Qmusic in tien jaar tijd ruim 2,5 keer zo groot

Qmusic is in tien jaar tijd ruim 2,5 keer zo groot geworden. Daarmee is het in dit tijdsbestek veruit de grootste groeier in radioland. Dat blijkt uit cijfers die Qmusics muziekdirecteur Rob Ester op een rij heeft gezet. Qmusic was in de recente meetperiode augustus-september de tweede zender van Nederland met 10,1 procent marktaandeel. Nog nooit eerder passeerde het station de 10 procent-grens. Tien jaar geleden, in 2005, had Qmusic nog een marktaandeel van 3,8 procent.

Waar Qmusic maar liefst 6,3 procentpunt aan marktaandeel heeft gewonnen, hebben de overige radiostations – op Radio 5 na (+2,5 procentpunt) – nauwelijks marktaandeel gewonnen of verloren.

Qmusic is in een decennium tijd dus flink gestegen. “Maar van een sprong kun je nauwelijks spreken als je er 10 jaar over doet. Dat is meer een helse klim geweest“, zegt Ester.

Radio 538 is de enige radiozender die het nog beter doet dan Qmusic. In de meest recente luisterperiode had dat station 11,7 procent marktaandeel. Tien jaar geleden was dat 11,8 procent.

15 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Erwin
november 1, 2015 08:44

@Wim. Nee svp niet 538 en Veronica complete dekking in Limburg geven.
Wat moeten we met die troep.
538 is een zender voor de doelgroep 8-12 jaar met van die kinderachtige
dj’s als Coen en Sander en Evers. Nee dan liever Q music.
Veronica is een heel erg slap aftreksel van de VOO die op Radio 3 zijn beste
tijd heeft doorgemaakt. Veronica was toen zelfs populairder dan toe ze op zee zaten.
Nee geef ons in Limbabwe maar complete dekking van Radio 192 of
Soulshow Radio of LX-Classics of Radio Monique , die voegen wat toe aan
het radiolandschap.
Ooh ja @Dus : De Randstad .. je kunt er niet wonen !!

Gast
Dus
oktober 31, 2015 22:01

Limburg. Lekker belangrijk.

Gast
Tros
oktober 31, 2015 21:59

@wim Toch geven cijfers aan dat Q-Music nauwelijks beluisterd wordt in Limburg

Gast
Wim
oktober 31, 2015 19:00

Gefeliciteerd Q met de 10%, maar deze is wel te danken aan meer dan dubbele dekking overal door nederland en als enige 100% dekking in Limburg.
Kom je langs de vlaamse grens dan wordt je gek van Q music op vlaamse, limburge en overige dekking…
Op de 101.0 FM wordt nabij Eindhoven Sky overlapt met Q…. Radio Veronica heeft via zender Mierlo 97.7 in bezit maar voorbij Eindhoven wordt dit Q music…
Ik vind dit oneerlijke verdeling in radiolandschap…
Geeft 538 en Veronica ook dekking in Limburg…
Op deze manier haal je altijd dekking met 10%

Gast
Marly van der velden Lover
oktober 31, 2015 16:42

Komt door het foute uur die ze elke dag draaien en Het geluid dat je moet raden.
dit zijn de succes formules van q music

Gast
Floris &Roderick
oktober 31, 2015 16:42

Mattie en Wietze zijn net als Ro en mijzelf 2 jongens die gek zijn op elkaar en zij hebben goed bijgedragen aan onze emancipatie. Maar wij luisteren soms kort hoor want we willen jan ook niet missen bij RTL, als je snapt wat wij bedoelen.

Gast
Hans
oktober 31, 2015 16:00

Goede prestatie van Qmusic. Zeker als je dat ten opzichte van andere stations afzet. En ook omdat de wat bekendere namen inmiddels naar Radio 2 zijn vertrokken. Ik zelfs dat ze 538 voorbij gaan streven als deze lijn doorzet.

Ik luister zelf nooit naar Qmusic. Mattie en Wietse is niet mijn programma. En het foute uur is wel grappig, maar niet elke dag.

Gast
Al mijn reactie's worden vastgehouden voor moderatie..
oktober 31, 2015 15:32

Als ik vergelijk met dezelfde periode vorig jaar zie ik een verlies van 20.000 luisteraars….

Gast
Vincent
oktober 31, 2015 13:28

Wow, wat een gezoek in de cijfers door Qmusic. Logisch dat je groeit als je begint op een startpunt…sneu bericht, sneu station. #nonnieuws

Gast
Anoniem
oktober 31, 2015 12:56

Is natuurlijk wel makkelijk als je bijna klakkeloos de Vlaamse succesformule van Qmusic overneemt (zelfde bedrijf).

Gast
radio freak
oktober 31, 2015 12:54

mattie en wietze en foute uur zijn m.n favorieten

Gast
Pipo Koeien
oktober 31, 2015 11:58

Wij noemen dat een knappe prestatie!

Nog even en de Staatradio Hilversum/Radio/NPO3FM zit weer in het putje van 2005!
Sinds het bestaan, maar zeker na het toestaan van commerciële radio is het altijd een overbodige nutteloze zender geweest!

Gast
Gast
Marcel
oktober 31, 2015 11:40

Knap voor een studentikoos/campus radiostation

Gast
aammehoela
oktober 31, 2015 11:33

Hopelijk toch niet door die Mattie en Wietze of weet ik veel hoe ze heten. Kinderachtig gedoe, en dan nog dat irritante foute uur. Neen, Q is het niet voor de ietwat kritische luisteraar. Hooguit na vier uur ’s middags want dan ga je op veel radiozenders toch wegzappen. Die Koen en Sander worden ook steeds irritanter. Weg met dat kinderachtige geklets. Wat dat betreft is Niek dan een goede oplossing.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen