Zomer Met Art valt al na één dag uit kijkcijfer top 25


De kijkcijfers van dinsdag 18 juni 2019 (SKO)

Na de bloedsaaie première-aflevering op maandag kon je het al zien aankomen: de kijkcijfers van Zomer Met Art zijn dinsdag ingezakt op RTL 4. De late talkshow van Art Rooijakkers is al na één dag uit de kijkcijfer top 25 verdwenen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Zomer Met Art trapte af met een magere 354.000 kijkers (10,7 procent) en daar zijn er nu, een dag later, 305.000 kijkers (9,7 procent) van overgebleven. Dat belooft niet veel goeds voor de komende tien weken.

Ook de tweede aflevering van Zomer Met Art hing aan elkaar van de niet-boeiende en niet-urgente onderwerpen. Een Vlaamse komiek kwam wat over Nederland vertellen, er was een item over een Netflix-serie en de dochter van Linda de Mol mocht te koop lopen met haar vluchtelingenwerk op Lesbos.

De kijker vond het niet te pruimen. Die keek op de late avond liever naar de nabeschouwing van het vrouwenvoetbal op NPO 3 (752.000 kijkers en 22 procent), naar Pauw op NPO 1 (622.000 kijkers en 25 procent) en naar Hart van Nederland op SBS 6 (571.000 kijkers en 15 procent).

Overigens reageert niet alleen de kijker negatief op het programma van Art Rooijakkers, maar ook de recensenten zijn alles behalve lovend. Zomer Met Art heeft al negatieve recensies gekregen van het AD, het NRC, Het Parool én de Volkskrant. Stuk voor stuk vinden ze het veel te saai.

Prime time

Het vrouwenvoetbal op NPO 3 was de grote winnaar op prime time. De wedstrijd Italië – Brazilië was goed voor ruim 1 miljoen kijkers (24 procent).

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met Opsporing Verzocht, dat 866.000 kijkers (19 procent) scoorde, en Misdaadcollege, waar 672.000 kijkers (15 procent) naar keken.

Het brons is voor NPO 2, dat met Rond de Noordzee uitkwam op 527.000 kijkers (12 procent).

De nummer vier op prime time is een verrassende: Net5. Die zender scoorde met Grey’s Anatomy een mooie 458.000 kijkers (10 procent). De nieuwe serie Station 19 begon aansluitend met 411.000 kijkers (9 procent).

Dat betekent dat zowel RTL 4 als SBS 6 ver van het erepodium blijven.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 4 scoorde met Beau en de Veteranen: 455.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Hoeveel ben je waard: 453.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Clash of the Titans: 240.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 197.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met World War Z: 177.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met How do you know: 103.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (912.000), EenVandaag (794.000), M (749.000), Half acht nieuws (720.000), GTST (663.000), RTL Boulevard (492.000) en Editie NL (383.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (752.000), Pauw (622.000), Hart van Nederland (571.000), Journaal laat (422.000), Shownieuws (414.000) en Kanniewaarzijn (393.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 14 procent en RTL 4 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.336.000
02. Voetbal WK ITA BRA Dames (NPO3) 1.030.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 912.000
04. Opsporing Verzocht (NPO1) 866.000
05. EenVandaag (NPO1) 794.000


06. Voetbal WK NB (NPO3) 752.000
07. M (NPO1) 749.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 720.000
09. Misdaadcollege (NPO1) 672.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 663.000


11. Pauw (NPO1) 622.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 571.000
13. Rond de Noordzee (NPO2) 527.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 492.000
15. Studio France (NPO3) 467.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.9%
2. NPO3 / 14.2%
3. RTL4 / 12.3%
4. SBS6 / 8.7%
5. NET5 / 7.6%


6. NPO2 / 6.8%
7. Vero / 4.0%
8. RTL7 / 3.2%
9. RTL5 / 2.9%
10. RTL8 / 2.9%


11. TLC / 1.5%
12. Discov / 1.3%
13. SBS9 / 1.1%
14. BBCfirst / 1.0%
15. RTLZ / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,9%
2. Talpa TV 21,4%
3. RTL Nederland 21,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen