Qmusic vindt Het Geluid in DWDD geen sluikreclame

Geplaatst op Thu 07 Nov 2019 om 12:30

Mattie Valk en Marieke Elsinga kregen dinsdagavond alle ruimte om hun radiospel Het Geluid na te spelen in De Wereld Draait Door, maar van sluikreclame is absoluut geen sprake. Dat zegt muziekdirecteur Rob Ester van Qmusic op Twitter. Het radioduo kreeg wel heel veel ruimte met hun Qmusic-spelletje. “De Reclame Code Commissie mag zich wel even buigen over de vijftien minuten reclame voor het geluid van Qmusic“, merkte RTL-regisseur Renske Holwerda op.

Wat een onzin, vindt Ester. “Zo grappig. Iedere dag zitten er bij DWDD en andere talkshows mensen uitgebreid tv-programma’s, boeken, Netflix-series of tentoonstellingen te promoten. Maar als er een (legendarisch) radiospelletje wordt (na)gespeeld, moet de reclamecodecommissie er ineens aan te pas komen. 🤔🤷‍♂️

Holwerda daarop: “Het ging me niet om het spelletje. Maar om de lengte en het meermaals terugkomen erop. Goed gespeeld door M&M, maar raar commercieel werd het wel.

Ester: “Wat was er ‘commercieel’ aan dan?

Holwerda: “Meer dan 10 minuten Het Geluid van Q Music spelen. Hoe is dat niet commercieel? Goede reclame voor jullie, maar gekke afweging. Dat er ruimte voor was: prima. Huidige radioland inclusief spel hoort erbij. Het was buiten proportie.

Ester: “Met ‘commercieel’ bedoel je dan dat Q er geld aan verdient? Dat is uiteraard niet zo.  En als je promotie bedoelt voor het spel (dat overigens nu helemaal niet loopt op radio), dan is het toch niet anders dan een schrijver die 10 minuten mag vertellen over zijn nieuwe boek?!

Holwerda: “Nee ik snap dat Q er geen geld aan verdient, maar wel een commerciële zender die enorm veel gratis zendtijd krijgt. Waar exact het onderscheid zit weet ik niet (Yvon Jaspers met haar servies zorgde destijds wel voor problemen), ik keek er van op. Dat is niet de schuld van Q.

Ester: “Een ‘commerciële zender’? Tja. Maar boeken of kranten zijn toch ook ‘commercieel’? Worden vaak nog veel explicieter ‘geplugd’ bij DWDD.

Holwerda: “We komen hier niet uit. Ik snap je punt, mij viel het op. Niks ten nadele van Q, niks van M&M, wel van de balans. Het voelde als reclame, dat valt mij op andere momenten niet of minder op.

Ester: “Ok, aan een gevoel kan ik niets veranderen. 😉Maar er hangt wel een soort van onevenwichtige sfeer in deze context.

Lees ook: DWDD zegt Mama Appelsap af voor Qmusics Geluid (gisteren)

 

Foto: BNNVARA








19 Reacties op “Qmusic vindt Het Geluid in DWDD geen sluikreclame”


  1. Meneer Kaktus

    Ik mocht mijn reallifetrouwsoap nergens pluggen, moest het helemaal op eigen kracht doen.

  2. Angela de Jong- ook op loonlijst RTL

    Angela: Mislukt je stoken via PvdVorst

  3. Bart

    Ik snap dat het aandacht kreeg in het programma want het was en is nog steeds onder verschillende de namen decennia lang een populair radio spelletje. Het duurde wel veel te lang waardoor er jammer genoeg minder tijd was voor de gesprekken en fragmenten. Het programma had avondvullend moeten zijn zowel op radio als op tv en woensdag de hele dag op alle publieke radiozenders. 100 jaar radio is niet niks en daar mag je als NPO en CO wel even bij stilstaan. Hierin in de NPO wederom flink te kort geschoten.

  4. E. Hartsma

    Veel te veel aandacht voor Mattie Valk en Marieke Elsinga in DWDD. Wat deden ze daar eigenlijk in een overzicht van 100 jaar radio?

  5. Roelof

    En Giel met zijn roze beplakte Veronica doosje dan?

  6. anonymous

    We zagen nu wel dat Mattie en Marieke helemaal geen radioprogramma kunnen maken.

  7. ”VeronicaDoet@?....Beter!“;

    Waar blijven de Kijkcijfers….?

  8. Reageerder

    @Veronicadoet@, zoals ik al zei, op SKO oftewel kijkonderzoek.nl

  9. anonymous

    De kijkcijfers staan al lang op de website van SkO

  10. Remi

    560K Matthijs.

  11. Remi

    … Waar waren “the Magic Friends” ?
    … En waar was dat “Ik ben woedend” duo ?

  12. Annoniemus

    Het was zo nep dat geluid spelletje , dat droop er van af !

  13. Ron

    Het was gewoon 1 grote promo voor Q Music, dus in wezen 1 reclamespot. Ik moet Holwerda hierin gelijk geven. Die Rob Ester preekt enkel voor eigen parochie, niet serieus te nemen.

  14. Sjors van Kempen

    Het geluid is trouwens 100 procent doorgestoken kaart.

  15. critikast

    Tenenkrommende televisie van die twee. Volkomen misplaatst onderwerp in een programma over 100 jaar radio. En de twee nitwits leverden zelf het bewijs: presenteren kunnen ze niet en vooral lachen om gewone mensen die ze aan de lijn krijgen. Van Nieuwkerk….schaam je over dit onderdeel !

  16. Je dikke moeder

    Qmusic heeft maar een CD om te draaien waar sweet but psycho op staat.

    En buig je zeker maar eens even over dit gedoe, wat die directeur ervan vindt boeit niet, daar hebben wij hier in Nederland A U T H O R I T E I T E N voor die dat bepalen en die zijn wel iets beter onderlegt in de wetgeving als zo’n directeurtje.

  17. Fox Mulder

    Q = Qlote!

  18. Rutger

    Verschrikkelijk was het! Gelijk Q van de radio geknalt.

  19. Simon Dekker

    Wij van WC Eend vinden niet dat WC Eend…

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.