nederlandse namen uit het verleden gaan de prullebak in en dat is frusterend !

Gast
JAN
juni 5, 2020 20:16

De makke is dat adverteerders het radiolandschap aardig in hun greep hebben !
Lokaal reg. landelijk en niet landelijke zenders draaien bewust bepaalde muziek niet meer uit angst voor het wegblijven van de adverteerders , heb daar jaren last van gehad , omdat men bepaalde muziek niet op de zender wou ! Er rust een taboe op Hollandse muziek, ouwe gouwe uit de jaren 50 , en soms al 1960 omdat die muziek geen jongeren meer aantrekken ! Ouwe l*llen muziek noemen ze dat , maar hoe hypocriet als die zelfde adverteerden wel in de top 2000 willen zitten !
zij hebben het radiolandschap verpest waardoor Nederlands talent die eens geen rap house of trendy nummer maken nooit een kans krijgen

Als radiozender en vooral de p.o. moet een doorgeef luik zijn wat de platenmaatschappij uitbrengt , en daar heeft de artiest, of groep gewoon recht op
ook als ze dat meezing deuntje in het Hollands zingen ! we hebben de mond vol van dis cri mi natie ,maar als er ergens in de branche waar dat veel in voorkomt ,is het wel bij radiozenders !

Gast
By the way
juni 5, 2020 19:54

Nooit gedacht dat Erik de Zwart zijn vete met De Mol belangrijker vond dan het behoud van ‘zijn’ Radio Veronica…. flabbergasted…. heel bijzondere move

Gast
Flip
juni 5, 2020 19:46

Luister eens naar Radio Extra Gold met o.a. elke zaterdagmiddag om 13.00 u een oude top 40 aansluitend de tipparade. Ook oude uitzendingen van destijds met de dj’s en de reclames van toen.Dit geeft het echte gevoel. Gewoon 60’s 70’s en 80’s.
Overigens radio 5 is ook goed met o.a. elke dag Jeroen van inkel en de arbeidsvitaminen. Zeer gevarieerde muziek.

Gast
Cas!
juni 5, 2020 19:34

@Gerit,

CAZ! bestaat nog steeds, maar dan als internetstation. Check http://www.arrowcaz.nl

Gast
Werner
juni 5, 2020 19:22

@GeijzePillion Er is al een soort 192TV als radiozender nl. 192 Radio op het internet, die draaien muziek van 1959 tot 1974. 192TV is ook op Spotify, YouTube en Facebook.

Gast
HadieDave
juni 5, 2020 19:21

Rutger, wat heeft Slam met Veronica te maken? Gaat om een totaal andere groep jongeren. De Zwart gaat echt niet roepen dat er een ouderenzender bij moet komen.
Er is ruimte zat voor een progressieve jongerenzender.

Gast
Muziek Radio? Bestaat dat dan nog?
juni 5, 2020 19:21

Iets uit de vorige eeuw.

Gast
Rutger
juni 5, 2020 18:52

Wat een domme opmerking van de Zwart. Een jongerenzender? Moet je kijken hoe SLAM scoort met de 1,5% marktaandeel. Veronica haalt nu ruim 2x zoveel op met een 20-49 jaar station. Niet goed over nagedacht door De Zwart…blijf bij de les!

Gast
Mappy
juni 5, 2020 18:49

Talpa maakt meer kapot dan drank kan goed maken

Gast
Mappy
juni 5, 2020 18:46

John moet helemaal stoppen met radio en as het effe kan ook met TV
RADIO = NPO RADIO 2 !!!!

Gast
Bromsnor
juni 5, 2020 18:27

@Willie, Jeroen van Inkel zit ’s morgens op radio 5 bij de club van Jan Slagter.

Gast
Sjaakie
juni 5, 2020 17:56

Kom liever terug naar de publieke omroep, met coundown Nederland muziek land
goede films en series ,concerten als voorheen, trek graag mn poeplap en daar wil ik wel belastinggeld aan uitgeven

Gast
Willie van Buuren
juni 5, 2020 17:53

Ja, Waar is Jeroen van Inkel eigenlijk gebleven?

Gast
De enige echte Jaap Aap
juni 5, 2020 17:48

Klopt volledig, wat een kutzender…

Gast
Bromsnor
juni 5, 2020 17:27

De enige zenders waar ik nog wel is naar luister zijn Arrow Classic Rock en City FM. Voor het nieuws Radio 1. Op de rest is het allemaal slap geouwehoer en vaak muziek die mij niet aanspreekt.

Gast
GrijzePilion
juni 5, 2020 17:25

Gewoon van Veronica de radio tegenhanger van 192 TV maken. Dat werkt veel beter

Gast
Joop
juni 5, 2020 17:10

@Snake Charmer: De eerste fout die ze gemaakt hebben is om commercieel te gaan samen met RTL en Endermol. Ze hadden zich aan het oorspronkelijke plan moeten houden om dat alleen met Endemol te doen. RTL heeft Veronica hiermee uiteindelijk een loer gedraaid. De tweede fout die Veronica gemaakt heeft is om in 2001 uiteindelijk uit de HMG te stappen. De Vereniging Veronica dacht het zelf wel te kunnen, pure overmoed van incapabele bestuurders en graaiers bij de Vereniging Veronica.

