Glorietijd Radio 538 voorbij, Qmusic de nieuwe koning

Geplaatst op di 19 mei 2020 om 9:55

Bijna anderhalf jaar na het vertrek van Edwin Evers is de grootste angst van Radio 538 werkelijkheid geworden: de glorietijd van de radiozender lijkt definitief voorbij. Waar de zender van John de Mol het marktleiderschap in de brede doelgroep 6+ al geruime tijd geleden moest inleveren aan NPO Radio 2, krijgt de mollenclub nu een klap te verwerken in de belangrijkere commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar. De koning is dood, lang leve de koning: na vijftien jaar bestijgt Qmusic de troon.

Voor het eerst sinds de oprichting in 2005 is Qmusic marktleider in de adverteerdersdoelgroep: de zender komt in de laatste meetperiode uit op 16,4 procent marktaandeel tegenover de 15,3 procent van Radio 538. Er is stuivertje gewisseld en niet zo’n beetje ook: Q stijgt met 2,2 procent ten opzichte van vorig jaar, 538 daalt met 1,6 procent.

Programmadirecteur Dave Minneboo laat weten: “Ik ben ontzettend trots dat we onszelf marktleider mogen noemen. We hebben er de afgelopen tijd hard naartoe gewerkt, met een sterke programmering en met acties die dicht staan bij wie we zijn. De luisteraar staat bij alles wat we doen centraal, al sinds de oprichting in 2005. Dat we nu marktleider zijn, zet die filosofie kracht bij met de beste resultaten die we ons kunnen wensen.

Hij vervolgt: “De programmering van Qmusic staat als een huis: de ochtendshow met Mattie en Marieke, het Foute Uur, ‘music driven’ shows overdag, de middagshow met Domien, de avond en het weekend voor talenten, die we veelal zelf hebben gescout in het Q-college. We spelen het populairste radiospel, Het Geluid en sinds de komst van de Top 40 anderhalf jaar geleden hebben we ook de meest toonaangevende hitlijst van het land. We werken hier elke dag keihard voor, met alle collega’s die allemaal de eer verdienen die hen toekomt.

En Talpa Radio? Die likt zijn wonden. De pr-afdeling heeft wel een persbericht verstuurd, maar ontwijkt het 538-drama. ‘Radio 10 grootste commerciële zender van Nederland’, luidt de kop.

Het gaat hier over de algemene doelgroep 6+. Daarin handhaaft NPO Radio 2 zich als marktleider (13,4 procent), verstevigt Radio 10 zijn tweede positie (10,8 procent) en moet Radio 538 nu de derde plek delen met Qmusic (beide 9,7 procent).

De cijfers van maart-april (eerst 6+, daarna 20-49). Klik voor vergroting:

Foto: Qmusic








36 Reacties op “Glorietijd Radio 538 voorbij, Qmusic de nieuwe koning”


  1. hoihoi

    Dat DPG MEDIA doet wel z’n werk zeg; is moederbedrijf van Q-music

  2. Robbies

    Je bent de tag ‘advertorial’ vergeten

  3. Dirkje

    Is edwin evers weg bij 538 , het zal tijd worden .

  4. hoe simpel kan het zijn

    Die stoute Belgjes toch , de gloriepluim van John De Mol komen stelen, hoe durven ze!

  5. MediaPrak

    Zo dat komt wel op een vreselijk vervelend moment voor JdM. Zijn tv imperium komt niet van de grond en nu ook een implosie van zijn radio-bedrijf. Tja 538 is echt V&D-FM geworden. Maar goed, waar blijven de ronkende persberichten van de Bergweg?

  6. Magnus Dickendorfer

    Oei oei, wel zuur voor 538. Maar was te verwachten, benieuwd wie de Mol gaat wegkopen.

  7. Captain Caveman

    Mattie, de grappigste matennaaier van de radio. Ondanks het sneaky charme offensief blijft die onbetrouwbaarheid aan hem kleven.

