Glorietijd Radio 538 voorbij, Qmusic de nieuwe koning

Bijna anderhalf jaar na het vertrek van Edwin Evers is de grootste angst van Radio 538 werkelijkheid geworden: de glorietijd van de radiozender lijkt definitief voorbij. Waar de zender van John de Mol het marktleiderschap in de brede doelgroep 6+ al geruime tijd geleden moest inleveren aan NPO Radio 2, krijgt de mollenclub nu een klap te verwerken in de belangrijkere commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar. De koning is dood, lang leve de koning: na vijftien jaar bestijgt Qmusic de troon.

Voor het eerst sinds de oprichting in 2005 is Qmusic marktleider in de adverteerdersdoelgroep: de zender komt in de laatste meetperiode uit op 16,4 procent marktaandeel tegenover de 15,3 procent van Radio 538. Er is stuivertje gewisseld en niet zo’n beetje ook: Q stijgt met 2,2 procent ten opzichte van vorig jaar, 538 daalt met 1,6 procent.

Programmadirecteur Dave Minneboo laat weten: “Ik ben ontzettend trots dat we onszelf marktleider mogen noemen. We hebben er de afgelopen tijd hard naartoe gewerkt, met een sterke programmering en met acties die dicht staan bij wie we zijn. De luisteraar staat bij alles wat we doen centraal, al sinds de oprichting in 2005. Dat we nu marktleider zijn, zet die filosofie kracht bij met de beste resultaten die we ons kunnen wensen.

Hij vervolgt: “De programmering van Qmusic staat als een huis: de ochtendshow met Mattie en Marieke, het Foute Uur, ‘music driven’ shows overdag, de middagshow met Domien, de avond en het weekend voor talenten, die we veelal zelf hebben gescout in het Q-college. We spelen het populairste radiospel, Het Geluid en sinds de komst van de Top 40 anderhalf jaar geleden hebben we ook de meest toonaangevende hitlijst van het land. We werken hier elke dag keihard voor, met alle collega’s die allemaal de eer verdienen die hen toekomt.

En Talpa Radio? Die likt zijn wonden. De pr-afdeling heeft wel een persbericht verstuurd, maar ontwijkt het 538-drama. ‘Radio 10 grootste commerciële zender van Nederland’, luidt de kop.

Het gaat hier over de algemene doelgroep 6+. Daarin handhaaft NPO Radio 2 zich als marktleider (13,4 procent), verstevigt Radio 10 zijn tweede positie (10,8 procent) en moet Radio 538 nu de derde plek delen met Qmusic (beide 9,7 procent).

De cijfers van maart-april (eerst 6+, daarna 20-49). Klik voor vergroting:

Foto: Qmusic

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen