Luisteraar laat Mattie-drama achter zich, Q flink in de lift

Geplaatst op Tue 19 Mar 2019 om 10:10

De luisteraars van Qmusic lijken het Mattie & Wietze-drama uit de lente van 2017 voorgoed achter zich te hebben gelaten. De zender klom in 2018 al gestaag omhoog uit het luistercijferdal en is het jaar 2019 goed begonnen. Dat blijkt uit cijfers van Nationaal Luisteronderzoek. Qmusic noteert in de periode januari-februari een marktaandeel van 9,1 procent en dat is een hele procentpunt hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Slechts één keer scoorde Q beter in deze meetperiode.

Twee jaar geleden, in januari-februari 2017, dus vlak voor het Mattie & Wietze-drama, noteerde Qmusic zijn beste score in die meetperiode ook met een marktaandeel van 9,2 procent.

Qmusic is erg content dat de zender de weg omhoog weer heeft gevonden. “De ochtendshow met Mattie & Marieke blijft in populariteit toenemen. Waar het tijdvak 6.00 tot 9.00 vorige meting al een stijging van 30 procent liet zien, is deze meting opnieuw een stijging te zien van 31 procent. Nooit eerder scoorde de ochtendshow in januari/februari zo hoog.

Ook de middagshow met Domien Verschuuren is populair, aldus Q. “Deze stijgt met 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit is ook voor de middagshow de beste januari-februari-score ooit.

In de algemene doelgroep is Qmusic nu de nummer vier van Nederland, maar in de doelgroep jong volwassenen van 20 tot 34 jaar is ze marktleider met 18,4 procent marktaandeel. “Qmusic laat in deze doelgroep Radio 538 (16,6 procent) achter zich.”

Programmadirecteur Dave Minneboo laat weten: “Opnieuw bevestigen de luistercijfers dat we op de goede weg zitten. De populariteit van zowel de ochtendshow als de middagshow blijft toenemen, met recordcijfers. Met de mooie content en verrassende acties die we voor de komende tijd in petto hebben, houden we dit graag vast.

De luistercijfers van januari-februari:

Foto: Qmusic








12 Reacties op “Luisteraar laat Mattie-drama achter zich, Q flink in de lift”


  1. Sjors van Kempen

    Deze cijfers zijn al net zo onbetrouwbaar als die van hun collega’s op televisie. Echt nattevingerwerk.

  2. Woi!lter

    Radio 538 heeft er achteraf spijt van dat ze de Top 40 aan Q-music gegeven heeft.

  3. Michel

    Er wordt ook wel allemachtig veel reclame voor Q Music gemaakt. Billboards, abri’s, kranten en bushokjes. Je kan geen kant op of er staat wel weer een foto van Mattie/Marieke voor je neus.

  4. Job

    Radio1 ook flink achteruit. Daar luistert bijna geen hond meer naar.

  5. P v VO...

    Heb voor de aardigheid eens naar kopen zonder kijken gekeken, Nou nou wat een inhoudloos programma zonder enige meerwaarde , Je moet wel heel erg afgestompt zijn om dit wekelijks te gaan volgen . Goedkope televiesie die een kind van 7 zelfs kan maken . RTL is echt voor een heel dom publiek! En de verstokte RTL fans op deze site , maar afgeven op de NPO en TALPA !

  6. Peanut

    Wat heeft dat met de luistercijfers te maken ovvo?

  7. Parel

    @p v VO…
    Ga jij anders eens tv maken want jij weet blijkbaar hoe je een inhoudelijk programma moet maken.

  8. P v VO...

    @Parel Wat dacht je wat ik doe dagelijks ?? En heeft u al eens documentaires voor radio en tv gemaakt? En welke omroep steunt u , zal zeker geen VPRO zijn??

  9. boris

    wordt dan toch tijd dat we die oude koe weer uit de sloot trekken. Ik kan die gast niet horen, zijn onsympathieke actie zit voor mij in zijn stemgeluid en dat kan hij echt nooit meer goed krijgen.

  10. Ronnie

    P v VO, wat een ongelooflijk nutteloze reactie op een artikel over luistercijfers..
    Had u de kans om dit programma te maken en is het naar iemand anders gegaan? Zou anders niet weten waarom deze reactie gerechtvaardigd is onder dit artikel

  11. max

    leuke show in de ochtend!!!

  12. Bart

    De luisteraar zit nog steeds niet op Mattie te wachten. De hogere cijfers zijn te wijten aan de populairiteit van Marieke en het onderdeel Het Geluid wat ze in januari hebben gedaan.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.