Gast
Ron
juni 5, 2020 17:01

Van Veronica een complete nostalgie zender van maken als tegenhanger van Radio 5. Veel 60’s en 70’s dus. Radio 10 is dan de zender met 80’s en 90’s. Nostalgie scoort.

Gast
Ed
juni 5, 2020 16:53

Veronica op tv en Veronica opde radio: allebei mee stoppen.
Met alleen een, overigens oubollige, naam red je het niet.
En De Zwart begrijpt er ook niks van: jongeren luisteren allang geen radio meer en gaat ook nooit meer gebeuren!

Gast
DJ Pino von Ienie
juni 5, 2020 16:42

Binnenkort komt mijn nieuwe radiozender. Check het snel! De grootste hits en de beste clips!

Gast
Ex DJ
juni 5, 2020 16:39

Veronica weer dezelfde soort programma’s laten uitzenden als in de jaren toen het nog een zeezender was en het succes is verzekerd.
Veel gevarieerde muziek met weinig babbels, nummer aankondigen dan gelijk het 2e nummer er achteraan en weer afkondigen.
En met gevarieerd bedoel ik oud en nieuw door elkaar, met voornamelijk tijdperk 60’s t/m 90’s en er mag af en toe best wat recenters tussendoor.
Maar dan wel muziek voor iedereen boven de 30, de jongere generatie luistert toch niet naar de reguliere zenders, die zitten op streaming radio.
Het is een oude radioformule, maar de tijd is er rijp voor, ’t maar een idee.
Ik hoor graag jullie feedback.

Met vriendelijke groet,
Ex DJ.

Gast
Don
juni 5, 2020 16:33

Mee eens!

Gast
Lex Harding
juni 5, 2020 16:28

Leefde Jeroen van Inkel nog maar.

Gast
rene
juni 5, 2020 16:05

Ik heb het nare mogen meemaken om voor deze meneer te werken. Walgelijk type. Heel naar alles draait om hem en speelt mr radio. Geen omgangsvormen met mensen, arrogant en hekelt mensen continu. Nee deze meneer is overal uitgeschopt. Boulevard, Noordzee en we zien hem dus nooit meer. Alleen nu, weer over Veronica. Het ‘schip’ dat inmiddels niet alleen gezonken is, maar gecorrodeerd op de zeebodem ligt. Net waar de zender had moeten liggen inmiddels. Hij heeft wel gelijk dit keer.Trek de stekker eruit en ga op ehhh ZWART!

Gast
WEST*
juni 5, 2020 15:48

@ Paul S Dat is ook wat de massa wil horen twee oud èèn nieuw zoals in de zeezendertijd, en gewoon alles lekker door elkaar en ook gewoon de zangers z naam
er doorheen draaien en dergelijke en het oude hitje uit de jaren ver achter ons.
Jongeren radio heeft geen toekomst meer , al denken de adverteerders nog steeds dat een station jongeren gericht moet zijn
die gedachten uit een tijd zonder mp3 , spotify, podcast / internet radio , zijn achterhaald , we lopen allang niet meer met een transistor radio om de laatste hits te horen ! jongeren hebben hun eigen muziek die hebben de zenders niet meer nodig !

Gast
ton
juni 5, 2020 15:28

Ze hoeven niet te stoppen.
Luister eens naar WDR4 duitse zender ,veel muziek en weinig gelul.
Maak van veronica zo´n zelfde zender..

Gast
Robbie
juni 5, 2020 15:18

Veronica draaide altijd lekkere (rock-)muziek. Maar vandaag de tijd word er meer geluld op deze zender, dandat ze muziek uitzenden.
Vooral dat programma van Beelen en helemaal ‘s-middags met dat programma van Genee. Stoppen met veronica…goed idee

Gast
dynamische dennis
juni 5, 2020 15:08

Het toppunt van Veronica was nadat ze commercieel gingen, totdat ze Yorin werden.

Sex voor de Buch, Big Brother, Tandenborstelshow, et cetera. Theo van Gogh, Bart de Graaff, Rolf Wouters, Robert ten Brink, Evers en Jensen op de radio.

Was echt een fantastisch, baanbrekend en spraakmakend tijdperk. Ik denk zelfs het toppunt van televisie in Nederland.

Gast
Gerit
juni 5, 2020 15:06

Lekker CAZ! Terug brengen

Gast
Marianne Weber
juni 5, 2020 14:54

Zolang ze er geen muziek draaien van die mongool van een koos alberts vind ik alles best

Gast
Harry
juni 5, 2020 14:52

Alles wat Talpa aanraakt gaat stuk.

Gast
Enzo Voorthuijsen
juni 5, 2020 14:41

Talpa wilde uit ‘Veronica’ een slaatje slaan, echter luisteraars zijn niet te koop en de adverteerders blijven daarom weg.

Gast
Jan van Eerten
juni 5, 2020 14:36

Veronica is Veronica allang niet meer

Gast
Rob
juni 5, 2020 14:35

Ik vind dat erik se zwart helemaal gelijk heb het is veronica niet zo als vroeger toen ze nog piraat waren luister ik alletijd naar de zee zender maar nu niet meer mer alle dat gezeik en meneer de mol heeft de zender bijna om zeep geholpen

Gast
M@rk - Etten-Leur
juni 5, 2020 14:30

Goed zo, Erik! Je hebt gelijk de naam “Veronica” heeft totaal niks meer de maken met de vroegere zeezender en de latere Publieke Omroep.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen