Nummer twee Radio 538: ‘Wél nummer één in doelgroep’

Geplaatst op Tue 18 Jun 2019 om 17:05

Radio 538 mag tegenwoordig dan niet langer de nummer één van Nederland zijn, wel pakt het station van Talpa Radio goud in de commerciële doelgroep 20 tot 49 jaar. Daarin staat het stevig aan kop met 17,3 procent marktaandeel. Dat heeft het mediabedrijf laten weten. Talpa Radio benadrukt dat dit aandeel ‘nagenoeg even hoog is als in dezelfde meetperiode vorig jaar’, namelijk 17,5 procent. Bovendien: “De nieuwe ochtendshow van 538 is het best beluisterde programma in dat tijdvak.”

De ochtendshow van Edwin Evers‘ opvolger Frank Dane doet het volgens Talpa Radio top. “Ten opzichte van de vorige meetperiode is de afstand tot de andere ochtendshows gegroeid. De afstand tot de nummer twee is 38 procent (in 20-49 jaar).”

De nummer één in de middag is Ruud de Wilds show op NPO Radio 2, maar dat geldt volgens Talpa Radio niet voor de doelgroep. “De Coen en Sander Show is in 20-49 jaar nog altijd de nummer één onder de middagshows, het marktaandeel van het programma groeit in één jaar tijd van 17,4 naar 18,0 procent.

Zenderbaas Menno de Boer van Radio 538 zegt: “We zijn ontzettend blij dat we met 538 bijna op hetzelfde niveau zitten als precies een jaar geleden. En ook de 538 Ochtendshow met Frank Dane en De Coen en Sander Show scoren prachtige cijfers! Alle collega’s voor en achter de schermen werken keihard en ik ben echt erg trots op het hele team.

Lees ook: NPO Radio 2 blijft meest beluisterde zender Nederland (vanochtend)

Foto: Radio 538








22 Reacties op “Nummer twee Radio 538: ‘Wél nummer één in doelgroep’”


  1. Rutger

    Dus Ruud de Wild is wel de nummer 1 onder 50 plussers…daar moet hij trots op zijn #fail.

  2. Michelin

    Wat is het aandeel van de show van Frank Dane?

  3. B.F. Koning

    Ik kan er met m’n tongetje niet bij.

  4. Peanut

    De doelgroep: niet om het een of ander, maar die doelgroep wordt steeds kleiner en is achterhaald. De Wild heeft de luisteraars. En wake up and smell the coffee adverteerders: richt je voor radio op een oudere doelgroep.

  5. MediaPrak

    Dit bedoel ik dus met de hoera-Retteketet persberichten van comm radiostations. Misschien leuk voor de medewerkers en mediaburo’s. Feit blijft dat na vertrek Evers, Radio 2 de meeste luisteraars trekt.

  6. berend

    Wat een slechte verliezers als je met dit soort berichten komt nadat je jaren marktleider bent geweest.

  7. Buel

    absolute aantallen zijn veel interessanter

  8. Fred

    Je dag is goed, dat scoort ook. Jammer dat je daar niets van leest

  9. Swekkie

    Is Holland-België van aanstaande zondag op RTL 4 een herhaling?

  10. Dartsfan

    @Swekkie, volgens de tv gids wel

  11. MM

    Radio 538 mag eigenlijk geen radio heten.
    RADIO = NPO RADIO 2

  12. Swekkie

    @Dartsfan, hartelijk dank.

  13. Conrad

    Ach gossie.. wat zijn het toch ook een stelletje zielige mensjes bij Talpa.
    538 is nou eenmaal niet meer wat het was. Enige goede programma was Evers. Geef gewoon toe dat je geen nummer 1 meer bent. Dat er nog zoveel mensen luisteren is mij een raadsel. Zal wel nog een gewoonte zijn…

  14. S

    538 is nummer één in kinderlijkheid.

  15. Remco

    iedereen opgelet opsporing verzocht op het eerste ned

  16. uberalles

    kleuterradio/kleuterstation

  17. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Als de doelgroep een klont webcammende milfs van 30+ die met hun vriendinnen de gemarineerde kogelbiefstukspiesjes van de keurslager tot in de perfectie gaar grillen boven de kooltjes in de green-egg bbq, dan hebben ze wél de doelgroep te pakken ja. Wit wijntje uit het koelmeubel, tapas vooraf… joepie.
    Wij vrezen echter dat het hier gaat om de sneue middenklasse Renault leaserijders die sowieso al geen keus hebben en ‘s avonds de magnetronmaaltijd van macaroni met kaas opwarmen die het geen donder kan schelen wat er op de radio is, zolang het ‘t gezwets van hun ega maar overstemt.
    Doelgroep is een tamelijk relatief begrip… Pompidom

  18. Sjon de Mhol

    At Pluk.. mooi gezegd en de constatering is juist.

  19. Sjaak

    @MM Tue 18 Jun 2019 om 19:17
    NPO RADIO 2 mag geen radio heten, is staatspropagandakanaal 2.

  20. west*

    nee hoor.. baby tv i staat op nr 1 in haar doelgroep!
    ja zo weet ik er ook we; een paar te verzinnen

  21. de poppenkraam

    keep on dreaming 538 de luistervinkjes weten wel beter

  22. Barry Snuift

    Bij Talpa gingen deze meting best lekker. 538 is 20-49 marktleider en alle Talpa zenders stijgen in de belangrijkste doelgroep. Met name de kleine zenders hebben het een stuk moeilijker. Sublime gaat de verkeerde kant op, SLAM heeft het al lang moeilijk en grootste verliezer lijkt toch wel 100% NL. Patrick Kicken schreef voor Spreekbuis een goed stuk over waarom de nieuwe ochtendshow met Barry Paf niet aansluit. Er lijkt hier sprake van mismanagement. Snel het roer om. Dit kost knaken. En @pluk: niet alle vrouwen van boven de 30 zijn webcammende MILFS. Intenegdeel.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.