Spoed favoriete alternatief voor afgehaakte voetbalkijkers

Nederland 1 profiteert het meest van de uittocht van kijkers die eerder op zondagavond naar het eredivisievoetbal keken. Sinds de eredivisierechten drie jaar geleden naar commerciële zenders gingen (eerst Talpa, nu RTL) zijn er 1,2 miljoen kijkers verdwenen. Meer dan de helft van hen, ruim 600.000 kijkers, kijkt zondagavond tussen zeven en acht uur liever naar Spoed op Nederland 1 dan naar het voetbal. Dat blijkt uit onderzoek van kijkcijferexpert René van Dammen, meldt BN DeStem.

De overlopers zijn vooral mannen en vrouwen tussen de 35 en vijftig jaar en kinderen van zes tot twintig. Van Dammen zocht uit welke programma’s de weggelopen kijkers nu op zondagavond zien. Hij vergeleek daarvoor de afgelopen vier najaren met elkaar. De helft van de afvallige voetbalkijkers stemt nu af op Nederland 1, zo blijkt.

In 2004 zond Studio Sport de samenvattingen uit op Nederland 2. Toen behaalden programma’s als Close-up en Liefde in het Land op Nederland 1 tussen zeven en acht uur 315.000 kijkers. Het jaar erna keken 490.000 mensen naar de herhalingen van Spoorloos. De laatste twee jaar scoort de Vlaamse ziekenhuisserie Spoed goed. In het najaar van 2006 trok het 835.000 kijkers en afgelopen najaar zelfs 995.000.

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen