Qmusic: ‘Vraag is niet óf, maar wannéér we 538 inhalen’

Geplaatst op Thu 21 Nov 2019 om 11:00

Het is niet de vraag óf, maar wannéér Qmusic zijn commerciële concurrent Radio 538 voorbijstreeft als de nieuwe commercieel marktleider van Nederland. Dat zegt programmadirecteur Dave Minneboo (eerst van Radio 538, nu van Qmusic) in het AD. Bij de meest recente luistercijfers, die dinsdag werden gepubliceerd, gebeurde dat nog niet. En dat terwijl Radio 538 een taart met de tekst ‘Jullie mogen er best even aan proeven’, bestemd voor Qmusic, al klaar had liggen, aldus AD.

Vroeg of laat komt die taart, weet Minneboo. “Wij roepen het hier al een tijdje: Het is niet de vraag óf, maar wannéér we in die doelgroep de nieuwe marktleider zijn. Het gaat zeker gebeuren, dat durf ik wel te zeggen.

Qmusic is er na het uiteenvallen van het radioduo Mattie en Wietze weer helemaal bovenop gekomen, nu Wietze is opgevolgd door Marieke Elsinga. “Met Mattie en Marieke op die plek hebben we nu een redelijk uniek concept: een man en een vrouw die even belangrijk zijn. We zitten nu echt weer op het niveau van de toptijd met Mattie en Wietze.

Bovendien is de zender volwassener gemaakt, legt Minneboo uit. “Nederland vergrijst, daar moesten we meer rekening mee houden. Michael Jackson, Toto en Brian Adams; we draaien meer classics dan voorheen.

Verder helpen het binnenhalen van Domien Verschuuren en de Top 40 ook sterk mee, besluit Minneboo.

Het AD-artikel ‘Stoot Qmusic Radio 538 van de troon? ‘Domien is echt een gouden greep’’ kunt u lezen op de AD-site.

Foto: Qmusic








22 Reacties op “Qmusic: ‘Vraag is niet óf, maar wannéér we 538 inhalen’”


  1. Ron

    Meneer Minneboo krijgt ineens praatjes nu hij even wat beter scoort dan zijn concurrent. Radio is een vluchtig medium en aan veranderingen onderhevig. Luisteraars komen en gaan. Dus een beetje nuchterheid en bescheidenheid zou hem sieren in deze….

  2. ”VeronicaDoet@?....Beter!“;

    “Hitlergroet” was wegwerpgebaar, geen vervolging. Benieuwd of Wijnaldum excuses maakt….

  3. Eindtrap

    @Ron Dave verdient een paar ton per jaar met iets dat hij leuk vindt.
    Jij bent laaggeschoold, trekt een uitkering en hangt 24/7 rond op het internet, druk bezig met het posten van je broddeltekstjes op diverse sites.

  4. Eindtrap

    @”VeronicaDoet@?….Beter!“;
    Verklaard door de dader himself en justitie gelooft dat.
    Bananenrepubliek NL.

  5. Thomas

    Een positief AD artikel over Q-music (allemaal Persgroep he vergeet dat niet) begint ook steeds ongeloofwaardiger te worden manmanman. Dit wordt al maanden geroepen maar het gebeurt nog steeds niet, tijd om op vakantie te gaan Mattie

  6. Bridget Maasland

    Hoogmoed komt voor de val

  7. Radioman

    Los of ze marktleider gaan worden of niet. Het is superknap wat Q Music doet. Relatief nieuw en in een redelijke statische markt zo’n groei doormaken!

  8. flopperdeflop

    Die halen jullie nooit in

  9. Bart

    Zou niet terecht. Een flut zender die elke 2 uur zelfde draait. Met flut dj’s. Daar zijn Domien en Mattie het ultieme voorbeeld van. Kinderen en studentjes vinden het leuk. Als je boven de 30 naar Q-music gaat zitten luisteren ben je echt niet goed bij je hoofd.

  10. Ik Ben 40+

    Het binnenhalen van de Nederlandse Top 40 is de beste zet ooit!

  11. Annie

    Top rondborstige kuikens alleen op deze site! Volg de link en je zult er geen spijt van krijgen! —> http://www.kisstok.com

  12. Eppo

    De muziekmix van 538 mag van mij iets minder voorspelbaar. Deze week worden er pareltjes gedraaid uit de 90’s die ook wel wat vaker in de reguliere uren voorbij mogen komen. De dj’s van 538, zijn op enkele uitzonderingen na, beter dan die van q-music. Zo vind ik de ochtendshow sterker dan die van Q-music. De hitlijst op vrijdagmiddag is daarentegen een gedrocht op 538. Er gaat niks boven het Top 40 gevoel met tunes en geloofwaardigheid. Q heeft het goed gedaan door die over te nemen.

  13. Bridget Maasland

    Eppo dat is helemaal juist.

  14. StefanV

    Vreemd artikel van het AD. Radio 2 wordt nagenoeg volledig genegeerd, terwijl die zender toch echt de onbetwiste marktleider is.

    Het zegt trouwens veel over de verrotte muziekcultuur in Nederland dat een zender als Q Music zo populair is. Veilger en zoutelozer ga je het niet vinden. De hele dag draaien ze dezelfde on-originele formulepop, met her en der een “classic” die we al 14.582 keer eerder hebben gehoord.

    En 538? Dat moet echt eens bij zichzelf te rade gaan. Want die zender begint met de dag meer op Q Music te lijken qua muziekkeuze. 538 verliest z’n eigen smoel. Als je jezelf degradeert tot Q Music copycat is het geen wonder dat je op de hielen wordt gezeten.

    Er trouwens ook veel te weinig aanbod voor 30-plussers die 3FM zijn ontgroeid en die niet de hele dag formulepop of uitgemolken classics willen horen. Wanneer komt er in Nederland eens een volwassen muziekzender met een eigen smoel?

  15. Ron

    @Bart: het is net Campus radio als ik naar Q luister. Radio voor en door studenten.

  16. Ron

    @Eindtrap: heb je ook nog wat zinnigs te schrijven of vind je het veel belangrijker om op de persoon te spelen en niets inhoudelijks neer te plempen.

  17. Max

    lekkerste station Q!

  18. hitzound

    Dave Minneboo let toch niet goed op: Radio 538 loopt in de laatste 2 gepeilde maanden qua luisterdichtheid 0,5% marktaandeel uit op Q. Net als NPO Radio 2 trouwens, die het hele jaar door de best beluisterde radiozender is gebleken. Dat staan ze écht niet meer af, integendeel: de Top 2000 is coming…… Wat te denken van 3FM? Gezakt naar een historisch dieptepunt.

  19. E..

    Music stations always play the same songs , I’m bored with the concept of right and wrong.

  20. Zomaar een persoon

    @StefanV – Wat betreft de laatste opmerking: Dat zou KinkFM moeten zijn.

  21. Minder of Mirjam

    AD is totaal niet objectieve krant. Alsof de staatscourant gaat melden hoe fantastisch de NPO is.

  22. Luisteraar

    De Top 40? Jongeren luisteren niet naar hitparades. De Top 40 is passé, niet meer van deze tijd. Het is een airplayhitparade. Het is volstrekt oninteressant te weten hoe vaak plaatjes op de radiostations zijn gedraaid. Jongeren kijken op hun mobiel naar YouTube en luisteren naar Spotify. De Top 40 is voor hen een te lang durend programma. Vergelijk de luistercijfers van hitlijsten in de jaren 80 met die van nu. Kunstmatig in stand gehouden hitlijst die alleen gevolgd wordt door 50-plussers. Niet relevant meer.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.