Qmusic vindt Het Geluid in DWDD geen sluikreclame

Mattie Valk en Marieke Elsinga kregen dinsdagavond alle ruimte om hun radiospel Het Geluid na te spelen in De Wereld Draait Door, maar van sluikreclame is absoluut geen sprake. Dat zegt muziekdirecteur Rob Ester van Qmusic op Twitter. Het radioduo kreeg wel heel veel ruimte met hun Qmusic-spelletje. “De Reclame Code Commissie mag zich wel even buigen over de vijftien minuten reclame voor het geluid van Qmusic“, merkte RTL-regisseur Renske Holwerda op.

Wat een onzin, vindt Ester. “Zo grappig. Iedere dag zitten er bij DWDD en andere talkshows mensen uitgebreid tv-programma’s, boeken, Netflix-series of tentoonstellingen te promoten. Maar als er een (legendarisch) radiospelletje wordt (na)gespeeld, moet de reclamecodecommissie er ineens aan te pas komen. 🤔🤷‍♂️

Holwerda daarop: “Het ging me niet om het spelletje. Maar om de lengte en het meermaals terugkomen erop. Goed gespeeld door M&M, maar raar commercieel werd het wel.

Ester: “Wat was er ‘commercieel’ aan dan?

Holwerda: “Meer dan 10 minuten Het Geluid van Q Music spelen. Hoe is dat niet commercieel? Goede reclame voor jullie, maar gekke afweging. Dat er ruimte voor was: prima. Huidige radioland inclusief spel hoort erbij. Het was buiten proportie.

Ester: “Met ‘commercieel’ bedoel je dan dat Q er geld aan verdient? Dat is uiteraard niet zo.  En als je promotie bedoelt voor het spel (dat overigens nu helemaal niet loopt op radio), dan is het toch niet anders dan een schrijver die 10 minuten mag vertellen over zijn nieuwe boek?!

Holwerda: “Nee ik snap dat Q er geen geld aan verdient, maar wel een commerciële zender die enorm veel gratis zendtijd krijgt. Waar exact het onderscheid zit weet ik niet (Yvon Jaspers met haar servies zorgde destijds wel voor problemen), ik keek er van op. Dat is niet de schuld van Q.

Ester: “Een ‘commerciële zender’? Tja. Maar boeken of kranten zijn toch ook ‘commercieel’? Worden vaak nog veel explicieter ‘geplugd’ bij DWDD.

Holwerda: “We komen hier niet uit. Ik snap je punt, mij viel het op. Niks ten nadele van Q, niks van M&M, wel van de balans. Het voelde als reclame, dat valt mij op andere momenten niet of minder op.

Ester: “Ok, aan een gevoel kan ik niets veranderen. 😉Maar er hangt wel een soort van onevenwichtige sfeer in deze context.

Lees ook: DWDD zegt Mama Appelsap af voor Qmusics Geluid (gisteren)

 

Foto: BNNVARA

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen