Marktleiderschap binnen handbereik voor Qmusic

Geplaatst op Tue 22 Oct 2019 om 15:35

De tijden dat Radio 538 vanzelfsprekend de marktleider onder de radiozenders was is voorgoed voorbij. In de algemene doelgroep met de zender nu al geruime tijd NPO Radio 2 voor laten gaan en in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar is Qmusic nu vrijwel net zo groot. Radio 538 komt in deze doelgroep uit op 15,9 procent marktaandeel, terwijl Qmusic 15,8 procent noteert. “Deze afstand was nog nooit eerder zo klein“, laat een woordvoerder van Q weten in een persbericht.

Waar bij de vorige meting het verschil tussen Qmusic en marktleider Radio 538 nog 0,8%-punt was, staan de zenders nu bijna gelijk. “De marktleider loopt nog slechts een fractie voor.

Ook in de algemene doelgroep komt Qmusic zeer dichtbij Radio 538: het gaat om 10,6 versus 10,1 procent marktaandeel. “Er is al 16 maanden op rij groei ten opzichte van dezelfde meetperiode in het jaar ervoor.”

NPO Radio 2 blijft marktleider in de algemene doelgroep. De zender heeft voor het eerst deze eeuw de grens van 12 procent marktaandeel doorbroken, buiten Top 2000-tijd, meldt RadioFreak.

Luistercijfers in de algemene doelgroep in augustus-september:

 Nr Radiozender  Marktaandeel  Tov vorige maand  Vorig jaar
1 NPO Radio 2 12,4 procent +0,5 +1,4
2 Radio 538 10,6 procent -0,4 -0,6
3 Qmusic 10,1 procent +0,4 +0,6
4 Radio 10 9,7 procent -0,1 +0,5
5 Sky Radio 8,4 procent
6 NPO Radio 1 8,1 procent -0,4 +0,2
7 NPO Radio 5 4,4 procent
8 Radio Vero 3,6 procent
9 100%NL 3,3 procent +0,1 -0,4
10 NPO Radio 4 2,5 procent -0,1 +0,3
11 NPO 3FM 2,5 procent -0,1 -0,2
12 SLAM! 1,3 procent -0,1 -0,2
13 Classic FM 1,1 procent -0,4
14 Sublime 0,8 procent -0,1
15 BNR 0,7 procent +0,1

Luistercijfers in de commerciële doelgroep 20-49 in augustus-september:

 Nr Radiozender  Marktaandeel  Tov vorige maand  Vorig jaar
1 Radio 538 15,9 procent -0,5 -1,5
2 Qmusic 15,8 procent +0,9
3 NPO Radio 2 13,4 procent +1,0 +1,6
4 Radio 10 11,3 procent +1,8
5 Sky Radio 9,3 procent +0,8 +0,5
6 Radio Vero 5,3 procent -0,2
7 NPO 3FM 3,9 procent -0,2 -0,9
8 100%NL 3,1 procent +0,1 -0,5
9 NPO Radio 1 2,7 procent -0,2
10 SLAM! 2,4 procent -0,1
11 Sublime 0,9 procent -0,2 -0,1
12 NPO Radio 4 0,6 procent -0,2
13 BNR 0,6 procent +0,1
14 NPO Radio 5 0,4 procent +0,1
15 Classic FM 0,4 procent +0,1 _0,2

Foto: Annemieke van der Togt, BNNVARA








37 Reacties op “Marktleiderschap binnen handbereik voor Qmusic”


  1. Kleding4fun

    Radio 2 is voor mensen die geen ambities meer in het leven hebben en alleen nog maar kunnen en willen terugkijken.
    Slappe, middle of the road muziek.

  2. Radionek

    3FM is dus nog steeds aan het dalen. Wanneer worden de conclusies getrokken?
    Vooral die conclusie over het weggooien van belastinggeld.

  3. Donald Dumb

    Niet te hopen….eenheidsworst radio…

  4. hitzound

    Radio 2 is voor mensen die van muziek houden. Wie naar slap en zogenaamd gezellig gelul én elk uur dezelfde singles wil horen, gemixt met reclame om de paar minuten stemt af op 538 of Q. Over muzieksmaak gesproken!!