  8. Magnus Dickendorfer

    Overigens, radio 5 op 5% en dat voor een zender wat niet op de FM uitzend t.o.v. radio 3 wat een gigantisch FM pakket heeft en een niche zendertje is geworden.

  9. Bart

    Er is geen verschil kwa presentatie en muziek wat q onderscheid t.o.v. 538.
    Vreemd dat luisteraars dan toch de voorkeur voor q hebben. Luister je b.v naar radio 5 en dan vervolgens radio 2 dan hoor je wel een verschil.

  10. L.

    Goed nieuws voor Q! Vooral leuk dat veel dj’s zelf door de zender zijn gescoud en opgeleid. Zo zie je dat je niet altijd met al die bekende namen hoeft te werken en dat er veel meer talent is.

  11. Richard

    Q past perfect bij deze tijd, nietszeggende DJ’s met veilige muziek en simpele praatjes tussendoor. Vooral geen afwijkende mening.

  12. Cor Ona

    Wat een dag. Q is de nieuwe koning, keizer en admiraal. Ik zie dat de kleintjes van landelijk radioland 3FM, 100% NL en SLAM het heel moeilijk hebben. In combinatie met corona zal daar niet veel vet meer op de botten zitten al wordt die eerste betaalt uit de clubkas van de overheid.

  13. Jan

    Zuur voor 538, maar daar hebben ze bij Talpa al lang rekening mee gehouden. Overdrijven is ook een vak MC.

  14. Adam Curry met uitjes

    538, Q(ut)-music, allemaal zenders voor mensen (jongeren), die houden van schijtlollige dj’s met sidekicks, die hard lachen om iedere poep en scheet!
    Die moeten verplicht lachen,staat nl. in hun contract.

    Gelukkig draait het bij NPO Radio 2 wel om de muziek.

  15. Ron

    Ai dat is toch zuur voor de Talpaatjes aan de Bergweg te Hilversum. Maar het maakt niet uit waar het geld binnenkomt, in dit geval is dat nu Radio 10. 538 is out.
    3FM schiet geen steek op en in een jaar tijd niets opgeschoten zelfs niet met de nieuwe programmering die vorige maand van start is gegaan.
    Veronica staat ook muurvast, denk dat dit de eerste zender is die verkocht gaat worden in radioland. Alle ogen zijn gericht, gaan ze het roer nog 1x omgooien of verkoopt Talpa het. We gaan het mee maken.

  16. Alex

    538 is tegenwoordig ook maar een schim van de glorie dagen. De liefde voor het vak is totaal verdwenen. Het is een groot marketing bureau zonder ziel.

  17. MolTalk

    Evers zag het goed en heeft op tijd het zinkende schip verlaten. Het is ook absoluut een gotspe dat ze bij 538 denken dat met al die stokpude DJ’s met belegen grappen de jongere doelgroep van Spotify los te kunnen weken.

  18. Wolter Kroes

    Welke zender is zo dom om mijn graf muziek te draaien ?
    Oja het zou fijn zijn als Peter Beense dood gaat

  19. StefanV

    De laatste keer dat ik 538 luisterde, schrok ik. Ik hoorde een krampachtige poging om Q Music na te doen. Als dat is hoe je klinkt, is het niet verwonderlijk dat je het aflegt tegen het origineel.

    Hoewel “origineel” en Q Music in één zin natuurlijk ook belachelijk is. Als er één zender is die veilige, niet-interessante, commerciële muziek zonder randje uitzendt, dan is het wel Q Music. Slechter wordt het niet.

    Verder blijf ik maar kijken naar 3FM. Weer een daling, na een kleine groei de vorige keer. Ben benieuwd of er de komende maanden verbetering optreedt. De positie van de zendermanager staat in elk geval op het spel.

  20. Snake Charmer

    Alles waar Talpa zich mee bemoeit gaat kapot… Na SBS6 nu ook 538.

  21. Remi

    … Hilversum 3 gaat weer gewéldig … ;)

  22. JobF

    Radio 10 is juist alleen maar beter gaan doen sinds het van Talpa is. Dus ja ligt dit aan Talpa? Nee. Waar ligt het wel aan? Edwin evers is een groot deel ervan denk ik. Mensen vonden hem blijkbaar heel erg leuk en daardoor bleven mensen ook de andere periodes van de dag op 538 zitten. Veel Edwin evers luisteraars vinden Frank Dane waarschijnlijk niet leuk en zijn daarom naar Q Music gegaan. En zoals ik net ook al zei : dan blijf je de rest van de dag ook hangen. Het verschil tussen Q music en 538 is natuurlijk nihil kwa music.

  23. Kuis

    Uit een eigen NLO document over hoe de cijfers tot stand komen:

    “…Het NLO is een vorm van panelonderzoek…”

    Het zijn dus strict genomen geen “luistercijfers”, het is een populariteits onderzoekje… en dus grotendeels, “waan van de dag”…

    Dus het is maar net wie je belt, wat voor antwoorden je die dag krijgt, en dan wat gegoochel met de cijfers zodat ze er betrouwbaar en representatief uitzien.

    En dat is dan opeens “de waarheid”?

    Dit is nog erger dan het onbetrouwbare onderzoek naar de kijkcijfers!

  24. Zomaar een persoon

    Nu mensen veel thuis zitten, hebben ze alle mogelijkheden om de ongeveer 100.000 zenders die er wereldwijd bestaan uit te proberen. Maar aan ‘overige zenders’ te zien, doen ze dat toch niet. Blijkbaar is die saaie eenheidsworst niet alleen datgene wat werkgevers opdringen, maar ook datgene wat mensen gewoon willen horen. Kink lijkt trouwens al aan z’n plafond te zitten.

  25. MERS Pardoel

    Qmusic: krampachtig met een nep lach volhouden hoe positief het leven is. LSD radio. Ben benieuwd hoeveel Tesla’s Mattienaaier nu uitbetaald krijgt

  26. Peter de M

    Adriaantje leef je nog?

  27. Voetbalpraat

    Ach, AZ werd ooit ook een keer kampioen

  28. Donald Dumb

    Weer een De Mol vehicle dat faalt.
    Het de Mol imperium vertoont geen barsten meer, maar grote scheuren.
    Het brokkelt langzaam af…

  29. Bart

    @Ron Aan wie zou Talpa Veronica radio dan moeten verkopen?
    De gene die er op aast is Q zodat ze er Joe van kunnen maken.
    Zo stom is Talpa natuurlijk iet want dan hebben ze er een concurrent bij.
    Beter plakken ze de naam Veronica op een van de andere zenders (538 of Radio 10) en gaan ze op de huidige zender van Veronica is totaal anders doen. Bijvoorbeeld een nieuws, sport en talk radiozender.

  30. Ron

    @Bart: aan radiocorp waar ook 100%NL en Slam van zijn, of een buitenlandse partij.

  31. Bart

    @Ron Zou kunnen maar zie ik niet snel gebeuren. Of de Mol moet er een groter station voor kunnen terugkopen.

  32. Jan de Mal

    Jammer dat ik Noordzee FM destijds aan de Belgen heb verkocht, om marktleiding 538 in ruil daarvoor te kunnen kopen. Nu heb ik veel geld moeten betalen voor 538 (en Noordzee FM voor een prikkie verkocht) en hebben ze me alsnog ingehaald!

  33. Pipi Radiokaus

    Acht gut eindelijk de aai over de bol die Dave zo nodig had van nadat ie boos bij John was weggelopen, bij zijn grote liefde 538. Behang radio van Q wint dus bij het Nederlandse publiek?

  34. Menno de boer

    Allemaal fake news

  35. Jaap Aap

    De programmering staat als een huis? Ik kan nog geen uur naar Q luisteren. Kutmuziek en schaapachtig gedrag van de DJ’s. Gewoon Radio 10, het huidige paradepaardje van Talpa.

  36. Joop55

    Überhaupt naar de (Nederlandse-) radio luisteren anno 2020.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.