  5. Donald Dumb

    Hitzound. Precies.
    Radio 2 is de enige zender met aandacht voor alle genres.
    Q en 538 zenden alleen uit wat in hitparades komt. Veilige popmuziekdeuntjes.
    De muziekkennis daar is nihil verder…

  6. Televisiegozer

    Ik vind Mattie en Marieke ook echt een heel leuk radioprogramma. Veel leuker dan Frans Dane!

  7. René van Gellekom

    Tv-kijken en radio luisteren sterft uit. Het volk zit massaal op z’n mobiel te pieken. Terminaal verslaafd aan berichtjes, filmpjes, foto’s en andere betekenis-loze sh*t. Moeders kijken niet meer om naar hun kleine kindjes, auto’s knallen op elkaar vanwege het appen. In en intriest.

  8. Remi

    … Hilversum 3 gaat als een speer …
    De VARA linksgedraaide gekkies doen het geweldig.

    https://nationaalluisteronderzoek.nl/update-luistercijfers/#page-content

  9. Remi

    Iedere dag, de hele dag, probeer ik grappig over te komen, maar sla ik de plank volkomen mis.
    Het lijkt me toch beter dat ik maar weer eens een baan zoek.

  10. Mike

    Radio 2 is wel de leukste zender met meest gavarieerde muziek.

    Radio 532, Q Music, Veronica is 1 pot nat. Eenheidsworst.

  11. janus

    Radio 2 staat bij mij nu vast aan. Topzendertje

  12. Sjaak

    Dat mensen nog naar de radio luisteren met de eindeloze reclames. Voor een paar EUR per maand los je dat op.

  13. Piet

    @Sjaak
    Janken over reclame is zo 1998.

  14. Famke

    @piet. Om dat te zeggen is nog triester.

  15. Flauwe Kul

    Bij radio 2 draait het om de muziek.
    Bij alle andere (commerciële) zenders draait het om het gelul en het imbeciele gelach van de side-kicks.

  16. Piet

    @Famke
    Ga afwassen.

  17. Zomaar een persoon

    Zelfs onder de relatief jonge luisteraars (de mensen die er eigenlijk naar zouden moeten luisteren) heeft 3fm maar 3,9 % marktaandeel. Doet Sharid Alles er uiteindelijk het licht uit?

  18. Minder of mirjam

    Radio 538 zal wel extreem veel spijt hebben dat ze de top40 uit handen hebben gegeven.

  19. FlyingLotus

    Waarom lees ik nooit meer hoe kijkcijfers eigenlijk worden gemeten.

    Radio, wa is da

  20. zoe

    Ik vind hem een hobbit hij is niet om aan te zien.

  21. Folder

    Hmmm… Marieke!

  22. Bart

    @Kleding4fun Misschien zijn al die ambities van iedereen nou juist het probleem van deze tijd en de toekomst. Leef gewoon je leven en accepteer wat je hebt. Je bent duidelijk van na 2000 dus je hebt absoluut de leukste tijd gemist.

  23. Bart

    @Sjaak Radio luister je niet alleen maar om de muziek he.

  24. Menno de Boer

    het is niet waar het is een leugen het is het is fake news we staan jaaaaren op nummer een

  25. man pan

    Mattie matennaaier.

  26. Chiel

    Hoe worden deze cijfers gemeten?

  27. Johanneke van Es

    @Chiel Een selecte groep Nederlanders noteert aan het einde van de dag in een schriftje naar welk radiostation ze die dag geluisterd hebben, inclusief de (geschatte) tijdsduur. Klinkt als een prehistorische methode in het digitale tijdperk? Dat is het ook. Maar menig radiobaas houdt dat systeem graag bewust in stand, omdat bij modernere meetmethodes de kans groot is dat de huidige nummer 1 opeens toch niet meer op de eerste plaats staat, met als gevolg aanmerkelijk lagere reclameinkomsten voor de desbetreffende zender.

  28. [MikE]

    Het interessante hieraan is ook dat juist John de Mol Noordzee FM (voorloper QMusic) destijds heeft verkocht om Radio 538 in handen te krijgen. Zo was de wetgeving destijds. Volgens mij heeft hij toen flink in de buidel moeten grijpen en is Noordzee FM voor een prikkie verkocht.

    Leuke analyse zou zijn om de kijken hoe de aankoopprijs 535, versus verkoopprijs aan QMusic (zal niet veel geweest zijn gezien de haast) zich verhoud ten opzichte van de waarde van QMusic nu.

    Maar goed, deze cijfers zullen we nooit boven tafel komen.

  29. Hallo

    @Mike, naar mijn weten is dat voor 1 euro gebeurd. Dat verkopen.

  30. Fox Mulder

    Q en Mattie ‘naaier’ zijn Qlote!

  31. [MikE]

    @Hallo: je hebt gelijk! De Persgroep heeft dit zelf ook destijds bevestigd… Ze hebben er niets voor hoeven te betalen en zaten alleen vast aan een relatief hoge FM licentie (circa 10 miljoen per jaar).

    Radio 538 is voor ongeveer 200 miljoen in handen gekomen van De Mol in 2005. Hij verkocht Noordzee FM voor 1 euro aan de Persgroep en 13 jaar later zit QMusic op zo goed als hetzelfde niveau.

    Niets ten nadele van De Mol overigens, want hij heeft wel al die tijd een succesvol radiostation gehad. Maar toch is het interessant.

    Geen idee wat de omzet van Radio 538 doet, maar als ik Quote mag geloven was dat in 2010 ongeveer 100 miljoen euro (winst wellicht 20 miljoen?). Dan valt toch te twijfelen of De Mol in al die jaren genoeg dividend heeft kunnen opstrijken om die initiële overnamesom van destijds terug te verdienen, terwijl Noordzee FM / QMusic na al die jaren net zo groot is en ongetwijfeld een leuk rendement oplevert voor De Persgroep.

    Het is zijn eigen geld natuurlijk en hij mag er van kopen wat hij wil, daar hoeven we geen oordeel over te vellen. Maar vanuit bedrijfseconomie is dit toch wel een interessante analyse.

    En natuurlijk, al die tijd heeft 538 ook kunnen fungeren als een marketingvehikel (denk aan onder meer de programma’s van Talpa Media, SBS en ook destijds bij RTL). Dus zo zwart wit ligt het allemaal niet, maar interessant vind ik het wel.

  32. Magnus Dickendorfer

    Knap dat radio 5 zonder fm frequentie 4,4% marktaandeel haalt.

  33. Zomaar een persoon

    @[MikE] — Die Talpa-promotie, zoals inderdaad o.a. wat 538 zoal uitspookt, wordt er de laatste tijd wel héél doorzichtig doorheen geramd; met name in Shownieuws. Dat was weliswaar nooit verantwoord, maar een half jaar geleden nog wel lekker wegkijkend en breed qua type mediaonderwerpen. De laatste paar maanden bevat het programma bijna alleen nog maar volkszangernieuws op het niveau ‘Dré Hazes heeft z’n grote teen gestoten’, divers standaard roddelbladgespuis ala Vanessa, nieuws over slechte rappers, en (dus) een gigantische lading Talpa-promotie. Nietszeggendheden over Radio 538, het nieuws seizoen van die twee homo-stylisten, de Meilandjes, het meeste recente hersenspinsel van John De Mol wat binnenkort op de buis komt… Er is amper nog doorheen te komen. Als Shelly verstandig is, gaat ze na haar zwangerschapsverlof lekker wat anders doen.

  34. Kevin de bedorven fipronil frikandel

    Q music heb ik wel eens 3 seconden aanstaan in de auto, koetjes en kalfjes en om de 5 minuten “sweet but psycho” van ava max. 538 is echt een oversexste tokkie/puberzender en radio 2 ken ik als een praat-radio en als ik ergens een hekel aan heb is het wel het gezever van een ander.

    Blijft weinig over, skyradio is saai, veronica; saaie muziek uit de 80’s voor je vader en moeder, slam; gaat wel maar teveel Martin Garrix, Funx; snap ik niet, wellicht omdat ik niet op het vmbo of speciaal onderwijs heb gezeten en niet het benodigde niveau heb, 100%NL draait alleen maar JanTJE Smit.

    Nederland…. zelfs qua radio heeft het N I E T S te bieden voor zo’n raketwetenschapper als mij.

  35. Albert Verlinken

    @Kevin de bedorven fipronil frikandel
    Ik vrees dat ik jou gelijk moet geven. Playlisten killen de radio en iedere zender is infantiel op zijn eigen niveau.

  36. MolTalk

    Radio 538 is een zinkend schip. Dat is toch duidelijk? Had Evers goed gezien.

  37. Marco55

    Gelukkig heb ik Radio4 nog.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.